Motorsåg och handhållet

Ärligt talat nu då..

60 inlägg 20970 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Chuck Norris  
#300026 Jag tycker det är bättre att lämna bort kedjorna till sliperiet istället för att köpa en maskin. Då slipper man ju dessutom göra jobbet själv. Du kan ju leja bort slipningen på ohyggligt många kedjor för pengarna som maskinen kostar. Resultatet är också bättre då de har riktiga grejer på sliperiet.

Hur många kedjor kan man förbruka på en fastighet om 10 ha? 1 kedja per år?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

machonisti  
#300039
Chuck Norris skrev:Jag tycker det är bättre att lämna bort kedjorna till sliperiet istället för att köpa en maskin. Då slipper man ju dessutom göra jobbet själv. Du kan ju leja bort slipningen på ohyggligt många kedjor för pengarna som maskinen kostar. Resultatet är också bättre då de har riktiga grejer på sliperiet.

Hur många kedjor kan man förbruka på en fastighet om 10 ha? 1 kedja per år?

Beror på stensågningarna. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Peteflamingstar  
#300098 Välkommen till denna landsända och till forumet!
Såhär tycker jag; lär man sig fila med en bra mall så behöver man inte ha någon maskinslip. Förmodligen har du väl inte svärd längre är kanske max 15 tum, dvs 64 länkar med 32 tänder, 16 åt varje håll. Blir man van med mallen och inte stensågar alltför ofta så skärper du din kedja på några minuter. Vid värre oskärpa sätter du upp sågen i ett skruvstycke (gärna inomhus med bra belysning!), så får du en slö kedja vass på en halvtimme. Nya kedjor känns ovassa när man lärt sig fila... :wink:

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300118 Har en slipmaskin som jag aldrig använder. När jag hade skördare var den oumbärlig men till motorsågskedjor är filen överlägsen.

Användarvisningsbild
machonisti  
#300154
Skogsola skrev:Har en slipmaskin som jag aldrig använder. När jag hade skördare var den oumbärlig men till motorsågskedjor är filen överlägsen.

Samma här, min maskinslip är inte ens provkörd. Eftersom svagt stensågade kedjor kan fixas med handfil och kraftigt stensågade kasseras. Kanske det blivit annorlunda ifall jag fått en maskinslip i yngre år. För mängden stensågningar har minskat rejält med tiden.

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

JensSkoog  
#300177 Jag använder min hela tiden. Vet att handfilning ger det lilla extra, efter många års handfilning, men mina hender blir fulla av eld efter några minuter med "finverktyg"! :???:
Med mycket varierande huggning får jag slipa ofta, men med maskinslipen går det rett snabbt, även om jag hittat spik i ett trädgårdsträd, men det tog sin tid å lära sig. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300249 Jag tror mig kunna få lika vasst med rullmall som utan.
Det har mer med kunskap och erfarenhet att göra.
Vet man att det går oatt få bättre vill man uppnå det var gång! Vet man inte eller nöjer sig med det som blir så tar det slut där och blir inte bättre.

Har man lyckats få till det så det blir bättre än nånsin vill man det igen och det är ingen övre gräns på hur bra det kan bli så vitt jag vet.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

SkogsOrre  
#300380 Vilket trevligt forum, bra svar o mycket kunskap känner man. bugar o bockar.

Vimekaren slog huve på spiken, det var precis nåt sånt jag hade tänkt mig. Jag har en kärlek te maskiner, och speciellt såna som är semimekaniska.

Markussons säger några då. Finns det andra märken som är lika bra? Bättre? Prisvärde kontra kvalitet etc. Jag hittar inga priser på Markusson :???:

/Orren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

totte  
#300411 Rekommenderar att du använder forumets sökfunktion och söker på t ex "slipmaskin". Det finns massor avhandlat om detta tidigare.

En lång tråd: viewtopic.php?f=12&t=3023&st=0&sk=t&sd=a&hilit=slipmaskin#p32611

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300413 För mig tar det 3-4 minuter att gå över kedjan med filmall. Jag vet inte om det blir bra eller dåligt, men jag är tveksam till att det hade blivit bättre med slipmaskin.

Måste det bli perfekt varje gång, räcker det inte med bra? 8)

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

åberg  
#300416
Mangan skrev:Måste det bli perfekt varje gång, räcker det inte med bra? 8)

Måste man stämpla vid varje skärm och springa i mål på kortast tid? :mrgreen:

Strävan mot att bli göra så bra som möjligt finner man lite varstans.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300427 Målet är väl inte att få kedjan så vass det går, målet är att hugga? Inte fan slipar man löpsteg som orienterare.:)

Om jag får pröva egenslipat mot perfektslipat och märker att huggningen går bättre, lovar jag att omvärdera. :)

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

SkogsOrre  
#300431
totte skrev:Rekommenderar att du använder forumets sökfunktion och söker på t ex "slipmaskin". Det finns massor avhandlat om detta tidigare.

En lång tråd: viewtopic.php?f=12&t=3023&st=0&sk=t&sd=a&hilit=slipmaskin#p32611


bra tips! just den här trån hade jag int sett :oops:

men de sköj å höre varför vissa handkör o andra skaffa sej en maskin. läser m intresse

/Orren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ärligt talat nu då..

bodaedet  
#300533
Mangan skrev:Målet är väl inte att få kedjan så vass det går, målet är att hugga? Inte fan slipar man löpsteg som orienterare.:)

Om jag får pröva egenslipat mot perfektslipat och märker att huggningen går bättre, lovar jag att omvärdera. :)


Huggningen går bättre, jag lovar. Allt flyter bättre, nu kanske du är så nära perfekt att det inte blir någon skillnad. Då kan det ju kvitta, men låt mig fråga så här: Tycker du en ny kedja biter tillfredsställande utan filning?
Tycker du det då går det att göra mycket.

Avatar Fallback

Re: Ärligt talat nu då..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300559 Bara att ni skickar mig en perfekt slipad kedja, så kör jag en halvtimme och kollar sen om jag märker någon skillnad. Lovar att skicka tillbaka den. Eller en ny motsvarande.. ;)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).