Traktorer och processorer

Trögstartade traktorer!!! tips?

60 inlägg 36735 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

valmet862  
#301522
Camwood skrev:
jannee skrev:Exakt samma fenomen måste det då bli när man startar motorn på sommaren, när den stått någon eller några veckor.
Nä jag tvivlar, tror tvärtom, oljan lite fesljummen börjar cirkulera direkt och smörjer direkt.
Nu är min traktor inte så gammal endast 45+ men ändå.

Naturligvis men en motorvärmare är betydlig varmare en den varmaste sommar( längtar dit)
Men ska jag va petig så ska man dra runt en motor som har stått länge manuellt så att ny olja kan pumpas fram.
Det som sliter på en motor är just att få full kompressionstryck på kolvarna utan att det finns en oljefilm på rörliga delar. Det är därför tex startgas är så slitande på en motor.


en motorvärmare blir nog aldrig så het,eller motorn blir aldrig så het pga en motorvärmare så det skulle ha betydelse,så nä tror inte ett dugg på det. :-j

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Camwood  
#301524
valmet862 skrev:
Camwood skrev:
jannee skrev:Exakt samma fenomen måste det då bli när man startar motorn på sommaren, när den stått någon eller några veckor.
Nä jag tvivlar, tror tvärtom, oljan lite fesljummen börjar cirkulera direkt och smörjer direkt.
Nu är min traktor inte så gammal endast 45+ men ändå.

Naturligvis men en motorvärmare är betydlig varmare en den varmaste sommar( längtar dit)
Men ska jag va petig så ska man dra runt en motor som har stått länge manuellt så att ny olja kan pumpas fram.
Det som sliter på en motor är just att få full kompressionstryck på kolvarna utan att det finns en oljefilm på rörliga delar. Det är därför tex startgas är så slitande på en motor.


en motorvärmare blir nog aldrig så het,eller motorn blir aldrig så het pga en motorvärmare så det skulle ha betydelse,så nä tror inte ett dugg på det. :-j

Nä att tro är ingen synd!! men att veta är bättre.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

elis  
#301528
Camwood skrev:
valmet862 skrev:
Camwood skrev:Naturligvis men en motorvärmare är betydlig varmare en den varmaste sommar( längtar dit)
Men ska jag va petig så ska man dra runt en motor som har stått länge manuellt så att ny olja kan pumpas fram.
Det som sliter på en motor är just att få full kompressionstryck på kolvarna utan att det finns en oljefilm på rörliga delar. Det är därför tex startgas är så slitande på en motor.


en motorvärmare blir nog aldrig så het,eller motorn blir aldrig så het pga en motorvärmare så det skulle ha betydelse,så nä tror inte ett dugg på det. :-j

Nä att tro är ingen synd!! men att veta är bättre.


Beror på vad man tror sig veta det. 8)

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

jonathanA  
#301543 Jag vågar nog hålla med camwood. På min arbetsplats har vi johndeere-sexor till brandvattenpumparna som står med värme på året runt, dessa startar på fullgas vid lågt tryck i brandvattenstammen. Dessa har vi renoverat på grund av slitna lager och kolvringar, pga att oljefilmen värms bort och hamnar i tråget. Vid nästa testkörning sliter det mycket. På en annan fabrik har dom elpump till smörjoljan som föreglar start av motor. Puss å hej leverpastej

   TS
Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

elis  
#301569
jonathanA skrev:Jag vågar nog hålla med camwood. På min arbetsplats har vi johndeere-sexor till brandvattenpumparna som står med värme på året runt, dessa startar på fullgas vid lågt tryck i brandvattenstammen. Dessa har vi renoverat på grund av slitna lager och kolvringar, pga att oljefilmen värms bort och hamnar i tråget. Vid nästa testkörning sliter det mycket. På en annan fabrik har dom elpump till smörjoljan som föreglar start av motor. Puss å hej leverpastej


Nu undrade ju ts hur göra med en normalanvänd traktor. Specialfall bör kanske ha en egen tråd.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Tosca  
#301582
Camwood skrev:Men ska jag va petig så ska man dra runt en motor som har stått länge manuellt så att ny olja kan pumpas fram.
Det som sliter på en motor är just att få full kompressionstryck på kolvarna utan att det finns en oljefilm på rörliga delar. Det är därför tex startgas är så slitande på en motor.

Räcker det att dra runt den med startmotorn med stoppen utdragen?

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Blondin 750  
#301592 Jag har hört att det kan finnas en risk med motorvärmare på tid-ur just i de fallen där värmaren värmer varje dag men motorn startas väldigt sällan. Om motorn INTE startas efter uppvärmning utan svalnar av och återgår till lufttemperaturen så bildas det kondens i motorn som sedan inte får möjlighet att förångas vid driftstemperatur och kvar blir en mindre mängd vatten i oljan. Detta är kanske inte nåt allvarligt om det händer vid enstaka tillfällen men att ha värmaren påslagen varje morgon och traktorn används några ggr på en vinter så blir det kanske nåt att beakta.
Jag tror personligen att det finns fler orsaker till att man ska vara försiktig och det som nämnts om torra lager är säkert också en anledning till att vara restriktiv med värmaren, även om tanken känns rätt.

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

bgl  
#301605 Kommentar till bosse 1 (sidan 2)
Nån gång i mitten å 60-talet såg jag ett par finnar av den gamla riktiga sorten starta en bandtraktor på ett liknande sätt. Lossade en plugg i insugningsröret, tände bara acetylenen på en gassvets och lät den sotande lågan komma närmare hålet och sugas in när startmotorn gick. Motorn startade direkt så det vara bara att sätta tillbaka pluggen. Största VARNING för denna metod, speciellt på moderna insprutningssystem!

Användarvisningsbild

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

machonisti  
#301642 Kolla på insugssilen till min lokomo 133 grävare. Valmet motor -82 kraftig gummiliknande beläggning. Öppnad och fixad sommaren -13.
Bild0208.jpg

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Sti L  
#311647 Tosca spør om man bør kjøre startmotoren og ha stopperen ute: JA mener jeg.Kjør til oljelampen slukner,start så opp på vanlig måte-da er det ny oljefilm over alt.Begrens tidsbruken av motorvarmeren,kanskje 1.5 t ved 20 minus. Har du elekrisk stopp kan man sette en elbryter på ledningen til stoppen.Vent et par minutter etter start før du belaster/drar på gass og ta det rolig til du merker at motor jobber litt lettere.

Användarvisningsbild

En etRe: Trögstartade traktorer!!! tips?

Göt  
#312023 En enkel grej som kan göra stor skillnad är att köpa spridarengöring och hälla i tanken

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Redalsrusken  
#312025 I Norge har vi noe som heter vinterdiesel. Denne har en større andel parafin innblandet slik at den tåler lavere temperaturer. Brukes traktoren lite har jeg vært borti at dieselen blir for tyktflytende ved lavere temberaturer og fører til store startproblemer. Lett at man glemmer at dieselen på tanken kanskje er sommerdiesel... Vet ikke hvordan dette er i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

trondsenti  
#312885 Det er ca 20 år siden vi sluttet å ha parafin i dieselen. Nå rafineres den annerledes og tilsettes noe annet en parafin for å tåle kulden.

Den gangen (tidlig på 90'tallet) var det mange som fikk dieselpumpene sine ødelagt pga den nye dieselen. Den inneholdt ikke nok smøring...

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

axwell  
#312888
trondsenti skrev:Den gangen (tidlig på 90'tallet) var det mange som fikk dieselpumpene sine ødelagt pga den nye dieselen. Den inneholdt ikke nok smøring...


Den dieseln har miljöpartiet sett till att vi i Sverige får nöja oss med :wink:

Avatar Fallback

Re: Trögstartade traktorer!!! tips?

Storken  
#313016 Min Ford kunde vara ganska trög utan motorvärmare vid minusgrader.
Detta ändrades dock när jag satte dit en elektrisk matarpump istället för självrinning ner till rotorpumpen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).