Skotare

Köpa skotare.

43 inlägg 28158 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa skotare.

rikard_e  
#299283 Så, har mer och mer lagt ner idén om att bygga en egen skotare av traktor och huggarvagn och börjat mer glana åt en skotare.

Men känner mig rätt vilsen i denna jungel, och jag vet att det finns människor här som vet otroligt mycket och gärna hjälper.

Så körningen gäller små avverkningar, gallringar och största delen är körning hos andra.
Detta kommer inte vara på heltid utan på förmiddagar och helger.
Att laga kommer inte vara problem heller så jag har tillgång till en hyffsad verkstad.

Frågan är bara, vad ska man ha?

drömmen är absolut en malwa 560, men det kan jag bara drömma om.
Har tittat på valmet 820, timberjack 810b, gremo 950 och i liknande storlek som hade passat, dessa står dock för högt i pris för mig runt 350 000-500 000, då min traktor och vagn går ca 350-500 timmar om året, så känns det inte som ett superbehov av någon proffsmaskin.

Har mer tittat på Rottne blondin, fördelen verkar vara billiga delar och lättlagat.
Men vad finns det för alternativ i denna klass? har sett en fmg 0480 6wd, kollat en del på lokomo 909 och 910, mini brunnett, 578 och 678, .

Vad har ni att rekomendera? Smidighet, hyffsad räckvid och helst inga blyklumpar.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

machonisti  
#299907 Ingen lätt fråga. Misstänker att det dyraste i gamla maskiner väg att hålla i gång är en skogsmaskin. Har grävmaskiner samt skotare för så kallat eget bruk. Skotaren har betydligt större årskostnad. Virket som behandlas är dessutom förhållandevis billigt och ofta krävande terräng jämfört med användningsområdet för en hemmagrävare. Vedeldning kan förvisso höja värdet.

Sen kommer manligheten att HA en egen skogsmaskin å då går alla ekonomiska beräkningar ihop!!! :lol:

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299909 Nja, en grävare är manligare. Tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

machonisti  
#299911 Tack, Mangan!

Samma beräkningsgrunder.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299915 Grävare manligare? Intressant tanke, utveckla gärna det.
Har grävare men skulle gärna ha skogsmaskin men vågar inte (ännu) och får förmodligen inte (gissa vem och varför) :)

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

machonisti  
#299917
DanK skrev:Grävare manligare? Intressant tanke, utveckla gärna det.
Har grävare men skulle gärna ha skogsmaskin men vågar inte (ännu) och får förmodligen inte (gissa vem och varför) :)

Gäller att kunna påvisa vinsten med skotaren. Pröva med att det kan vara bra att lära sonen ett yrke på samma gång som man kan använda maskinen för eget bruk :???: :???:

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299933 Haha, kom med nåt nytt! :)
Har varit kreativ i argumenten men...
Sonen går på gym och är stenhård i kroppen men orkar inte en dag i skogen. Jag begriper ingenting?
Back to topic,
Har du hittat något lämpligt objekt, rickard e?

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

Seb macahan  
#299938 Jag fattar inte varför måste det finnas ekonomi i prylar bara för man kan göra nytta med dom. Det finns ingen ekonomi i en BMW cabbe eller segelbåt o de kan man inte dra in en krona på. Leksaker till vuxna pojkar är dyrt. Face it eller börja orientera eller spela korp fotboll. Trevlig helg på er

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299942 Så rätt!
I mitt fall så hinner jag inte med det jag har iaf :)
Trevlig helg!

PS. Kan inte låta bli att fundera på hur det skulle vara att ha skördare?
Får följa dig, Seb. Lycka till!

PSS Har inte BMW eller segelbåt (ännu :) )Haha

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

machonisti  
#299943
DanK skrev:Haha, kom med nåt nytt! :)
Har varit kreativ i argumenten men...
Sonen går på gym och är stenhård i kroppen men orkar inte en dag i skogen. Jag begriper ingenting?
Back to topic,
Har du hittat något lämpligt objekt, rickard e?

OK!
I vårt hus visade sig att hon var orolig för att i hennes tycke mina utsvävningar skulle bli ödesdigra. Dock är det väl så att en maskin kan väl sällan bli totalt värdelös.
Efter första grävmaskinens bevisbörda angående utförda projekt verkar min fru gett mig fri lejd.

Det där med stenhård i kroppen ser vi mycket av jobbet som rörmokare :lol: :lol: :lol: :lol:

Kraftiga killar som hissar rör som fjärilar men vem hinner sätta fast dem för de kommer ned lika fort.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

Blondin 750  
#299969 Som mitt alias kanske skvallrar om så kan jag varmt rekomendera en Rottne Blondin, den är i särklass den bästa maskinaffär jag gjort. Den är kanske inte nåt jag skulle köra 8 tim varje dag året runt pga dess komfort men som självverksam med några timmar i snitt varje dag under vintern så är det inte några problem. Billig att äga, serva och laga och den tål att stå långa perioder utan krångel vid uppstart. På de 9 år jag har ägt maskinen har den dessutom stigit i värde, och det förklaras väl sannolikt av att fler vill ha "skott-säkra Flinta-bilar" till sitt hobbyskogsbruk.
Lite OT så kan jag erkänna att även jag tagit steget in till det datoriserade skogsbruket med en alldeles nyanländ beståndsgående skördare som ska få ersätta min Hypro, och om denna kommer att öka eller minska lönsamheten i mitt skogsbruk återstår att se, men jag har svårt att tro att det blir mindre timmar i verkstan i alla fall.
Hypron kommer att säljas snart så om det finns intresse här så går det bra att kolla mina bilder och höra av sig med ett PM.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

Seb macahan  
#299973 Vad för maskin? Berätta vi vill ju veta.

Avatar Fallback

Re: Köpa skotare.

Blondin 750  
#300019 Nu ska jag ju inte kapa tråden med skördarsnack men en Sampo 1046x ingår numera i inventarierna.

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

sundelius  
#300031 Kör en egen tråd Blondin, please

Användarvisningsbild

Re: Köpa skotare.

Fredrik Reuter  
#300045 Hej,
Till att börja med så stämmer jag in i kören, dra gärna igång en tråd om Sampon, det vore kul och intressant!

On Topic. Vad tror du om en Rottne Rapid G?

Jag är inte så erfaren på äldre skogsmaskiner generellt, men Rottne Rapid G har jag sett på nära håll och flertalet gånger och vet vad den går för.
Det är enligt mig en allround slitvarg som jag tror skulle kunna passa dig. Väger 10 ton, lastar 10 ton (ungefär), man får på mer om man vill. RG83 kranen kanske inte är vacker för ögat men det tiltbara tornet borde vara standard på skotare!

Det finns en 6WD på blocket, http://www.blocket.se/goteborg/Rottne_R ... m?ca=7&w=3

Har hört flera som går i drift trots +30.000h.
Bifogar bild på annonsen om den försvinner.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).