Skogsvagn (Huggarvagnar)

Är vreten 1000 en bra griplastare?

71 inlägg 41960 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

aggesund  
#292541 Upplever ni att vreten kärrorna är lätta att välta med osv?? Sugen på att köpa en vreten men har hört mkt negativt om dom??

FTG
Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

hogis  
#293035 "Mycket" negativt?

Kan du utveckla vad du menar?

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

martiniholma  
#298973 Jag är väldigt nöjd med min. Är inne på fjärde året och har aldrig haft något problem med den, endast en "markplatta" på stödbenet som spruckit, men det var lätt åtgärdat. Kör ut ca 1500 m3/år, ur väldigt stenig terräng. Jag tror att de var väldigt tippiga förr, då stödbenen gick mer rakt ner. Numera är det större vinkel och de står bredare isär. Min är hyffsat stadig, har ifs vätskefyllda 500 hjul för att inte behöva anv stödbenen på mossarna.

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

rikard_e  
#298990 1500 m3 per år? Jobbar du heltid i skogen?

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

martiniholma  
#298995 Ibland känns det så... Hälften är löv och ris som går till flis. Plus en del körning borta.

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

hogis  
#299004 Då kör du en del! Hur upplever du känslan i kranen är? Vi är på jakt efter en ny kärra och just nu står det mellan vreten och farma! Båda 10 ton. Vreten känns mer "rejäl" men farma erbjuder lavette ben som jag föredrar... Kran längden är likvärdig.

Dessa beslut :(

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

martiniholma  
#299006 Jag upplever kranen som bra. Bra rörelsemönster och stark för att vara på en 10t vagn. Känslan är bra tycker jag. Tror att det kanske sitter mer i spakarna än i själva kranen. Min levererades med 2 spak med el on off, men har nu el propp spakar, vilket har gjort stor skilldnad. Ang stödbenen har de ju sina för o nackdelar. Lavett står ju stadigare, medans teleskåp har större kraft. Tex om man kör ner sej, kan man ju lyfta upp traktorn, svänga ramstyrningen och stå på "fastmark" igen. Men farman är säkert också en fin vagn!

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

hogis  
#299010 Tack för feedbacken.

Vet någon när dom gjorde om vinkeln på stödbenen?

Funderar om man ska bortse ifrån de äldre omdömena då många av dem klagade på instabilitet samt dålig sikt!

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

halvproffs  
#299017
aggesund skrev:Upplever ni att vreten kärrorna är lätta att välta med osv?? Sugen på att köpa en vreten men har hört mkt negativt om dom??


Har skaffat 2st grova 4-kantrör som ska svetsas dit på ramen så det blir stumt och mindre tipp benäget. Skrev tidigare om glapp i rotatorn när den var ny och nu läcker den rejält med olja. Fälgarna är inte förstärkta så nu är dom rejält buckliga. Blir till att förstärka dom gamla eller köpa nya som är förstärkta. Gott om sten på marken som ni förstår :sad:

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299024
martiniholma skrev:Jag är väldigt nöjd med min. Är inne på fjärde året och har aldrig haft något problem med den, endast en "markplatta" på stödbenet som spruckit, men det var lätt åtgärdat. Kör ut ca 1500 m3/år, ur väldigt stenig terräng. Jag tror att de var väldigt tippiga förr, då stödbenen gick mer rakt ner. Numera är det större vinkel och de står bredare isär. Min är hyffsat stadig, har ifs vätskefyllda 500 hjul för att inte behöva anv stödbenen på mossarna.

Har du haft några problem med att 500 hjulen att dom slår i bankarna eller virket på vagnen när du går över hinder i skogen min morbror byte vagn nu till en 1000 med 500 hjul å där tar de i sitter de någon for av boggi stopp på din vagn?

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

martiniholma  
#299026
Henrik86 skrev:
martiniholma skrev:Jag är väldigt nöjd med min. Är inne på fjärde året och har aldrig haft något problem med den, endast en "markplatta" på stödbenet som spruckit, men det var lätt åtgärdat. Kör ut ca 1500 m3/år, ur väldigt stenig terräng. Jag tror att de var väldigt tippiga förr, då stödbenen gick mer rakt ner. Numera är det större vinkel och de står bredare isär. Min är hyffsat stadig, har ifs vätskefyllda 500 hjul för att inte behöva anv stödbenen på mossarna.

Har du haft några problem med att 500 hjulen att dom slår i bankarna eller virket på vagnen när du går över hinder i skogen min morbror byte vagn nu till en 1000 med 500 hjul å där tar de i sitter de någon for av boggi stopp på din vagn?

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

martiniholma  
#299028 Ifs en banke väck här, det är nära men inget problem.

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

martiniholma  
#299030
Henrik86 skrev:
martiniholma skrev:Jag är väldigt nöjd med min. Är inne på fjärde året och har aldrig haft något problem med den, endast en "markplatta" på stödbenet som spruckit, men det var lätt åtgärdat. Kör ut ca 1500 m3/år, ur väldigt stenig terräng. Jag tror att de var väldigt tippiga förr, då stödbenen gick mer rakt ner. Numera är det större vinkel och de står bredare isär. Min är hyffsat stadig, har ifs vätskefyllda 500 hjul för att inte behöva anv stödbenen på mossarna.

Har du haft några problem med att 500 hjulen att dom slår i bankarna eller virket på vagnen när du går över hinder i skogen min morbror byte vagn nu till en 1000 med 500 hjul å där tar de i sitter de någon for av boggi stopp på din vagn?

Kan det vara så att han köpte vagnen begagnad? För då kan föregåend ägare satt på 500 hjul på orginal boggie, och då kommer hjulen för tätt. Boggien till 500 hjul är längre och kraftigare. Var vagnen ny, reklamera!

Användarvisningsbild

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

jonathanA  
#299069 Jag satte 500 på min och det blev lite tight
men funkade fint

Avatar Fallback

Re: Är vreten 1000 en bra griplastare?

Henrik86  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299092
martiniholma skrev:
Henrik86 skrev:
martiniholma skrev:Jag är väldigt nöjd med min. Är inne på fjärde året och har aldrig haft något problem med den, endast en "markplatta" på stödbenet som spruckit, men det var lätt åtgärdat. Kör ut ca 1500 m3/år, ur väldigt stenig terräng. Jag tror att de var väldigt tippiga förr, då stödbenen gick mer rakt ner. Numera är det större vinkel och de står bredare isär. Min är hyffsat stadig, har ifs vätskefyllda 500 hjul för att inte behöva anv stödbenen på mossarna.

Har du haft några problem med att 500 hjulen att dom slår i bankarna eller virket på vagnen när du går över hinder i skogen min morbror byte vagn nu till en 1000 med 500 hjul å där tar de i sitter de någon for av boggi stopp på din vagn?

Kan det vara så att han köpte vagnen begagnad? För då kan föregåend ägare satt på 500 hjul på orginal boggie, och då kommer hjulen för tätt. Boggien till 500 hjul är längre och kraftigare. Var vagnen ny, reklamera!

Nepp vagnen är helt ny

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).