Skotare

Blondin. Är det värt det???

77 inlägg 40519 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300665
80-90 skrev:

Ingen fara det dyker säkert upp nått nytt som du blir sugen på[/quote]

Det gör det garanterat! :grin:
Nu är motorbytet klart på vår gamla klassiker. En Nordverk 140!

En gammal hederlig pjäs räddad från döden.

   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

machonisti  
#300671 Riktigt fin maskin, en dumper har legat högt på min VILL HAAA lista. Vilket var grundskicket?

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

totte  
#300672 Oj, en riktig gammal klassiker! Vad är det för motor i den?

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#300681 Skicket var helt ok med tanke på ålder. 70 talare. Lite pys och läck och tråkig lack, 6 hjulsdriften funkade inte och motorn var dålig. Men vi hängde i en annan TD 70 motor, och när vi ändå hade allt nere öppnade vi fördelningslådan och hittade felet till varför vi inte fick ut någon drift till framaxeln.
Så nu är den snart med igen, lite bromsjobb kvar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

machonisti  
#300684
Erre skrev:Lite pys och läck och tråkig lack

Patina, Erre den höjer ju värdet :wink:

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Manne Johansson  
#300913 Nordverk dumper !!! dom e ju så jäkla stiliga!! grym maskin till o ta sej fram, när det byggdes skogsvägar hos föräldrarna på 80 talet så va det enda som lyckades ta sej fram i surhålen, volvo 860 skickades hem...

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Palakangas  
#300925
Manne Johansson skrev:Nordverk dumper !!! dom e ju så jäkla stiliga!! grym maskin till o ta sej fram, när det byggdes skogsvägar hos föräldrarna på 80 talet så va det enda som lyckades ta sej fram i surhålen, volvo 860 skickades hem...


Då var det nog fel någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

totte  
#300932 Troligen diffspären därbak som var borta.Det var en liten tryckluftsdosa och när det blev lite slitet i bakvagnen så tog den emot och slogs loss. Nästan ingen 860 som gått ett tag hade diffspärren kvar bak. Sen var det en nackdel att det bara var drivning på främre axeln i boogin.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Palakangas  
#300952 Att de hade drivning bara på främre axeln i boggien berodde kanske på att de hade en annorlunda pendling som var unik på sin tid. Med tiden blev det drivning på alla hjul.Enligt boken "Livabvagnar och Volvodumprar".

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

aalg  
#300966 Volvos dumprar fick 6x6 drift ganska sent, har läst i någon broschyr från Volvo att 6hjulsdrift bara var dyrt och onödigt. Men kunderna tyckte väl annat så man fick krypa till korset och bygga 6wd. Om jag inte minns fel så var det 5350B och sent byggda 861or som var de första som gick att få med 6wd. Tror det var i mitten på 80-talet dom kom.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Palakangas  
#300970 Men att axlarna pendlade åt " fyra " håll var kanske bra för stabiliteten?

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

totte  
#301041
Palakangas skrev:Att de hade drivning bara på främre axeln i boggien berodde kanske på att de hade en annorlunda pendling som var unik på sin tid. Med tiden blev det drivning på alla hjul.Enligt boken "Livabvagnar och Volvodumprar".


Ja det var ju ingen boogie med boogielådor. En drivande axel med diffklump och så en fast röraxel för bakre paret. Så var det en boogiearm på var sida som stödde axlarna via flexibla kuddar och diagonalstag som höll axlarna på plats i sidled. Konstruktionen var som sagt mycket stabil och hållbar och det var följsamt i terrängen. Nackdelen var ju, förutom driften, att frigången under drivaxeln var måttlig, men den var ju inte avsedd att gå i obanad terräng heller.

Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301043 Tänk, här har jag gått i alls år och inte vetat om att jag vill.ha en Nordverk Dumper.

Är dessa reggade som traktorer eller?

Användarvisningsbild

Re: Blondin. Är det värt det???

Erre  
#301097 Denna tråden tog en lite annorlunda vändning. :wink:

Då fler än jag verkar uppskatta denna koloss så kommer här lite info.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin. Är det värt det???

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301108 ...vill ha en Nordverk Dumper.
Haha, tänk vad "vill ha-känslan" kan påverka en. Ibland så mycket att det sunda förnuftet ligger i lä!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).