Sågverk (mindre)

Betalning för sågning

19 inlägg 21234 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Betalning för sågning

sundelius  
#299058 Hej vi har ju en del med egna sågverk på forumet som jag har en fråga till.

Spikar pallar av de stockar som inte duger till timmer, har då en kompis som sågar upp det åt mig. Dimensionerna är främst 19*95 och 75*95.

Nu till min fråga. Jag betalar honom 650 kr kubiken sågat när det är mitt eget virke och 1400 kr kubiken när han sågar sin egen brännved till till mina pallar. Tycker ni det är en skälig betalning?

Tacksam för synpunkter



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

Seb macahan  
#299062 Utan o räkna på det så tycker jag spontant att du får betala honom 750kr fub. För pallvirke??? Jag har som bäst fått 900kr m3to för timmer. Är nog lite högt men prata med honom? Fråga hur han har kommit fram till priset. Är han en vän så borde han kunna diskutera. Sen kanske andra faktorer ska vägas in, service andra tjänster som ingår etc..

Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

sundelius  
#299063 Ja men det är ju för sågat virke det är 1400 kr, är ju en del arbete med sågningen.
Köper jag sjätte sort från Moelven ligger det nog på 1800 kr kubiken nu men då är det ju torrt och barkat

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

skogshasse  
#299076 vad har han för såg som han jobbar med

Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

sundelius  
#299086 En italiensk bandsåg. Pezzolato eller något sånt heter den

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

skogshasse  
#299091
sundelius skrev:En italiensk bandsåg. Pezzolato eller något sånt heter den


varför tar han inte betalt per timme själv så har jag en woodmizer lt40 och jag jobbar bara mot timmpris

Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

Seb macahan  
#299132 Jo men tar han 650kr när du levererar råvaran och 1400kr då han står för råvaran så betalar du alltid 650kr för sågningen men när han står för virket betalar du 750. Jag fattar vad du menar att det är skillnad på en stock och sågat virke. Men tar Moelven 1800kr så måste ju 1400kr vara ett bra pris? Eller. Jag har ingen aning om vad pallvirke kostar men betalar du 400kr mindre från kompisen än från Moelven är det väl ett kompispris?

Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299136 Priserna låter rimliga så länge vi pratar kubikmeter sågad vara. Går cirka 2 m3fub på en kubik sågat.

Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299138 Det beror väl också lite grand på sortimentet. Jag brukar ta 1 kr/kvadrattummeter vilket gör ca 1600 + moms per kubik sågad vara. Byggmax t.ex. tar över 1,50 + moms om det är 45x195 och över, och i häraden 1,10 - 1,20 för klenare dimensioner (och då är det hyvlat men mycket glesare mellan årsringarna :smile: )

Användarvisningsbild

Re: Betalning för sågning

sundelius  
#299139 Tack för era svar, känns bra att veta att vi ligger i rätt intervall iaf.
Seb, jag var inte orolig för att jag betalade för mycket snarare motsatsen. Vill ju känna att det är ok för alla inblandade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

zebylon  
#299157 hej th,

vad är en "kvadrattummeter"?

Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

skogshasse  
#299160
zebylon skrev:hej th,

vad är en "kvadrattummeter"?


2"x2"=4"=4 kronor plus moms eller 2"x8"=16"=16 kronor plus moms
jag tror att det är så han räknar

Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

axwell  
#299176
skogshasse skrev:2"x2"=4"=4 kronor plus moms eller 2"x8"=16"=16 kronor plus moms
jag tror att det är så han räknar


Det kanske är som du räknar, fast jag hänger inte med på varifrån du fått siffrorna.

Lutar själv åt antalet kvadrattum(1550) som går på 1 kvadratmeter.

Ca. 1600 är ju inte så långt ifrån 1550.

Förstår ändå inte varför någon tar betalt efter den principen, det tar ju hemskt lång tid att få till 1 kvadratmeter ändyta med tex småribb 10*25 mm jämfört med plank 45*170 mm.

Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

zebylon  
#299213 Man kan tolka olika, jag tolkade "skogshasse" som så att 2*8 tum blir 16 alltså 16 kr. Men jag fick en känsla av att det är per löpmeter. En planka 2*8 tum 4 meter lång kostar då 64 kr. att såga. Då är det väldigt kundanpassat, kunden vet ju precis på kronan vad det kommer att kosta.

Avatar Fallback

Re: Betalning för sågning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299244 Sågat virke säljs per kubikmeter och då är "kvadrattum" en bra genväg att räkna. Legosågning är svårare att göra per kubikmeter utom i det här fallet när båda parter är överens om vilka dimensioner det handlar om.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).