Gallring

Är det försent att gallra?

10 inlägg 5753 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är det försent att gallra?

aalg  
#300342 Vad säger ni forumister, hur länge kan man vänta med en 2a gallring utan att det blivit försent?
Jag tänker mig ett G18 bestånd som står väldigt tätt, dubbla stamtätheten motför vad det borde ha, och har medeldiameter 17cm samt att beståndet har passerat åldern för slutavverkning.
Skulle ni ha gallrat med risk för framtida rötskador och hoppats på att diametertillväxten skapar ett värdefullare bestånd?
Eller är det försent att få igång någon tillväxt i ett sådant bestånd? Är det bättre att föryngringsavverka och börja om från början?

Hur skulle ni ha gjort?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

rikard_e  
#300348 Är brösthöjdsdiametern 17 cm ? Passerat ålder för slutavverkning?
Hur gammalt är det ungefärligt?

Nu ska jag inte komma och peka med fingret och säga vad du ska göra,
Men min personliga åsikt och tanke är att det låter som det är försent, troligtvis kommer mycket att blåsa omkull när det gallras när det stått så tätt och är såpass klent.

Min förstagallring jag gjorde var på 25 årig granskog, den hade 17 cm i brösthöjd, och runt 15 meter långt.

Har du någon bild på denna skog?

Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

aalg  
#300351 Enligt skogsbuksplanen ca 100år. Nej, tyvärr ingen bild.
Ja tänker i samma banor, att om man gallrar så dröjer det inte så länge förrän skador gör att det är lika bra att hugga resten också.
Fast det känns tråkigt att hugga så klen skog. Det är ju nu den borde växa som bäst. Årsringarna är ju väldigt tunna, känns tveksamt om det växer så mycket längre.
Det kanske är lika bra att bita i det sura äpplet och börja om och göra rätt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

rikard_e  
#300353 Jo det är riktigt synd.
Det finns säkert dom som tycker annorlunda här, men det är vad jag hade gjort.

Hur stor yta är det ?

Ska du hugga själv eller anlita?

Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300361 G18? 100 år? Vilken del av landet är vi i? Är det fjällskog, eller skulle tall passa bättre? Contorta?
Hur många stammar per ha?

Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

isteskog  
#300370 Gallra inte! Behöver du pengarna: Avverka och sätt lämpligt trädslag, varför inte tall eller contorta om det är på höglägen i norr. Annars kan det nog stå ett tag till om inte röta eller torrskog/vindfällen har börjat dyka upp.

Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

ÅsaNisse  
#300371 Kolla runt bland sågverken. Sådant virke borde vara eftertraktat med så täta årsringar.
Det var exakt sådant man letade efter förr till fönstervirke. Ruttnar aldrig, slår sig inte.

Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

aalg  
#300531
rikard_e skrev:Jo det är riktigt synd.
Det finns säkert dom som tycker annorlunda här, men det är vad jag hade gjort.

Hur stor yta är det ?

Ska du hugga själv eller anlita?


Det är som tur är inte så stor yta, bara 2ha. Tanken var först att manuell gallra själv men jag börjat tvival på att det är någon idé. Blir det avverkning så försöker jag nog få en skördare som hugger, möjligen kan kanske skota själv med jordbrukstraktorn. Beror väl lite på hur det passar, men är inte sugen på att manuellhugga 2ha med sågen.

isteskog skrev:Gallra inte! Behöver du pengarna: Avverka och sätt lämpligt trädslag, varför inte tall eller contorta om det är på höglägen i norr. Annars kan det nog stå ett tag till om inte röta eller torrskog/vindfällen har börjat dyka upp.


Jo tall skulle kunna funka, tror att det blir det om det avverkas. Ligger i Västerbottens inland på ungefär 400möh. Känns lite dumt att avverka nu då jag hoppas att priserna blir bättre, men samtidigt så kanske det är dumt att vänta om det ändå inte växer så mycket. Eller växer det ungefär lika mycket per ha, bara det att tillväxten fördelas på så många stammar?

Mangan skrev:G18? 100 år? Vilken del av landet är vi i? Är det fjällskog, eller skulle tall passa bättre? Contorta?
Hur många stammar per ha?


Jag skulle väl inte kalla det för fjällskog med det ligger ju lite högt. Contorta har vi provat lite och det ser inte så vackert ut, mycket snöskador, känns inte som ett alternativ men vanlig tall skulle nog gå bra. Om jag inte minns fel så var medelvärdet 16-1700 men ganska ojämt fördelat med lite glesare och lite tätare. Hade blivit ett fint bestånd om man manuellgallrat det, men känner mig som sagt osäker på om det är onödigt jobb. Jag menar att det bara blir stormskador och röta i beståndet så man måste avverka det ändå. Kanske bättre att lägga krutet på nåt annat bestånd.

Det som jag egentligen undrar mest om nu är hur tillväxten ser ut i ett sådant bestånd? Växer det lika bra, ungefär, som ett gallrat bestånd eller har det slutat växa för att det står för tätt?
Årsringaran är ju tunna men det är ju många stammar så största förlusten kanske är dålig diameter tillväxt? Eller är totala tillväxten per ha också dålig?
Vad säger ni?

   TS
Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300535 Det växer i kubikmeter lika bra, men utspritt på fler stammar. Sen gäller det att det inte går och självdör, men det kanske inte är någon risk.

Slängde in det i Ingvar för att räkna på det. Uppskattade höjden till 18 och grundytan till 30. Har du andra uppgifter så skrik. :)

Ser ju inte helt katastrofalt ut vad gäller volymen per ha, här föreslås det att vänta 20 år till. Det blir ju inte grovt, medelstam på 0,2 bara.

Du kan nog vänta på bättre tider, om du vill. Eller sämre, sånt är svårt att veta. Kanske ta det i samband med något annat?

aalg.png

Avatar Fallback

Re: Är det försent att gallra?

haggloader  
#300554 Om du kan manuellhugga skulle jag absolut rekommendera det och köra ut det på frusen mark med traktor. Då kan du ta så lite att det nog inte kommer att bli problem med skogsskador.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).