Gallring

Eftersatt gallring.

61 inlägg 34041 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Eftersatt gallring.

machonisti  
#300669 Har ett område på ca 1 ha. Området skall dikesrensas och ingår i ett större samprojekt. Enligt planerna skall rensningen påbörjas inkommande år. Dikeslinjerna är enkla att hugga, 6 m brett allt bort.
Bild0383.jpg

När man kommer till själva gallringen uppstår frågeställningar. Skall jag göra som brukligt och fälla björken eller?
Vågar jag ta granen och lämna björken.
Bild0389.jpg

Har inga uppgifter på området, men denna bild på höga stubbar ger en viss indikation på marktypen vilken enligt min uppfattning är bördig (växer ormbunkar).
Bild0350.jpg




   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

jannee  
#300682 Tag bort all björken + de minsta granarna, kom tillbaka om 20 år och du har storskog. Dika först.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#300689 Spar de träd som har utvecklats bra. Var inte rädd att spara bra björk, björktimmer betalas bra och gran och björk trivs bra ihop om man sköter bestånden! :smile:

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

jannee  
#300711 I unga år är björken granens moder, när gran och björk blir större blir björken granens styvmoder, kan piska rätt hårt. Prisskillnad mellan gran och björk är stor, dessutom bör björken avverkas betydligt tidigare än gran = flerskiktat bestånd, både på gott och ont.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300716 Om granarna ser okej ut, har du just nu sista steget i Krononbergsmetoden framför dig. ;) Ser ju rätt flackt, fuktigt och bördigt ut. Jag tror på granen.

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#300717 Machonisti! Vad har ni för priser på gran/björktimmer och barr/björkmassaved i din trakt!
Intressant för vidare kommentarer med björkavverkarna ovan :wink:

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#300736 Grantimmer på rot 52 € fub. Björktimmer har jag inte sålt på länge priset har sjunkit. Barrmassa ligger runt björkmassa ca 28 € fub (leverans) och mellan 16 och 18 på rot. Ren granmassa ligger några € uppåt.

De flesta björkarna är krokiga och grantopparna är täta pga många år av korta årsskott. Uppskattar ändå att 90 % av granarna har dugliga toppar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300742 Tycker inte granarna borde slutat växa på höjden. Är det för blött?

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#300746 Gallra ur björken om den har dålig kvalitet. Dikningen kanske sätter fart på tillväxten!
Är det gammal myrmark som är dikad?

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300748 Finns det röta hos granen?

Om inte så skulle jag premiera gran, försök ställa ut ett bestånd av friska fina granar med 2,5 m mellan träden. Klart att du kan lämna någon björk här och där, trevligt med inslag av björk oxå!

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#300895 Gammal dikad myrmark, högg idag. Det blev nog att fälla björken. Försökte ta en bild men det hade hunnit bli för mörkt för min gamla telefon. Verkar kunna bli ca 2,5 m mellan granarna då de riktigt undertryckta tas bort.

Inte speciellt mycket röta, har dock hittat lite men då var även stammen skadad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

isteskog  
#300904 Kanske vitaliseringsgödsla om det har varit myrmark! :smile:

Avatar Fallback

Re: Eftersatt gallring.

Pensionär  
#300988 Ska bara komma med en liten rättelse där machonisti. Vi säljer ju fpb inte fub, senast jag kolla iaf :)
Har planerat lite gallring i vinter om det fryser på. Har inte skrivit något kontrakt ännu men prata lite snabbt med en uppköpare och han sa att runt 40€ för björktimmer borde priset va.

Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

machonisti  
#300991 Tack, rätt ska vara rätt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eftersatt gallring.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301116
Pensionär skrev: Vi säljer ju fpb inte fub, senast jag kolla iaf :)

Intressant, det betyder att ni får betalt för 10-15% större volym än oss i Sverige.

Massavedspris på 28 euro betyder 260 SEK, om man lägger på 15% hamnar vi nära 300 SEK vilket är samma som Nätraälven har som grundpris hos oss.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).