Öppna kategorin

Skogsföremål?

15 inlägg 7304 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsföremål?

Ture  
#299509 Hej!
Det här mejlet har vi fått till skogsmuseet, men vi vet inte vad det är. Här kommer texten.
farfars 3.JPG

"Ärade skogsbruksexperter!
Den här åttkantiga träklossen fick jag av min farmor som ett minne efter farfar som avled 1950. Jag var då 11 år gammal. Först nu på ålderns höst har jag börjat fundera över vad den här träklotsen kan ha haft för uppgift att fylla. Farfar var skogsfaktor och hade ansvar för en del av bolagets skogar (på senare tid kom bolaget att heta Mo & Domsjö).  Det berättades att i hans arbetsuppgifter ingick att köpa timmer och massaved av bönder och också skiften på rot. Farmor och farfar var bosatta i Gideå socken, ca tre mil norr om Örnsköldsvik.
Min undran är om ni kan säga vad den här prylen kan ha haft för uppgift? Jag har frågat på hembygdsgårdar, bibliotek och sökt med internets hjälp, men utan resultat. Jag skulle bli innerligt glad och tacksam för ett svar. Jag är införstådd med att den här prylen kanske inte alls har haft med skogsbruk att göra. Men jag tror att det är så."



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

isteskog  
#299510 Kan det vara en (plogklubba) turordningskloss för snöplogning i en by? Det är väl initialer inristade i klossen? Vild gissning :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

Ture  
#299633 Plogklubba? Har aldrig hört det.... Men jag ska förmedla ditt förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsföremål?

Skogshuggarn  
#299644 Budkavle?.

Eller kanske för att hålla reda på, eller "lotta" om, vem som hade/skulle få "vedturen" i huggarlaget?.

Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

Ture  
#299677 Innanför dörren på skogskojan hade man ofta en bräda med hål. En för vatten och en för veden. För varje hål fanns en signatur. I snören satt det två pinnar som flyttades, efter att huggaren hade uppfyllt sitt arbete, till näste man på "brädan".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsföremål?

Skogshuggarn  
#299722 Fanns nog många varianter på vem som skulle ha den sk "ved och vattenturen".

Ser iaf ut som att man ska sätta "spinn" på den där träkuben, och initialerna som landar uppåt/neråt har antingen vunnit eller förlorat något.

Lottning om skifte/hygge?.

Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299773 Vi har också en liknande träklubba.
Det är en plogklubba, med bomärken inristade.
Vi vet till och med vilka gårdar som var delaktiga i plogklubban genom hembygdsföreningen.
Att det var en plogklubba påstod min farfar, död sedan 20 år vid 96 års ålder.

Användarvisningsbild

Re: Skogsföremål?

Skogshuggarn  
#299802 Hur funkade det med vem som hade "turn" då Famag?.

Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

isteskog  
#299825 Initialerna läses som vanlig text, uppifrån och ner :smile: Därav turordning

Användarvisningsbild

Re: Skogsföremål?

JensSkoog  
#299829 Har egaren kollat om initialerna passar med gårdsgrannar eller andra i socknet?

Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

Ture  
#299837 Han ska kolla vilka som kan ha varit med på "klubban" Det stämmer i alla fall på hans farfar, EEL.

Tack för hjälpen!!!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299893 Klubban lämnades till grannen när man kommit till dennes gräns.
Den som hade klubban hade också skyldighet att ploga.
Därmed blev ju alla angelägna om att bli av med klubban.

Användarvisningsbild

Re: Skogsföremål?

Fredrik Reuter  
#300049 Hej,
Delade denna tråd.
Den lite "annorlunda" diskussionen om skogsföremål finns nu här:

viewtopic.php?f=79&t=20965

Användarvisningsbild

Re: Skogsföremål?

anersimyra  
#300059 Tackar Fredrik..det kan bli en riktigt kul tråd.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsföremål?

isteskog  
#300115 Det var då stake i den tråden! :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).