Motorsåg och handhållet

Duger min såg till planksågning

27 inlägg 11020 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299586 Hej, Vi har fått en Logosol timmerjigg som jag tänkte prova i helgen och jag funderar över vad jag ska ha för såg, det jag har att använda är en Jonsered XF (110cc) en Mcculloch D44 (72cc). Lilla 410an litar jag inte på för sånt arbete.

Båda sågarna är .404 men jag skulle föredra .325 för störst utbyte och jag har inte hittat några .325 kopplingstrummor.

Men vad tror ni.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Elfving  
#299592 De sågar du väljer mellan är samlarobjekt eller museiföremål idag. Om de fungerar, så visst borde det gå att såga även med de där pjäserna. Tänk på att planksågning är oerhört slitsamt för sågen då det blir hård körning mellan varje skär. Har du svärd passande något annat än .404 då? Det är inte bara kopplingtrumman som behöver bytas!

Jag skulle rekommendera dig att låna en modernare såg med rätt kedjeutrustning för att få jobbet gjort

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299595 Jo visst vet jag att svärdet behöver bytas. Här i trakten finns det bara 50 kubikare och plånboken är för luftig för att hyra en. dom kanske inte är dom optimala sågarna längre men det är dom jag har så dom får det bli

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

axwell  
#299601 Gå på 3/8" direkt om du ändå byter drevet, mycket större utbud på lämpliga klyvkedjor.

Dom stora sågarna borde ha överkapacitet för .325.

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299602 Om jag ska byta drev måste det bli D44an eftersom jag inte hittat 3/8 drev till XFen, det jag dock är orolig för är att den "bara" är på 72cc men det ska väl gå hoppas jag

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

axwell  
#299606
Westra Aros skrev:Om jag ska byta drev måste det bli D44an eftersom jag inte hittat 3/8 drev till XFen, det jag dock är orolig för är att den "bara" är på 72cc men det ska väl gå hoppas jag


Det räcker långt, jag körde flera år med en 53 cc och skulle ha sett 72 cc som mycket bättre.

Du får ställa upp "H" skruven något, tills den taktar vid gaspådrag, så att den smörjer/kyler lite extra, samma med kedjeoljan om den kan justeras.

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299607 Oljepumpen är manuell så det gäller att inte skena i tankarna, en annan tanke jag hade är om man ska ha fast eller nos med trissa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Ferguson system  
#299608 70cc Fungerer helt ok med opp til 25" sverd for å lage plank, etter det går det tregt. I tillegg til å skru opp bensin mengden kan det også være lurt å la saga gå på tomgang i noen minutter etter hvert kutt. Logosol selger kløyvekjeder (pmx) og sverd i 3/8 som ikke stjeler så mye effekt som andre kjeder/sverd.

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299615 angående att justera förgasare så har jag läst att sågen ska gå "fetare" och jag antar att det är motsatsen till vad ni skriver.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Duger min såg till planksågning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299616 Låt nån såga det till dig slipper du fördärva två fina samlar såg.

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299617 då kostar det pengar och det har jag inte gått om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Duger min såg till planksågning

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299646 Vem fan har det?

Jag har inte så gott om samlarsåg att jag skulle ge mig på det. Det är alltid de delar man inte har som går sönder.

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

axwell  
#299647
Westra Aros skrev:angående att justera förgasare så har jag läst att sågen ska gå "fetare" och jag antar att det är motsatsen till vad ni skriver.


Nej, det är precis det jag menar, skruva ut nålen 1/4 eller 1/2 varv mer än vanligt.
Den skall inte kunna ""yla" som trimmade sågar.
Fetare innebär att den får mer bränsle och det kan den behöva, det är monotont tungt jobb för sågen i första hand.

"Övning ger färdighet", gäller även arbete med timmerjigg så låt dig inte misströstas om de första snitten inte skulle bli perfekta.

Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Westra Aros  
#299662 Okej då är jag med, vi får se om det blir något projekt i helgen då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Duger min såg till planksågning

Jocke91  
#299689 Tycker det borde finnas något lämpligare än de sågarna till det jobbet. Visst kraften finns men risken att dom går för varma och nyper eller skär skulle inte jag riskera på sådana sågar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).