Verkstan

Elverk - hur funkar det?

32 inlägg 31606 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Elverk - hur funkar det?

Naders  
#300524 Jo, jag har ett 1-fas elverk som inhandlades i efterdyningarna av stormen Gudrun.
Ett billigt såsant inköpt på Jula.
I efterhand fick jag reda på att det inte kan användas till vad som helst.
Framförallt grejor med kretskort inbyggt bör undvikas....
Då återstår ju inte så mycket att välja på då t ex även en byggsåg innehåller sådant krafs!
Idag finns det elverk med inbyggd inverter men innebär det att mitt ej är användbart och nytt bör införskaffas.
Eller finns där grejor att komplettera med för att få "rätt" ström?
Jag skulle framförallt vilja kunna använda det till laddaren till skruvdragaren och dylikt.
Visst, det kanske inte används så mycket men hade varit kul och nyttigt att ha ett väl fungerande.?.

Är det någon som sitter på en lösning så dela gärna med er :P



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

Sune_  
#300525 Min erfarenhet, från först och främst folkrace, är att det man ska akta sig för att använda är svetsar. Det har vi förstört några i stridens hetta, men förutom det ingenting som ja skulle vilja härleda till just strömkällan.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

Seb macahan  
#300542 Kör alla våra maskiner o laddare i byggfirman med ett liknande ditt elverk. Funkar bra. Det du ska akta dig för är datorer, tv, svets o Micro. Prylar som innehåller klocka.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

anersimyra  
#300546 Många elverktyg i dag är väl anpassade för " dåliga " strömkällor.. :?: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

traktorz  
#300550
Naders skrev:Jag skulle framförallt vilja kunna använda det till laddaren till skruvdragaren och dylikt.


En laddare för verktyg är normalt specad till en spänning, typ 230V. Däremot klarar laddaren oftast både 50Hz och 60Hz. Ett elverk har en regulator som via varvtalet ger en någorlunda konstant frekvens på växelspänningen, dock inte lika exakt och med en stabil sinusform som hos elnätet.

Utspänningen från elverket kan variera med belastningen, men de flesta anslutna apparater har en hyfsad tolerans på nominella 230V.

Verktygsladdare, belysning, elmaskiner, dammsugare torde kunna drivas bekymmersfritt. Se dock till att elverket är i gång, innan du ansluter elförbrukarna. Undvik också stopp pga soppatorsk, eftersom transienta fenomen uppträder vid igångkörning och stopp. Ta därför ur elutrustningen, innan elverket stoppas.

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

åberg  
#300612 Utspänning som inte liknar sinuskurvan kan vara svåra att acceptera för en del utrustningar. Det vanliga i ett vägguttag är ju sinus och ingen som gör elektronik vill lägga extra på att klara specialfall med konstig spänning om man inte måste.

Det är även enklare och billigare att göra ett elverk som ger kantig utspänning.

Såkallad modifierad fyrkantsvåg är vanligast på enkla elverk. Tror jag.

Kantig spänning kan ge störningar och korta livslängd för det som kopplas in.

Stal en bild nånstans, den visar skillnad mellan
Fyrkant :shock: :cry:
Modifierad fyrkant :???:
Sinus :grin:
grön fyrkant  blå modifierad fyrkant   röd sinus.jpg
grön fyrkant blå modifierad fyrkant röd sinus.jpg (9.16 KiB) Visad 5987 gånger

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

Si63  
#300615 lite intressant på billigare elverk är att man istället för att ha en "nolla" och en fas som svänger kring den så har man två "faser" som svänger runt varandra.
När den ena fasen är +120 volt så är den andra -120 =240 volt

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

totte  
#300652 Det som ställer till det är att fyrkantsvåg, även modifierad sådan innehåller ett otal "övertoner", 2X, 4X, 8X frekvensen, etc. Just sånt som nämnts, svetsar, TV, förstärkare och annan komplex elektronik skadas av det. Den enkla elektroniken som finns i t ex varvtalsreglering på borrmaskiner och annat tål det.

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

spock  
#300729 Och då kommer jag med en fråga som jag funderat på.
Jag har ett Geko 6401 Asynkron som jag ska ha som extra strömkälla vid strömavbrott , planen är att koppla in det på husets ordinarie elsystem (görs av behörig elektriker så det kommer inte ut någon spänning på elnätet.)
Frågan är kan jag ha allt inkopplat tex golvvärme spis och vattenpump eller är det något som kan skadas?
Och vad betyder Asynkron i elverkssammanhang?

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300738 Undra om man inte kan komma runt problem/risker med elverk genom att köra
genom en UPS/Uninterruptible Power Supply ?

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

Seb macahan  
#300760 Det gör man Slurfi men det kostar plenty. Det finns bra omvandlare att sätta till vanliga "billiga" elverk. En UPS sätter man oftast bara till servermiljö och någon enstaka viktig brukare som inte kräver så hög effekt. Jag kör det mesta i vårt hem på ett billigt elverk utan omvandlare, jag har utvecklat elektronik och kraftförsörjning på hyfsat hög nivå innan i mitt tidigare yrke och jag bedömer riskerna som ganska små. De flesta switchade nätdelar brukar klaga om dom inte vill käka i sig fyrkantsvåg. Det jag passar mig för är datorer och vissa laddare till t ex kameran. Om det är rätt eller fel vågar jag inte svära på men jag kör laddare till verktyg, mobiler, tv, hushållsmaskiner (inte ugnen), inte värmepumpen. Men det är jag och inga garantier men det har funkat länge.

Asynkron/ effekt och varvtal varierar med frekvens och belastning (alltså tar du ut lite effekt drar aggregatet lite drivmedel och vise versa) Nästan alla generatorer är asynkrona. Endast vid extremt stora effekter används synkrona (vattenkraftverk)

Synkron/ Frekvens och spänning är fast bundet till varvtalet.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300781
totte skrev:Det som ställer till det är att fyrkantsvåg, även modifierad sådan innehåller ett otal "övertoner", 2X, 4X, 8X frekvensen, etc. Just sånt som nämnts, svetsar, TV, förstärkare och annan komplex elektronik skadas av det. Den enkla elektroniken som finns i t ex varvtalsreglering på borrmaskiner och annat tål det.

Stämmer nästan. En ren fyrkantvåg innehåller udda övertoner 3x, 5x, 7x mm. Skall man ha jämna övertoner tar man till t.ex. sågtand, vilket var mycket vanligt som källa i gamla syntar.

Användarvisningsbild

Re: Elverk - hur funkar det?

totte  
#300782
th skrev:
totte skrev:Det som ställer till det är att fyrkantsvåg, även modifierad sådan innehåller ett otal "övertoner", 2X, 4X, 8X frekvensen, etc. Just sånt som nämnts, svetsar, TV, förstärkare och annan komplex elektronik skadas av det. Den enkla elektroniken som finns i t ex varvtalsreglering på borrmaskiner och annat tål det.

Stämmer nästan. En ren fyrkantvåg innehåller udda övertoner 3x, 5x, 7x mm. Skall man ha jämna övertoner tar man till t.ex. sågtand, vilket var mycket vanligt som källa i gamla syntar.


Visst du har så rätt th, jag rörde ihop det, var för länge sen jag höll på och mixtrade med vågformer. :oops:

Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

Naders  
#300804 OK. Vad jag kan läsa mellan raderna här är att jag får prova och se om det fungerar :smile:
Annars tackar jag för all hjälp så länge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Elverk - hur funkar det?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300867 Om du kan ha allt inkopplat hänger med på hur stort elverk vi pratat om med.
Skulle nog fimpat elgolvvärme då alla har elektroniska termostater med golvgivare.
Kör med ett på 6kvA här o de fungerar bra förutom att elverket har svårt för moderna spisar som reglerar plattan on/off hela tiden och de får elverket att svajja ibland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).