Jakt och Fiske

vargen

1058 inlägg 251273 visningar 65 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300383
r93 skrev:Nä, men eftersom du ser älgolyckor som självmordsattentat så tror jag inte att vi kommer längre....


Nej, om du inte tycker det spelar någon roll om de där människorna dör eller ej, så...

Är väl ingen här som är emot varg för att dom är rädda att bli uppätna?


Nej, de är rädda för att sina hundar är uppätna, och vill utrota varg därför.

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300384
hinowa skrev:Har jagat på ställen där det är helt tömt på älg efter att vargen kommit!


Märkligt, jägarförbundet brukar hävda att älgen ökar i antal när det kommer varg, eftersom ingen jagar den.

Avatar Fallback

Re: vargen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300385
r93 skrev:Är väl ingen här som är emot varg för att dom är rädda att bli uppätna?


Enligt erres inlägg 09:35 verkar det som i alla fall en är rädd för att vargen skall äta upp skolbarn.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300386 Jag tror inte att det spelar någon roll om vargen tar ett barn.blir kanske bara skyddsjakt på just den vargen.här har vargen besökt fåren flera gånger på kort tid.trots länsstyrelsen rovdjursstängsel.men blev nekade till skyddsjakt länsstyrelsen tyckte att det skulle gå med bättre stängsel. Idiotiskt enligt mej

   TS
Användarvisningsbild

Re: vargen

Vedproducent  
#300387
sputtnick85 skrev:Jag tror inte att det spelar någon roll om vargen tar ett barn.blir kanske bara skyddsjakt på just den vargen.här har vargen besökt fåren flera gånger på kort tid.trots länsstyrelsen rovdjursstängsel.men blev nekade till skyddsjakt länsstyrelsen tyckte att det skulle gå med bättre stängsel. Idiotiskt enligt mej

Nej det vore ju konstigt när det finns flera andra djur/insekter/kryp som varje år dödar som inte ska utrotas för det!
Tja jag fattar egentligen inte vad det är för skillnad ekonomiskt att hägna in sina djur eller att hägna in sina tallföryngringar för älgen. Är det en varg inblandad så ska det vara fulla bidrag och lite till helst för att man ska kunna ta hand om sina djur. Men en skogsägare ska stå för hela ekonomiska kostnaden själv som annars vargen kunde sköta om helt gratis.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Seb macahan  
#300388 Handlar inte frågan mycket om pengar? Får man tillräcklig ersättning vid skadade el dödade djur? Jag tror inte det. Alla som bedriver någon form av näringsverksamhet jakt, får, ren etc har svårt o se yttre faktorer som påverkar näringen negativt. Detta tillsammans med ett stort orosmoment att men aldrig kan vara lugn. Den som inte begriper det har aldrig varit en hänsynsfull djurhållare och kan därför inte sätta sig in i problemet.
Dessa orosfaktorer försöker man eliminera eller minska. Det kan handla om grisar som bökar upp vallar, lodjur som tar dovhjortar, korpar som hackar ut ögon på kalvar o lam, vargar som river får o skadar hundar. Alla vill göra något för o dels minska problemets omfattning o dels stilla sin egen oro med att man tagit vedergällning. Det stora problemet är väl här att man inte låts göra det o hela frågan har blivit någon cirkus där alla är så oerhört måna om varg. Trots att de aldrig sätter sin fot ute i naturen själva utan ser det som så förbannat självklart att alla vilda djur i Sverige ska ha utvecklingspotential. Villa ägarna här nere tycker vi jägare är så hemska som skjuter rådjur o kanin, men inte när de käkat upp deras buskar o blommor. Då ringer man in kommunens jägare o vill ha bort dom. Vildsvinen är det ingen som vurmar för, varför? de ställer till problem för alla. Detsamma gäller varg, den måste ha naturliga fiender annars är det vi som rubbar den balans som naturen bör ha. Från en som inte har varg till vardags, men förra vintern gick här en över.

Användarvisningsbild

Re: vargen

Peteflamingstar  
#300392 Hänvisa till att våra förfäder utrotade vargen för 200 år sedan väl rätt enfaldigt egentligen? Såg inte livsvillkoren för de människorna kraftigt annorlunda ut mot dagens? Då levde större delen av landets befolkning på landet och djuren var deras livlina. Självklart finns det de som har tamboskap i utsatta områden idag, men de är sällan totalt beroende av djuren som föda/inkomst, ofta har man ett vanligt jobb på hel- eller deltid, skogsbruk och/eller jordbruk. Inte angriper vargen skördaren eller traktorn vad jag vet. Själv vistas jag nästan dagligen i skogen i både varg, björn och lomarker och har då aldrig sett skymten av dem. Björnspår ser jag rätt ofta och det gör mig då mer nervös än för något annat rovdjur.

Den ömma tån är, och har alltid varit, jakten. Självklart ska det inte negligeras, men att skrika på utrotning för att man inte får jaga som "man alltid gjort", det är inget hållbart argument. Att vargen tar skolbarn, det har man varnat för i trettio år.

Förresten gör tamhundar skada bland tamdjur också men då dessa skador oftast görs upp i godo kommer de inte ut i media, men här är ett exempel:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=6010107

Användarvisningsbild

Re: vargen

Seb macahan  
#300394 Är det utrotning som diskuteras? I så fall ska jag ta bort mina inlägg.........

Användarvisningsbild

Re: vargen

sundelius  
#300397 Jag ser varken jakten eller ekonomin som det stora problemet.
Det är den känslomässiga aspekten att inte kunna leva det liv man valt och bedriva djurhållning i mindre skala.
Kompisen som fick sina får rivna förra veckan säger att ekonomiskt är det en bättre affär när vargen tar djuren än när han slaktar själv men och se vad det gör med folk att ta hand om rivna och skadade djur känns inte bra.
Nu får djuren stå inne hela hösten och vintern och det mår de ju inte gott sv heller.

Självklart har vargen rätt att leva men vi måste kunna freda boskap och på det sättet skulle vargen få en naturlig rädsla för människor och inte söka sig till mer tätbefolkade områden.

Det var mina tankar

Användarvisningsbild

Re: vargen

Peteflamingstar  
#300398
Seb macahan skrev:Är det utrotning som diskuteras? I så fall ska jag ta bort mina inlägg.........


Trådstartaren inleder med "vill då få bort vargen", det tolkar jag då bokstavligt (kanske vill man spara några på Skansen, det förtäljer inte diskussionen hittills...).
Själv kramar jag inte vargar oftare än jag kramar talgoxar, ekorrar eller tallplantor. Tycker dock att de alla innehar ett existensberättigande. Allt är inte svart eller vitt, vi ska inte tillåta fri tillväxt på varg (vilket i praktiken ändå aldrig kommer att ske då det finns folk med bössor som tycker annorlunda) men vi ska heller inte utrota den. Då kan vi väl utrota björn, vildsvin mördare, och terrorister på samma gång så vi alla kan känna oss trygga.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300399 Jag menar inte att utrota vargen helt i mina inlägg för det kommer aldrig att hända.jag vill ha bort problemvargar så att folk på landsbygden kan ha kvar sina tamboskap.men det kommer aldrig att funka med så många vargar som finns idag.höll vi stammen på en lägre nivå så är det ok för min del

   TS
Avatar Fallback

Re: vargen

isteskog  
#300401 Sundelius har rätt! :!:

Avatar Fallback

Re: vargen

r93  
#300414
Mangan skrev:
r93 skrev:Nä, men eftersom du ser älgolyckor som självmordsattentat så tror jag inte att vi kommer längre....


Nej, om du inte tycker det spelar någon roll om de där människorna dör eller ej, så...

Är väl ingen här som är emot varg för att dom är rädda att bli uppätna?


Nej, de är rädda för att sina hundar är uppätna, och vill utrota varg därför.


Det känns mer som att du är bekymrad över dina tallplantor än att folk dör i älgkollisioner om man tittar på dina inlägg på forat.

Men alla är olika, jag vill ha älg på min mark, andra vill ha varg....

Men som någon skrev så är vargmotståndet djupt rotat långt bak i tiden. Norr om Kalmar är det en sten rest på platsen där Smålands sista varg sköts.

Det står även på skyttens gravsten.

Det säger en del om detta djur.

Avatar Fallback

Re: vargen

tallen100  
#300451 Har själv slutat jaga på grund av vargen. Glädjen att gå ut i skogen en tidig morgon på hösten och höra drevet, eller bara sitta vid en brasa med några kamrater, är borta.
Förjävligt att folk som sitter i sina betongbunkrar ska bestämma hur vi ska ha det på landet!!
Till alla er, flytta ut ett år i skogen och lev som bönder med tamboskap och jakt så får ni se hur underbart det är med varg och andra rovdjur! Håller med om att dom är fina på vykort och i TV:n, men verkligheten är nått helt annat.

Avatar Fallback

Re: vargen

sputtnick85  
#300468 Tallen100 det bästa jag hört om på länge.så är verkligheten

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).