Motorsåg och handhållet

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

126 inlägg 82850 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#299965 Förgasarjustering?, sågen justerar sig själv efter hur du kör. Den uppfattningen är vad jag i alla fall fått.
Går sågen bra och allt annat är ok, varför service, och vad göra?.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Brumsten  
#299968 Hej, service = förebygga driftstopp, stillestånd kostar pengar.
Byt bensinfilter kopplingsfjäder och vib.dämpare.
Rengör startapparaten, linhjul och startfjäder, byt sliten startlina.
Smörj starthakana och gör rent svänghjulets fläktvingar.
Se till att kylflänsar och luftvägar är rena, dålig kylning = värmenyp i kolv och cylider.
Kolla fettnivån i vinkelväxeln, på 545:an ska även drivaxeln i riggröret fettas in enl. ins.boken.
Rengör eller byt luftfiilter.
Provkör, justera förgasaren.
Klart.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#299982 Avgörande måste ändock vara hur många timmar man använt sågen, service bara för att sågen är 11 mån är för mig oförståeligt. Min 555 är nu 3 år gammal och ännu inte gjort någon service, förutom sedvanliga kontroller, luftfiltret t.ex. rengör jag var och varannan dag, kontroll av fettmängd i vinkelväxeln i samband med klingbyte o.s v. På min tidigare såg (RS 51) byte jag aldrig bränslefilter under 25 år.
Startapparaten plockar jag ned när funktionen slutar vara tillfredsställande, märks ganska tidigt när allt inte är ok.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#299984
jannee skrev:Avgörande måste ändock vara hur många timmar man använt sågen, service bara för att sågen är 11 mån är för mig oförståeligt. Min 555 är nu 3 år gammal och ännu inte gjort någon service, förutom sedvanliga kontroller, luftfiltret t.ex. rengör jag var och varannan dag, kontroll av fettmängd i vinkelväxeln i samband med klingbyte o.s v. På min tidigare såg (RS 51) byte jag aldrig bränslefilter under 25 år.
Startapparaten plockar jag ned när funktionen slutar vara tillfredsställande, märks ganska tidigt när allt inte är ok.

Min lika gamla 250 RX har fått sig en ny kopplingstrumma.. :wink: annars brukar jag " titta till " luftfiltret när startapparaten får sig en " sup " WD 40. Påfyllning av vinkelväxeln har aldrig varit aktuellt, vansinne enligt verkstaden.. :shock: Men varför fylla något som är fullt.. :?: :?: möjligen har den fått sig nytt suglod under åren den gick på handelsbensin.. :smile:

Avatar Fallback

Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Skogsmästarn  
#300078
jannee skrev:Förgasarjustering?, sågen justerar sig själv efter hur du kör. Den uppfattningen är vad jag i alla fall fått.
Går sågen bra och allt annat är ok, varför service, och vad göra?.


Jag fick för mig att det ev skulle ingå 1års kontroll i köpet, men verkar inte vara nåt att bry sig om alltså. Tänkte om förgasaren är fett ställt som vid leverans, är ju bra om den i viss mån är självjusterande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

mikael_s  
#301312 Lokala handlarn har lite drive på röjsågar så hade tänkt köpa en. Tänkt användning är plantröjning, har 20-25Ha som skall gås igenom de närmsta åren. Har redan en kedjeröjsåg till grövre/eftersatt och en gammal (244?) till gräs. Är det 545 som gäller eller skall man fundera på att lägga till 1600 för en 555? Värme har jag aldrig haft och aldrig saknat, men det är kanske en sådan grej som man inte vet att man saknat innan man haft det? Röjer hursomhelst inte då det är under nollan, då blir det större träd och motorsåg.

545FX 7100:-
545FXT 7900:-
555FX 8700:-
555FXT 9700:-

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#301331
mikael_s skrev:Lokala handlarn har lite drive på röjsågar så hade tänkt köpa en. Tänkt användning är plantröjning, har 20-25Ha som skall gås igenom de närmsta åren. Har redan en kedjeröjsåg till grövre/eftersatt och en gammal (244?) till gräs. Är det 545 som gäller eller skall man fundera på att lägga till 1600 för en 555? Värme har jag aldrig haft och aldrig saknat, men det är kanske en sådan grej som man inte vet att man saknat innan man haft det? Röjer hursomhelst inte då det är under nollan, då blir det större träd och motorsåg.

545FX 7100:-
545FXT 7900:-
555FX 8700:-
555FXT 9700:-
Värmen är verkligen uppskattat vid regn och blötsnö, vid kyla finns ju fodrade handskar.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#301339 Är det aldrig kallare än +5 och du håller dig inne när det regnar är värmen bortkastade pengar.
För övrigt är värmen lite överreklamerad, man måste köra rätt hårt, grov eller tät röjning för att man ska få ut rätt effekt.
Personligen tycker jag det är optimalt att röja vid 5 till 10 minusgrader (tyvärr inte så ofta här i Sydsverige), torrt, oftast fint väder och mina glasögon immar INTE igen.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

isteskog  
#301371 Nog är det värt 800-1000 spänn att ha värme!
Det är många dagar på hösten när det är skönt med lite värme i händerna!
På min 555 fungerar då värmen klockrent även om jag kör lite lugnare :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

hakans  
#301377 Jag är nöjd med min 2256 vilken motsvarar 555an och jag kör med strandsklingan. Kraften finns där. Värme i handtagen har jag också skööönt :) köper man 2256 eller 555 så behöver man ju inte ångra sig varför man inte köpte en starkare såg :)

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Pensionär  
#301466 mikael_s skrev:Lokala handlarn har lite drive på röjsågar så hade tänkt köpa en. Tänkt användning är plantröjning, har 20-25Ha som skall gås igenom de närmsta åren. Har redan en kedjeröjsåg till grövre/eftersatt och en gammal (244?) till gräs. Är det 545 som gäller eller skall man fundera på att lägga till 1600 för en 555? Värme har jag aldrig haft och aldrig saknat, men det är kanske en sådan grej som man inte vet att man saknat innan man haft det? Röjer hursomhelst inte då det är under nollan, då blir det större träd och motorsåg.

545FX 7100:-
545FXT 7900:-
555FX 8700:-
555FXT 9700:


Spontant skulle jag säga att du klarar dig med en 545. Smidigare i plant skog och lättare. Du klarar också av eventuella grova träd som kommer mot. Det är när rotkapen börjar bli 5 cm å över som man har nytta av den större sågen. Värme i handtagen är bra när de e blött, men vet du att det inte blir å röja i regn å rusk så kan du nog skippa den detaljen. Sågen är ju lite lättare också utan värme. Om inte du e extremt frusen om händerna förstås.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

mikael_s  
#301480 Tack för åsikter. Verkar vettigt med värme även om jag nästan aldrig fryser om händerna. Regn stoppar mig inte från att gå ut med sågen och håller värmen handskarna lite torrare kan det ju vara värt merkostnaden.

Anders är du nöjd med din 545 nu? Såg du hade problem med vibrationer i riggröret?

Lutar mot en 545 med värme.

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

jannee  
#301482 Har man en riktig röjsåg 555/2256 + Strandlklinga tar man stammar på 10 till 15 cm i ett navs, varför snåla. Smidigheten mellan en 545 kontra 555 är ytterst marginell, viktskillnaden reflekterar man inte ens över.
Bara till att hänga på och gå något hundratal meter, känns den stora sågen betungande skippa den i så fall. Det är INTE i affären man ska lyfta och fundera på viktskillnaden utan när man verkligen jobbar med den - märks det då eller?

Avatar Fallback

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

Pensionär  
#301483 janee! Jag har både 545 och 555 och lovar dig att viktskillnaden märks efter 6-7 timmar. Till grovt är 555 den man ska ha men i klen röjning så är den overkill.
I princip kan man säga att om man sköter sin skog som man ska så behöver man inget annat än en 45 kubikare.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd skogsröjsåg HVA 345/355/545/555 ?

anersimyra  
#301567
mikael_s skrev:Tack för åsikter. Verkar vettigt med värme även om jag nästan aldrig fryser om händerna. Regn stoppar mig inte från att gå ut med sågen och håller värmen handskarna lite torrare kan det ju vara värt merkostnaden.

Anders är du nöjd med din 545 nu? Såg du hade problem med vibrationer i riggröret?

Lutar mot en 545 med värme.
Sågen var dels ny, den hade även ett förgasarproblem vilket föranledde byte av denna. Sågen går numera alldeles utmärkt, förutom att vara snål är den en av mina mest lättstartade maskiner.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).