Motorsåg och handhållet

Behöver jag/vi motorsågskort?

180 inlägg 69230 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Behöver jag/vi motorsågskort?

Vilsten  
#300979 Hej, första inlägget här men har varit läsare av skogsforum ett tag. Har lite funderingar på det här med motorsågskort och när det behövs.

Min pappa och farbror äger varsin mindre skogsfastighet som brukats som en enhet (hjälps åt med arbetet och ved har tagits från båda fastigheterna oberoende av vem som skulle ha den). Det arbete som förekommer är främst gallring och ta hand om mindre mängder vindfällen (stora mängder på ett och samma ställe lejs bort). I skogen är det jag, min bror, pappa, farbror och min kusin som i olika konstellationer hugger. Vi bor alla i separata hushåll. I vilka av följande exempel krävs att någon eller alla har motorsågskörkort?

* Pappa jobbar själv på sin fastighet
* Pappa jobbar själv på farbrorns fastighet
* Pappa och farbrorn jobbar på farbrorns fastighet
* Jag jobbar själv på pappas fastighet
* Jag jobbar själv på farbrorns fastighet
* Jag och Pappa jobbar på pappas fastighet
* Jag och Pappa jobbar på farbrorns fastighet
* Jag och min bror jobbar på pappas fastighet
* Jag och min kusin jobbar på pappas fastighet
* Jag och min farbror jobbar på farbrorns fastighet
* Pappa och farbror tar ner några träd vid den gemensamt ägda sommarstugan
* Jag tar utan betalning ner ett träd på grannens villatomt

Min bror hjälper främst till med kvistning och kapning, han fäller aldrig. Räcker det med A-nivå för honom?

För övriga är det ABS alt ABC som är aktuellt om jag har förstått det hela rätt? Vad är skillnaden, och vad kan hända om man tar ner vinfällen men bara har AB-kort?


Vore tacksam om någon kunde hjälpa till att reda ut dessa frågor...



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Sunilorblede  
#300995 Jag kan väl inte svara för alla situationerna du radat upp men generellt är det väl så fort någon kan anses som arbetsgivare (vet inte vad som definierar det dock) som körkortet är ett krav. Du får väl i alla fall klart köra på din pappas fastighet om det inte är mot ersättning. Här finns lite att läsa:

http://www.lrf.se/Medlem/Medlemserbjuda ... gskorkort/

Tror även att man med AB får ta hand om mindre mängd vindfällen. För övrigt tror jag inte att det räcker med A för att upparbeta fällda träd (kvistning) i ett läge där det är krav på kort då allt som har med kvistning att göra ingår i utbildningen för B men ingenting i A.

Nån hjälp kanske det var.

/ Linus.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#300999 "– Dispensen för att såga utan motorsågskörkort går ut i januari 2015. Regelverket är lite luddigt. Därför sade man först att det var tillåtet för familjemedlemmar att använda motorsågar på en skogsägares fastighet utan motorsågskörkort. Den inställningern ändrades efter hand. Från och med i fjol får bara folk bosatta på fastigheten såga utan körkort, dessutom bara om man arbetar ensam. Sågar man i sällskap med flera arbetskamrater måste man ha motorsågskörkort."

(Saxat från en artikel där en instruktör citeras.)


Sen ang nivå så är nivå A egentligen bara skötsel av såg och enklare kapning, ved t.ex. Läraren jag hade sa då iallafall att det är ABC som gäller för skogsägare för att de ska vara redo och ha kunskapen för allt i sin skog. Sen vet jag inte om S också kan vara nödvändigt, troligtvis.
Senast redigerad av Tobbenil tor 27 nov 2014, 07:12, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301000
Sunilorblede skrev:Tror även att man med AB får ta hand om mindre mängd vindfällen. För övrigt tror jag inte att det räcker med A för att upparbeta fällda träd (kvistning) i ett läge där det är krav på kort då allt som har med kvistning att göra ingår i utbildningen för B men ingenting i A.


Tror faktiskt det är först i i C-kursen vindfällen behandlas.
Kan ha fel! Min instruktör tog upp det lite snabbt, men påpekade att det "är ju i nästa kurs det är aktuellt" eller nåt sånt :grin:

Jag tog A+B via studiecirkel, och skulle gärna vilja ta C också, men den får man enligt min instruktör inte gå via studiecirkel - utan det är skogsstyrelsens kurser eller en skogsbruksskola som måste hålla i kursen då. Kikade på priset på skogsstyrelsens kurs och blev lite avskräckt för tillfället. Synd!

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

skogshasse  
#301002
Tobbenil skrev:
Sunilorblede skrev:Tror även att man med AB får ta hand om mindre mängd vindfällen. För övrigt tror jag inte att det räcker med A för att upparbeta fällda träd (kvistning) i ett läge där det är krav på kort då allt som har med kvistning att göra ingår i utbildningen för B men ingenting i A.


Tror faktiskt det är först i i C-kursen vindfällen behandlas.
Kan ha fel! Min instruktör tog upp det lite snabbt, men påpekade att det "är ju i nästa kurs det är aktuellt" eller nåt sånt :grin:

Jag tog A+B via studiecirkel, och skulle gärna vilja ta C också, men den får man enligt min instruktör inte gå via studiecirkel - utan det är skogsstyrelsens kurser eller en skogsbruksskola som måste hålla i kursen då. Kikade på priset på skogsstyrelsens kurs och blev lite avskräckt för tillfället. Synd!


vad pratar vi om för summer för utbildningen

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301003 Frågan är om instruktörer är rätt personer att fråga om lagreglerna.

Skall man nu ha C också som skogsägare?

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Tobbenil  
#301016
skogshasse skrev:

vad pratar vi om för summer för utbildningen


Har hittat priser mellan 7500 - 11000 (ink moms) för C-kort, vilket iallafall jag tycker är mycket då jag ville ta C-kort privat.
Sen kostar ju många andra kurser lika mycket eller mer, så vet inte om det är dyrt för att vara en nyttig utbildning.

Mangan skrev:Frågan är om instruktörer är rätt personer att fråga om lagreglerna.


Nja, kanske inte alla instruktörer kan allt om lagar och arbetsmiljöverkets föreskrifter, men han som höll i min kurs sa saker som överrensstämmer men det jag läst här bl.a:

http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf

Mangan skrev:Skall man nu ha C också som skogsägare?
[/quote][/quote]

Man ska ha rätt kort för uppgifterna man ska utföra, men många tar nog bara A+B och fortsätter som de "alltid har gjort" :)

I varken A eller B-kursen går man igenom stormfälld skog.

Här kan ni läsa om de olika korten.

http://sakerskog.se/utbildning/motorsag ... rtsnivaer/

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Sunilorblede  
#301056 Nej man går inte igenom vindfällen i AB är sant. Men instruktören vi hade sa då att enstaka rotvältor (kom på att han inte sa vindfällen) anses OK att ta hand om. Då vet jag inte om det bara är hans personliga uppfattning. Ber om ursäkt för förvirrande svar.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Homo abies  
#301071 Det finns olyckligtvis en massa olika uppgifter bland instruktörer och även så bland AV (arbetsmiljöverkets) personal. Det som gäller överallt är Arbetsmiljölagen, "-Arbetstagare skall ha utbildning och kunskap för de arbetsuppgifter denne skall utföra så att denne inte utsätter sig själv eller annan för skada" A nivån kan i princip innefatta upparbetning MEN när det kommer till kapning i spänn av stam eller kvist/gren så ingår det ju inte normalt i en vanlig A kurs, -ett dilemma. "Stormfällda träd" är den klara skillnaden och definitionen på gränsen mellan AB och C -enstaka eller ej -spelar ingen roll vad än den enskilde instruktören tycker (säger).

Min uppfattning:
* Pappa jobbar själv på sin fastighet -ej
* Pappa jobbar själv på farbrorns fastighet -Kort -farbrorn arbgivaransv.
* Pappa och farbrorn jobbar på farbrorns fastighet -Kort -gemensamt arbställe
* Jag jobbar själv på pappas fastighet -ej
* Jag jobbar själv på farbrorns fastighet -Kort -farbrorn arbgivaransv.
* Jag och Pappa jobbar på pappas fastighet -ej -familjemedlem
* Jag och Pappa jobbar på farbrorns fastighet -Kort -gemensamt arbställe
* Jag och min bror jobbar på pappas fastighet -Kort-Gemensamt arbetsställe/samordningsansvar
* Jag och min kusin jobbar på pappas fastighet -Kort -Gemensamt arbetsställe/samordningsansvar
* Jag och min farbror jobbar på farbrorns fastighet -Kort -Gemensamt arbetsställe/samordningsansvar
* Pappa och farbror tar ner några träd vid den gemensamt ägda sommarstugan -Kort-Gemensamt arbetsställe/samordningsansvar
* Jag tar utan betalning ner ett träd på grannens villatomt -Kort grannen har arbgivansv.

Jag har dock inte läst i gula boken nu när jag svarat utan detta är ur skallen :geek: och enligt försiktighetsprincipen då ändå alla frågor ej finner svar förrän i rättssalen efteråt... Och då är det sådags.. :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#301083 Under punkt 6 ska tilläggas att familjemedlem ska vara mantalsskriven på fastigheten.. :geek: .. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301091 Arbete i stormfälld skog är väl "S" och inte "C" som är Avanserad fällning.

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#301093
Mange skrev:Arbete i stormfälld skog är väl "S" och inte "C" som är Avanserad fällning.
S är en reducerad form av C. S tar upp fällning av stormfälld / fastfällda träd.. :geek: .. :smile:
Senast redigerad av anersimyra tor 27 nov 2014, 17:40, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Vilsten  
#301094 Tack allihopa för snabba svar, nu har jag lite mer kött på benen när jag ska försöka övertala farsgubben att det är värt att satsa på att fixa utbildningen.



anersimyra skrev:Under punkt 6 ska tilläggas att familjemedlem ska vara mantalsskriven på fastigheten.. :geek: .. :smile:
Så är inte fallet här, vi barn är alla sedan länge vuxna med egna familjer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

anersimyra  
#301095
Vilsten skrev:Tack allihopa för snabba svar, nu har jag lite mer kött på benen när jag ska försöka övertala farsgubben att det är värt att satsa på att fixa utbildningen.



anersimyra skrev:Under punkt 6 ska tilläggas att familjemedlem ska vara mantalsskriven på fastigheten.. :geek: .. :smile:
Så är inte fallet här, vi barn är alla sedan länge vuxna med egna familjer.
Alltså gäller m-kort.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Behöver jag/vi motorsågskort?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301096 Jag får inte arbeta i Stormfälld skog utan S. Jag får inte ta ner vindfälle, svåra träd i avancerad fällning utan S. Men det verkar ju vara fritt o tolka hur man vill.

http://sakerskog.se/utbildning/motorsag ... rtsnivaer/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).