Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Malwa 460

160 inlägg 85038 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235570
MadCoke skrev:Det är en kraftig maskin, inte lika smidig som Malwan dock.
Har haft lite underliga fel på den, främst elfel. Lite konstiga lösningar men kan man kanske vänta sig med en tjeckisk maskin.

/Dan


Hur många timmar har du kört med din Malwa 460?
Vilka reparationer har du fått göra?
Blir det inte väldigt skakigt vid lastning, på filmerna ser det ut som att man skulle behöva stödben.
På blocket finns det en Malwa 460 som gått ca 2000 timmar för 630.000kr.
Är det bra pris eller kommer dyra reparationer då?

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

skogshasse  
#235621
Zalman skrev:
MadCoke skrev:Det är en kraftig maskin, inte lika smidig som Malwan dock.
Har haft lite underliga fel på den, främst elfel. Lite konstiga lösningar men kan man kanske vänta sig med en tjeckisk maskin.

/Dan


Hur många timmar har du kört med din Malwa 460?
Vilka reparationer har du fått göra?
Blir det inte väldigt skakigt vid lastning, på filmerna ser det ut som att man skulle behöva stödben.
På blocket finns det en Malwa 460 som gått ca 2000 timmar för 630.000kr.
Är det bra pris eller kommer dyra reparationer då?

det låter som ett bra pris för en ny kostar kanske det dubbla och 2000 timmar kan väl inte vara mycket på en sådan maskin

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235841 I trådens början pratas det om ett pris på 750.000kr, då känns ett pris på 630.000kr efter 2000 timmar dyrt.
Man måste kanske reparera för 100.000kr och då har man ändå
en sämre maskin än en ny.

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

skogshasse  
#235847 hej zalman tråden startade 2009 och jämföra priset från 2009 med priset i dag är väl inte helt rätt

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

sundelius  
#300473 Lyfter en gammal tråd
Malwa har alltid varit lite av min våta dröm när jag varit mässor och dylikt men har velat lite och tittar även på Valtra A93 då Malwan är dyr maskin.
Har ni erfarenheter ni kan dela med er?
Malwa la nämligen ut en begagnad 460 på Blocket idag

[url]http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/98/9834480363.jpg[url]

Tänkte ringa iaf. Har ni några tips vad jag ska fråga efter och priset låter rimligt?

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

totte  
#300478 Fungerande länk till annonsen:
http://www.blocket.se/alvsborg/Malwa_46 ... a=23_8&w=3

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

sundelius  
#300488 Tack totte
Vet inte vad jag gör för fel

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

totte  
#300511 Strunta i URL-taggen, den måste knåpas ihop på speciellt sätt. Och så hade du fått adressen inte till annonsen utan direkt till en av bilderna. Kopiera bara det som står i adressfältet i webbläsaren och klistra rakt in i inlägget, det brukar fungera.

Användarvisningsbild

Re: Malwa 460

sundelius  
#300521 Ok, tack igen

Avatar Fallback

Re: Malwa 460

rikard_e  
#300585
sundelius skrev:Lyfter en gammal tråd
Malwa har alltid varit lite av min våta dröm när jag varit mässor och dylikt men har velat lite och tittar även på Valtra A93 då Malwan är dyr maskin.
Har ni erfarenheter ni kan dela med er?
Malwa la nämligen ut en begagnad 460 på Blocket idag

[url]http://cdn.blocket.com/static/1/images_full/98/9834480363.jpg[url]

Tänkte ringa iaf. Har ni några tips vad jag ska fråga efter och priset låter rimligt?


Jag tror det är svårt att jämnföra, det finns egentligen ingen maskin som är som malwa i dagens läge. Det enda jämförbara är Snorre rk66 och Ödbjörn, och dom är ifrån 70 och 80-talet. Dagens priser på dom är runt 250 000. Då pratar vi om maskiner som ändå är byggda delvis på volvos 430 traktor.

Jämför man då gallringskotare så kan man väl se hur mycket man får för pengarna,
tex vimek, malwa, novotny , eller hur mycket traktor och kärra du får för dom pengarna?

Hade jag vetat att jag hade jobb om jag köpte maskin så hade jag inte varit skeptisk, då hade jag köpt en 460. Både för blivande egna skogen och evt uppdrag.

Jag får jobb som det är nu, men det är ingen hit att komma med bonntraktor och huggarvagn som bara når 5.5 meter med kranen i eländig terräng.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).