Motorsåg och handhållet

Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

10 inlägg 7209 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Hugin  
#300705 Strålande sol i dag, perfekt för ett röjningspass. Köttsoppa mm i matsäcken och iväg med fyrhjuling och röjsåg. Lite svårt att se vid de slag som låg mot den klara, låga höstsolen, men jobbet flöt fint. - Tills det plötsligt tog tvärstopp och klingan vägrade rotera vid gaspådrag (kändes att centrifugalkopplingen försökte, men orkade inte).

Med avstängd motor kändes att klingan "segade hårt" då jag kände på den för hand. Bara att trava ut till hjulingen och okulärkolla.

IMG_0062.JPG


Noterade efter demont av klingan att nedre flänsen i växelhuset var nedpressad någon millimeter, senare en spricka i själva huset. Antagligen det nedre lagret som skurit och orsakat haveriet (?). - Jaha packa ihop och åka hem...

Väl hemma snabb sökning på nätet efter beg. växel, utan napp. - Koll med lokale HVA-handlaren: jodå han hade en på hyllan för 2 695 kr (!), vilket han också tyckte var dyrt, så han erbjöd sig sälja den för 2 150 och skulle se´n inte ta hem någon mer. - Fortfarande för dyrt, men bara att bita i det sura äpplet.

Så ny ligger en ny vinkelväxel och väntar på att monteras i morgon.

Köttsoppan, som varit en sväng i skogen, åt jag hemma i köket.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300713 Surt :sad: Borde gått att hitta en gammal. Hade en som jag sålde till nån här på forumet för ett par hundra.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Hugin  
#300719
Skogsola skrev:Surt :sad: Borde gått att hitta en gammal. Hade en som jag sålde till nån här på forumet för ett par hundra.


Inte ofta, men här kan man konstatera att det var synd att min inte packade ihop tidigare... (men kanske kan trösta mig med att jag antagligen inte då heller fått nys om att du hade en...).

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300732 Skurna sågar med hela vinkelväxlar borde det finnas gott om.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300740 Om någon har en vinkelväxel till en stihl fs-200, så säg till för huggarn!

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Yanmar 1502d  
#300743 Frågan är väl varför den skar. Naturligtvis trist att det blev dyrt men hur var underhållet? Det borde ha gått lite segt innan det tog tvärstopp. Hur var slipningen på klingan? Slö klinga kan vara nog så slitsamt på vinkelväxeln. Det i kombo med gammalt eller inget fett är inte bra.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300745 Vinkelväxel FS-200:
http://www.aliexpress.com/item/GEAR-HEA ... 43020.html

Kvalitet...? ;)

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Hugin  
#300756
Yanmar 1502d skrev:Frågan är väl varför den skar. Naturligtvis trist att det blev dyrt men hur var underhållet? Det borde ha gått lite segt innan det tog tvärstopp. Hur var slipningen på klingan? Slö klinga kan vara nog så slitsamt på vinkelväxeln. Det i kombo med gammalt eller inget fett är inte bra.


Befogad fråga. Gick dock inte det minsta segt innan haveriet.

Kollar och fyller lite då och då. Eftersom för mycket fett är skadligt, likväl som för lite, vill jag inte trycka i särskilt mycket vid på fyllning (särskilt eftersom jag aldrig lagt märke till att något trängt ut - förvarar sågen horisontellt -).

Beträffande "för gammalt fett", så vet jag inte hur man i så fall skulle avlägsna det gamla för att fylla nytt dito(?).

Diskuterade frågan om hur man kollar att huset är fyllt "till hälften" (som anges i manualen) med HVA-handlaren (under tiden som han dränerade mitt kontokort); hans tips var att passa på då vinkelväxeln var riktigt varm, direkt efter arbete, då fettet enligt honom skulle vara flytande, så att man kan se nivån - - kanske ett uppslag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300761 Stihl rekommenderar att ser man en droppe fett på pluggen när man öppnar så räcker det. För mycket fett är värre än för lite och nya Stihl är engångs/ livstidssmorda.

Avatar Fallback

Re: Vinkelväxel HVA 245 RX kaputt

Hugin  
#302526 Så var den nya (svindyra) vinkelväxeln på plats och arbetslusten infann sig i går;

Startade upp, noterade kraftiga vibrationer i klingan! – Jag hade visserligen vibrationer till viss del redan före haveriet av vinkelväxeln, men uppfattar att de nu är kraftigare. Vibrationerna känns (hörs framför allt, som ett skrammel från klingan) särskilt vid gaspådrag från tomgång, då sågen varvas upp.

Funderar på om det kan vara axeln i riggröret, som inte är riktigt rak och därmed orsakar problemet. Eftersom vibrationer även fanns tidigare, kan det ev. medverkat till växelhaveriet. Om teorin med krökt axel är rätt, så kan ju böjningen ha blivit större vid tvärstoppet i samband med haveriet.

Någon som har erfarenhet av detta?
Någon som har en axel/komplett axel/riggrör till en 245 RX till salu?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).