Öppna kategorin

Röjning Pris?

19 inlägg 12370 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röjning Pris?

Aberg  
#299727 Pris för utförd röjning.
Har tagit hjälp av ett skogsbolag med röjning.
Hektar priset landade på 8700kr plus moms.
Det var delvis ganska tätt, men även endel luckor, var bestält en lätt röjning,
Röjarna hadde använt igenomsnitt 24,5h/ ha.
Tycker att det var ett högt ha pris samt många timmar.
Vad tycker ni?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Röjning

isteskog  
#299735 Omöjligt att svara på så här! Stamantal och trädhöjd, trädslagsfördelning och markförhållanden spelar in.

Avatar Fallback

Re: Röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299738 Känns bra att röjningen kommer upp i sitt rätta värde och att man sparat ett par hundra tusen på att snubbla runt i sin skog.

Avatar Fallback

Re: Röjning

röjjare  
#299739 Det låter som otroligt många timmar/ha tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Röjning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299747 Det är mer än tre dagar per hektar. Det finns riktigt eftersatta djungler där det kan bli så men så var inte fallet här eller..?

Avatar Fallback

Re: Röjning

Aberg  
#299753 Visst var det eftersatt o tätt på en del ställen men andra ställen var det glesare, medel längd ca 2,5 till 3m. Blandat gran, tall o björk,
Bra mark med blötare områden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning

rokon  
#299756 Efter att röjt 100 tankar själv i höst i mitt bestånd av gran björk och lite tall så är jag väldigt ödmjuk inför vad röjning är samt vet att även när man kommit så långt att det ej längre gör ont i kroppen så tar allt ändå sin tid. Jag räknar nu endast mina tankar som jag kör, för 1 ha är plötsligt väldigt dryg.

Avatar Fallback

Re: Röjning

isteskog  
#299759 När jag hade röjfirma för 6 år sedan så kom jag aldrig upp i den summan. Det mesta vi kom upp i var 6.700 kr/ha. Då var det ett tvåskiktat bestånd med mycket stam, man fick dra ner bakom sig hela tiden. Men jag har dålig koll på vad prisbilden är nu för tiden. Men spontant låter 8700 kr/ha mycket!

Användarvisningsbild

Re: Röjning

rokon  
#299760 16.3 tankar per ha har de kört om det tar 1timme och 30 min per tank effektivt arbete och det stämmer rätt bra med vad det tog för mig och det var tätt gruppvis självföryngrat med inslag av planterat (tror många av de planterade blev sorkätna eller att frosten tog dem). Så det var ojämt och olikåldrigt, dryg röjning.
Senast redigerad av rokon tor 20 nov 2014, 21:08, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Röjning

mooos73  
#299761 Har själv betalat 7-7500 kr/ha, blir dyrt när det är eftersatt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning

rokon  
#299763 Men på en 8 timmars dag så skall det vara rast, samt tid för filning skränkning eller klingbyte tankning mm så för mig så tog det ytterligare tid än den effektiva arbetstiden och så måste det även vara för dem.

Avatar Fallback

Re: Röjning

Aberg  
#299767 Ska åka o kolla på röjningen under helgen o se hur det blev nu när det är klart.
Var och kollade när de började o då såg det bra ut,
Viktigaste är att jobbet är bra gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning

röjjare  
#299775 Bilder vore fint.

Avatar Fallback

Re: Röjning

Aberg  
#299777 Det ska jag försöka med.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299835 Skulle även ha varit intressant om det fanns bilder från när beståndet var oröjt.

Ganska saftigt pris måste jag dock medge! Speciellt om det enbart var 2,5-3 meter högt...



Dyraste röjnigen vi har utfört har legat på drygt 4500 kr + moms, då var det extremt brant och en ca 5 meter hög vägg av löv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).