Skogsnyheter

Malwa, lilla skotaren som går som tåget

18 inlägg 9796 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Fredrik Reuter  
#300956 Ja, kanske lite kass rubriksättning, men fick precis en pressrelease från Malwa som berättar att det går bra för företaget som bl a tillverkar den lilla skotaren Malwa 560F.

Nyanställningar är på gång såsom flytt till större lokaler.

Du kan läsa mer i bifogad PDF.




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Seb macahan  
#300982 Är det i samma tidsålder som "vi" har konstaterat beståndsgående på väg att dö ut =))
Förlåt Nutte, jag kunde inte låta bli.

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

skogshasse  
#300996 intressant läsning. folk vaknar kanske och börjar tänka lite mera långsiktigt

Användarvisningsbild

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Fredrik Reuter  
#301017 Ja, det är spännande. Enligt utsago ska det också gå bra för Vimek så något håller kanske på att hända ute i buskarna.

Ska man vara lite krass så kan man ju säga att allt runt omkring oss har en pendeleffekt, vare sig vi vill inte. Det går i cykler.
Ett spännande exempel är ju köpcentrum. De har en uppåtgående trend här i Sverige, i USA där de "föddes" är det tokute och någon sa att det är flera köpcentra om dagen som slår igen där.

Men åter till skogsmaskiner.
Vissa med insyn i skogsbranschen säger faktiskt (ganska tyst) att det är lånad tid som dagens storskaliga skogsdrivning körs på. Varma klimat och tyngre/större skogsmaskiner hela tiden är en ekvation som är svår att lösa ut.
Vi får väl se helt enkelt, det ska bli olidligt spännande att följa utvecklingen framöver.
Men som sagt, otjälat och gallringsskotare som väger över 20 ton "i tomme" rimmar inte så bra kanske?

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301019 Band och risade stickvägar? Och kanske fler iordningställda basvägar.

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Lindianerna  
#301021 Intressant! Och kul att man kanske ändå inte varit så fel ute!
Förr va det ju även "standard" att utrota/spruta bort all björk!

Admin - om jag minns rätt så kör du h8?! Vad tycker du om ännu mindre maskiner? Processorer??

Ha d!

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

jannee  
#301031 "Tror" att små maskiner får en begränsad betydelse. Avverkning och drivningskostnaderna /m3 blir så pass hög = förlust. Blir troligtvis att s.k. mellanstora maskiner vinner marknadsandelar, i alla fall på sikt. Blir troligtvis att endast en gallring kommer att äga rum. Det är pengarna som styr + att fler och fler skogsägare inte bor på fastigheten även större fastigheter bildas.
Vi som är självverksamma minskar kontinuerligt.
Har t.ex sett fastigheter här i södra Sverige som det endast görs en röjning på och senare en gallring, därefter får det bli som det blir.
Undantag finns också, finns utbor som sköter sina, då oftast små, fastigheter rent pedantiskt.

Användarvisningsbild

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Fredrik Reuter  
#301062 @Mangan: Risade basvägar är riktigt bra när det finns tillräckligt med ris. Problemet är att avverkningen sällan är vid vägkant och då får man en basväg mellan avlägg och avverkning som i regel inte blir risad.
Ang band så har jag hört två olika läger. Det finns de som hyllar dem för mindre marktryck. Det finns också dem som ifrågasätter dem med tanken på att de river upp det översta lagret som kan ha bra bärighet, speciellt i svängar (sk skjuvningar).
Iordningställande av basvägar är fint för ögat, men de med kunskap om miljö och kretslopp tror jag anser att skadan redan är skedd. Sedan kan det vara ett problem till med lagade basvägar - de får ingen bärighet på lång tid framöver, inte ens för ATV´s i halvblött väder.

Inget ont menat om ovanstående, försöker vädra åsikter man hör i busken, hoppas det kan bli diskussion om det. Också att ha i åtanke är att små maskiner per automatik INTE löser ALLT ovan. Det är inte alldeles lätt att få ihop.

@Lindianerna: Ja, jag körde en H8, men inte längre. Åsikter har jag ändå såklart. :wink: Ang skotare så måste jag säga att jag för några år sedan nickade instämmande till bl a Skogforsk andemening att det inte spelar någon roll vilken storlek på maskinen man har, det är ju ändå samma mängd virke som ska ut (detta sett ur körskadesynpunkt nu då). Men här har jag börjat tvivla. Ska man hård dra det hela så har "de stora" maskintillverkarna på 20 års utveckling i princip bibehållit lastförmåga men fördubblat egenvikten, det är iaf vad som sägs ute i busken ibland. Detta gäller inte alla förstås, men för att hård dra det hela som sagt.
Hade det varit tvärt om, lite som dumpers segmentet, med höjt lastindex, har gjort så tror jag faktiskt att vi kan sett skillnad idag.

Visst, gå tillbaka 20 år så kanske inte 710 eller 850 bredd på däcken var jättevanligt, men jag tror inte att bredare däckbredd kanske inte räcker för att täcka upp. En resa in på basvägen idag (tom) kan vara som en resa ut (fullt med virke) var för 20 år sedan i vikt. Tillspetsat kanske, men jag tror i kombination med varmare klimat att det kan spela in och så hoppas jag att jag har fel och att det dessutom river igång lite diskussioner!

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301065 Jag tror du missförstod mig om basvägarna. Det jag menar är att man gör i ordning dem och har de mer som permanent traktorvägnät i skogen. Grovbrytning och lite avvattning vid de värsta ställen. Sen vet jag inte om det funkar alltid, men det kan nog vara en billigare metod än att betala dubbelt per fub för skotningen (eller vad det nu kan bli).

Användarvisningsbild

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Fredrik Reuter  
#301070 Javisst, det skulle nog fungera kanon.
Då missförstod jag. Jag menade snabblagningen som kan göras när skadan är skedd (in ut med en 8 tons grävare).

   TS
Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301253 Intressant diskussion !

Vi är ju inte så gamla i branschen men under hela tiden så har vi fått höra att det blir för dyrt, det blir för dåligt netto mm mm.
Mycket av denna info kommer dock från industrin och er entreprenörer.
För varje vecka som går blir jag mer och mer stärkt i uppfattningen att för få pratar med markägarna. Swedbank och LRF presenterade i går årets Skogsbarometer. Det är en positiv bild av framtiden från de 750 markägare som tillfrågats. Det intressanta är att belåningsgraden minskar, betydelsen av nettoavkastningen minskar men de mjuka värdena ökar i betydelse. OCH man är mycket bekymrad över yttre påverkan på bestånden såsom storm och brand.
Med detta som bakgrund och en merkostnad på ca 30 kr/m3 vid väg i första gallringen kanske efterfrågan på alternativa maskinsystem ökar ?

Lek med tanken att vi kör andra gallringen utan stickvägar och därefter låter vi beståndet vara till slutavverkning så är jag övertygad om att det finns en marknad.

"Stormfasta, Virkesrika bestånd utan körskador" är argument som biter på markägarna, tro mig !

mvh

Magnus Wallin

Malwa

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301258 Du har en poäng. I och med att allt färre lever enbart på sin skog, så är det annat än kronor som räknas. Du säger 30 kr/mfub mer för skotningen, det är väl uppåt en 50% höjning för skotningen i första gallring? Klarar man sig utan sönderkörd basväg så är det ofta värt det. Men de pengarna kan ju även läggas på att bättra underlaget (ris/grus/brytning)

Här i södra Sverige, om det blir varmare och blötare och därmed mer vindkänslig och växa lite snabbare, tror jag andragallringar inte kommer att vara det normala. Vilket skulle tala för skonsamare förstagallring.

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

Axl  
#301368
Mangan skrev:Du säger 30 kr/mfub mer för skotningen, det är väl uppåt en 50% höjning för skotningen i första gallring?



Jag tror du ligger närmare sanningen, alltså + 60 kr och stigande med avstånd till väg. Därmed inte sagt att det inte finns en marknad. Speciellt i södras område där det fortfarande finns lite marginal i gallringarna. Så länge man kan erbjuda +/- 0 går det nog ganska bra att sälja.

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

macke  
#301384 Personligen så är jag väldigt positiv till den här typen av maskiner.
En sak som är vikigt är att maskintillverkarna håller hög kvalite på maskinerna och en bra servicenivå.
Det kan bidra till att väcka intesset lite mer hos bolag och entreprenörer.

Avatar Fallback

Re: Malwa, lilla skotaren som går som tåget

jannee  
#301391 En känning några mil bort från där jag härjar har en Malva, ryktesvägen säger att du får betala dubbla virkesvärdet när han gallrar och skotar en 1:a gallring. M.a.o. är det få för att säga inga som lejer honom.
M.a.o. är det Ebberöds bank att leja in en liten Malva.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).