Skotare

JD skotare med fast hytt

11 inlägg 6853 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JD skotare med fast hytt

Fredrik Reuter  
#300926 John Deere visade en prototyp på en fast hytt på E-skotarna på Elmia Wood 2013.
Idag presenterar de en video med en John Deere 1210E med fast hytt, videon kan ses nedan.

Vad tror ni om konceptet? Hur blir en JD E-skotare utan snurrhytt? Den borde bli billigare? Men den fasta hytten i E serien verkar ha dämpning?





   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: JD skotare med fast hytt

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301072 Jag tycker det ser tämligen skakigt ut, så någon hyttdämpning tror jag inte erbjuds.
Den borde ju som sagt vara betydligt billigare än sin snurriga broder så säkert kan den locka en och annan köpare.

Användarvisningsbild

Re: JD skotare med fast hytt

Fredrik Reuter  
#301075 Ja, det stämmer nog. Tyckte det såg ut som att hytten var upphängd i rejäla fästen som kanske innehöll dämpning.

Men hur är det med snurrhytten, har den dämpning nu för tiden?
Eller är det fortfarande den hemmasnidade varianten som gäller (efter vad jag hört) där man borrar upp strypningar för att få svaj?

   TS
Användarvisningsbild

Re: JD skotare med fast hytt

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301090 Vad jag förstod är den framförallt till för den ryska (öststaterna) marknaden. Dem vill ha billigare och mer driftsäkra grejer.
100-150 tusen billigare är den nog.

Avatar Fallback

Re: JD skotare med fast hytt

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301231 Maskinen säljer bra i Sverige. Flera finns redan levererade.

Användarvisningsbild

Re: JD skotare med fast hytt

skogsjan695xl  
#301234 Var det inte även lite att snurrhytten inte var godkänd i vissa länder?
Jag tror detta med fast hytt är ett bra alternativ då många gamla gubbar som fortfarande håller på i skogen och är trångsynta å vägrar testa nått nytt.

Avatar Fallback

Re: JD skotare med fast hytt

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301442 Tycker den ser väldigt stel och skakig ut för att vara dämpad, annars är det nog bara välkommet med en "traditionell" hytt!

Avatar Fallback

Re: JD skotare med fast hytt

wrytter  
#301492 Hytten är väl "dämpad" på samma sätt som D-serien var, med stora gummibussningar. Sen förstår jag inte hur man i Sverige kan se fram emot eller vilja köpa en ej roterande & nivellerad hytt då det finns tillgängligt. Känns att det endast kan vara intressant om pengen skiljer sig oerhört. Förstår att tomtarna i Ryssland eller plantagägarna i Syd-Amerika vill ha så billiga maskiner som möjligt, gärna en träpall istället för komfortstol. Tror nog inte att detta är något JD kommer lägga några pengar på att utveckla, mer troligt att dem kommer med nån form av dämpning av E-hytten som Komatsu och Rottne har.

Avatar Fallback

Re: JD skotare med fast hytt

hogis  
#301549 Borde inte det här vara ett sätt att få bättre lönsamhet i företag som jobbar i skogen?

Tycker det är ironiskt att vi skämtar bort att Ryssland vill ha billiga och driftsäkra maskiner. Borde inte vi också vilja det?

Bara en tanke ....

Användarvisningsbild

Re: JD skotare med fast hytt

bodaedet  
#301556 Vi har nog lite större krav på komfort här än i Ryssland.
Tycker det är bra att förarkomforten äntligen har kommit i fokus.

Användarvisningsbild

Re: JD skotare med fast hytt

Skogsfrost  
#301603 Förstår inte varför skotarförare ska behöva ha sämre ergonomi än skördarförarna. Jämför man mellan tillverkarna så har de flesta roterande hytter som standard på sina skördare. Men på skotarsidan är det minsann annorlunda. Vad beror detta på? :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).