Traktorn i skogen

Val av traktor

34 inlägg 25342 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298981 Begagnade traktorer är svåra i prisbilden i Sverige. Vi är så många amatörer som suger åt oss begagnade traktorer från färre och färre proffs. Proffsen pressas också upp i större och större maskiner för att bruka sjukt stora arealer. Det blir brist på typ Valmet 305-705 storleken som först betalas av/avskrivs i någorlunda lönsam verksamhet.

För 4x4 och lastare så får du förhållandevis otroligt mycket för pengarna om du köper nytt. Traktormarknaden är konkurrensutsatt. Men det är ju ändå 3-350-tusen som ska stå på gården. Kanske bättre med ny traktor och gammal bil som nån var inne på. Ekonomiskt sett.
Som begagnad 4x4+L-traktor på 15-30år bottnar den vid omkring säg 100-170-tusen oavsett om den gått 3000 eller 12000 timmar verkar det som. Massor med skrot med dyra reparationsbehov finns i minfältet. Många tycker också om att meka. Den som köper nytt sitter säker med otroligt andrahandsvärde framöver.

Utomlands finns mest professionella användare och färre vedhuggare, så där ligger botten på 30-60% av svenskt begagnat dvs 50 000 - 90 000 kr... dvs ungefär vad en maskin med 8000 tim ska vara i pris efter ca 10 år. Tycker jag. Reser utomlands i jobbet och brukar kolla hur olika marknader/prisbilder ser ut.

Köpte en fin 18m skylift utomlands i år. För på de svenska som är dopade av bygg- och lånekarusellen kunde jag inte hitta nog mycket bladguld som motiverade svenska prisbilden...

Sverige är ett dyrland trots att vi snart inte försörjer oss med en i grund fungerande konkurrenskraft...

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Drkeller  
#299303 Oj det var många svar att läsa, och ta in.
Ut ifrån allas svar och tankar kommer vi nog börja från botten, och köpa en 2wd traktor för runt 50000 kr. Vi börjar med det och så får vi se om den täcker vårt behov, vilket den troligtvis kommer göra. Känns inget vidare att lägga 130000 kr för en traktor som har 7000 timmar och som kanske inte är skött som den ska, med massa reparationer som kan bli även på den.
Framöver kanske det blir en ny traktor, om vi känner att vi har behov av det, för ekonomi har vi.

Tack alla!

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299305 Ju dyrare utrustning, desto större krav på underhåll, service och ANVÄNDANDE ställer i alla fall jag på mig själv. För att inte få dåligt samvete...

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Bengt.Svensson  
#299309 Vi har i alla år kört med äldre maskiner och reparerat hos en duktig granne. Ekonomiskt är det oslagbart att köra med gamla och oömma saker. Nackdelen har alltid varit opålitligheten:
För tre år sen lossnade framvagnen på lastartraktorn pga förra ägaren bytt motor och förmodligen inte efterdragit bultarna. Tyvärr hade gängorna i motorblocket tagit stryk så det var ett elände att få ihop det hela (dessutom var det en blandning av tum och mm-bultar). Året efter blev det kortslutning i startknappen: startmotorn brann upp och jag satt en halv dag under bakhjulet och filade kuggor på startkransen.
Året efter sprack expansionstanken på en annan traktor. Innan jag märkte det sjönk vattnet så mycket att topplockspackningen gick och jag var tvungen att byta den (+ plana topplocket givetvis).
Förra året köpte vi gårdens första nya traktor, JDs minsta på 70 hk. Inte för att det lönar sig i kronor utan mest för att ha åtminstone en traktor som inte går sönder pga slitage eller ålder. Jag köpte medvetet utan powershift för att minska risken för framtida mekande.

Snart ska jag bort till vår mekkunnige granne igen, vi ska renovera hydraulpumpen på vår MF 135 eftersom den inte orkar lyfta strängläggaren längre. Samtidigt ska vi byta den utslitna förarstolen...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).