Gallring

Värme och rotröta

29 inlägg 15898 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Värme och rotröta

boksson  
#300772 Jag har lite olika funderingar kring rotröta:
forskning visar att vid eller under 5 grader så angrips inte färska stubbar av röta.
Är det så att det är sporerna som inte sprids eller är det så att stubben inte blir mottaglig?
Hur länge måste det vara under 5 grader för att undvika rotröta.
Varför angrips inte vinteravverkade stubbar när det blir varmare?
Boksson



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

Seb macahan  
#300776 Jag har försökt lära mig så mycket som möjligt ang. detta och kommit fram till att:
Du kan fortfarande få in rötan vid temperaturer under 5grader (+2grader ska nog vara säker temperatur), men under 5grader minskar risken radikalt. Det är sporerna som inte börjar gro vid temperaturer under 5grader samt att jag tror att spridningen av sporer minskar vid denna temp.
Vad jag har förstår så ska det vara längre perioder 2-3veckor.
Varför inte stubben angrips senare vet jag inte säkert men jag tror det ha med o göra att sporerna måste gro på färsk yta/ved. När veden börjar dö i ytan så kan inte sporerna gro och växa ner i stubben/stammen/rotsystemet.
Men jag saknar tillförlitlig information om just din sista fråga. Samt mer forskning på området hade varit intressant.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

boksson  
#300777 Tack för ditt svar.
Ok så som jag förstår dig är det en dubbel effekt på sporerna, dels få sporer i luften och de få som hamnar på stubben har svårt att "gro" då har jag två följdfrågor

Är det stubben som ska ha möjlighet att "frystorka" i 2-3 veckor eller är det att det tar det 2-3 veckor innan spormängden minskar i luften?

Dör sporerna under 5 grader eller håller dom sig bara vilande tills det blir varmare?

Boksson

   TS
Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

Seb macahan  
#300800 Jag vet inte säkert. Jag tror inte sporerna dör. Jag tror det tar 2-3veckor innan veden "dör" tillräckligt i ytan.
Sen kan det nog vara så att mängden sporer avtar i luften för var dag det är kyligt men detta är rena spekulationer från min sida.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

isteskog  
#300813 Intressant fråga! Var in och sökte och fick reda på följande:
Rötsvampens fruktkroppar kan inte släppa sporer när de är frusna, +2 och kallare.
Har rottickan (rötsvampen) etablerat sig i en stubbe så kan sporerna spridas i årtionden.

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

055Hnoor  
#319937 Ok så som jag förstår dig är det en dubbel effekt på sporerna, dels få sporer i luften och de få som hamnar på stubben har svårt att "gro" då har jag två följdfrågor

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#319950 Tror ni det är en robot.som.kopierar tidigare inlägg och postar igen? Med helt ny användare?

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

Seb macahan  
#319968 Så här har jag fått det förklarat av Interagro. +5 så släpper rottickan sporer, under +5 ner till +2 så avtar släppningen av sporer. Under +2 avtar produktion. 2-3veckor tar det innan veden torkat eller stängt sina porer ner i stammen. Efter det kan inte sporerna gå in. Sen höst och vinter, nov-feb är bästa tid för minskad smitta även om temperaturen är något hög. Så hellre +5 i januari än +2 i april. Vår sommar och tidig höst är sämsta tid.

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Hema  
#319974 Övrig säsong är man hänvisad till kemiska medel? Vilka medel eller finns det speciallösningar?

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

axwell  
#319981
Hema skrev:Övrig säsong är man hänvisad till kemiska medel? Vilka medel eller finns det speciallösningar?

Det finns kemiska medel som heter,................................ skit samma.
Tänker istället använda ADblue, giftfritt men i likhet med rapsoljan fryser det i dunken vid sträng kyla.

Kommer inte ihåg det exakta literpriser, under 10 kr/l inkl. i minsta dunken på 10 liter.

Adblue består av 32,5 % karbamid CO(NH2)2 (urea, urinämne) i vatten och är giftfri och säker att hantera både för hälsa och miljö. Den aktuella koncentrationen av urea ger lösningen dess lägsta möjliga fryspunkt om -11 °C.

Köpte på Swedol.

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

Seb macahan  
#319990 Ad-blue finns på varenda bensinmack. Det jag upplever som svårt med Ad-blue är o lyckas få till färgningen av vätskan så man ser att hela stubben är behandlad.
Jag kör med Ad-blue i bland och ibland så pissar jag på stubben (när jag röjer rågångar o något krokigt eländigt står i vägen) Tänk på att Ad-blue hindrar bara att stubben smittas. Rot-stopp som medlet heter går ner och skyddar hela stubben om den inte redan är infekterad då hindrar den rötan från att sprida sig medans Ad-blue på en redan smittad stubbe är helt verkningslöst och stubben/rötterna kan smitta närliggande träd via rotsystem. Detta förhindras till viss mån med Rotstopp.

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320084
Seb macahan skrev:Ad-blue finns på varenda bensinmack. Det jag upplever som svårt med Ad-blue är o lyckas få till färgningen av vätskan så man ser att hela stubben är behandlad.

Jag kör med röd karamellfärg, fungerar alldeles utmärkt. Det svåra däremot tycker jag är att få till lagom med AdBlue. På en gran modell större riskerar det lätt att gå en eller annan deciliter om man bara häller från flaska. Sprayflaska är bättre men tar längre tid.

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

Seb macahan  
#320089 Jag har kört röd karamellfärg jag med men man får nog hälla i en flaska eller två i en 5L för att det ska bli riktigt rött. Jag kör med sprayflaska. Bara tänk på att det ska vara en utan metalldelar. Min första var dysan i munstycket av mässing. Efter dag 2 hade hålet ärgat igen. Detta hade man kunnat räkna ut om man funderat på vad amoniak gör med metaller. Men då funderade jag inte alls och det slipper ni med nu...

Avatar Fallback

Re: Värme och rotröta

Hema  
#320095
Seb macahan skrev:Jag kör med Ad-blue i bland och ibland så pissar jag på stubben.

Jag vet inte om du känner till Chuck Norris o alla skämt förknippat med honom. T.ex. Frågan: -Hur många armhävningar kan Chuck Norris göra?
-Vet ej
-Alla. :))

Så när du säger att du ibland pissar på stubben istf. att fjanta med någon liten flaska, så lät det ju väldigt macho o med det nicket helt oslagbart! =)) =))

Användarvisningsbild

Re: Värme och rotröta

Seb macahan  
#320097 Ja det är ju roligt att man kan glädja någon. Ska man ge sig på en gallring kan det bli knivigt o hålla sig med egen behandlingsvätska. Men det var mer menat som ett tips vid enstaka träd t ex vid rotkapning av vindfällor etc. Det är ju dessutom gratis. Svårt o färga förvisso.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).