Skogsmiljö och Trädlära

Naturvårdande gallring

19 inlägg 12560 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Naturvårdande gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298979 Jag tror de besiktigade, jag fick skicka in på heder och samvete. I beslutet om bidrag stog det all barr bort. Jag skrev att jag lämnat två tallar och en gran, det gick igenom ändå. ;)

Hörde sen inget förren pengarna betalades ut.

Som Rickard säger, utan.djur växer det ju.igen, men djur var inga krav. Kortsiktigt kanske, men pengar luktar inte... :D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Naturvårdande gallring

anersimyra  
#299005
rikard_e skrev:Nu är jag dåligt insatt i detta.

När det kommer till återställning av beteshagar, jag har återställt två hagar.
Problemet är om man inte har djur att försöka hålla det öppet bara.
Kolla om du kan hyra ut betet till fårägare. Själva hyr vi får för att hålla delar av ett reservat betat, det motsatta förhållandet där fårägare hyr bete förekommer även. Är man flera markägare med samma " problem " kan man ju skaffa får och hyra ut till varandra.. :smile: :smile: annars tror jag du kan erhålla bidrag för löpande skötsel. Jag röjde för många år sedan ett område åt en markägare som trots att han hade kor som betade, ändå erhöll löpande bidrag för att hålla strandängen fri från Al. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Naturvårdande gallring

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299036 Grannen har får som går i deras halva av hagmarken. De fuskade och använde skördare för att gallra. ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Naturvårdande gallring

Blivande snickare  
#299127 Pling-pling-pling..
Poäng i ditt ämbar Mangan! :wink: :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).