Traktorer och processorer

Kopplingen hugger mf 240

8 inlägg 9214 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kopplingen hugger mf 240

karebyemil  
#299447 Hej, i somras skaffade jag en MF 240 -82 som jag har renoverat. Nu när den är näst intill klar har det körts lite med den och nu känns det som att kopplingen hugger och den går inte att hålla dragläge med den. Den läcker lite olja mellan växellåda och motor. Jag har någon gång hört att om det läcker olja där och kopplingen hugger så är det någon packning/packbox som är dålig och att traktorn måste delas för att byta den.

Nu till frågorna!
Vilken packning är det?
Något annat man bör tänka på?

Tacksam för svar!

Eftersom det alltid är roligt med bilder så lägger jag in en bild på skönheten också! 8)
013fc63c565e35da8e96befc640eb8e816fe4d60ae.jpg




   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Kopplingen hugger mf 240

Bengt.Svensson  
#299448 Jag har ingen aning om packningen, men det var en oerhört fin traktor! :-bd

Avatar Fallback

Re: Kopplingen hugger mf 240

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299467 Jag har ingen aning om packningen, men det var en oerhört fin traktor!!!

Avatar Fallback

Re: Kopplingen hugger mf 240

rikard_e  
#299487 Vevaxeltätningen som läcker igenom och kletar olja.

Klyva traktorn, demontering av tryckplatta, lamell och svänghjul. Evt får du även byta koppling om det gått sig illa. Passa på att kolla på svänghjulslager och urtrampningslager medans du ändå är igång.

Inget jättedyrt om du kan göra det själv. lagrena kostar 350 kr för båda
och lamellen är relativt billig beroende på vilken du har,

Men kolla efter sprickor eller banor i tryckplatta och svänghjul, svänghjulen kan man svarva.
Tryckplattan bör bytas.

Avatar Fallback

Re: Kopplingen hugger mf 240

karebyemil  
#299491 Toppen! Vet inte om jag fixar det själv med tanke på att traktorn ska klyvas, men det jobbet bör väl inte ta jättelång tid för ett proffs?

Mvh Emil

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kopplingen hugger mf 240

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299535 Fin traktor. :-bd

Avatar Fallback

Re: Kopplingen hugger mf 240

rikard_e  
#299629
karebyemil skrev:Toppen! Vet inte om jag fixar det själv med tanke på att traktorn ska klyvas, men det jobbet bör väl inte ta jättelång tid för ett proffs?

Mvh Emil


Nä, Nu vet jag inte hur det sitter på mf, med hyttinfästningar och varjrar, men det tar väl 1.5 timme att klyva traktorn max. Beroende på förutsättningar såklart!
Kopplingen tar inte många minuter att häva dän heller.

Användarvisningsbild

Re: Kopplingen hugger mf 240

bodaedet  
#299642
karebyemil skrev:Toppen! Vet inte om jag fixar det själv med tanke på att traktorn ska klyvas, men det jobbet bör väl inte ta jättelång tid för ett proffs?

Mvh Emil

Det är mera jobb än konst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).