Skogsmiljö och Trädlära

Skärpa en tillväxtborr?

8 inlägg 4396 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skärpa en tillväxtborr?

LingonLena  
#298685 Är det någon som har koll på om det går att skärpa upp en tillväxtborr?
Man borde väl rimligen inte behöva köpa en ny?
Jag tänkte att det kanske finns någon som redan prövat så man kan får lite tipps om hur och med vad.
/Lena



   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärpa en tillväxtborr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298699 Skogma har en slipsats för tillväxtborrar som kostar 587 kr ink moms http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=187

Vet av egen erfarenhet att den slipsatsen funkar bra, efter att ha provborrat i fruset virke 😈
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skärpa en tillväxtborr?

LingonLena  
#298704 Hehe, kanske ska satsa på ett riktigt set, har inte sett att det finns.
Just nu är den "fixad" med en vanlig liten liten fil. Eldprovet kommer imorgon när jag ska ut och borra :-).
Fungerade rätt ok att borra i veden inne iallafall...men det är ju skillnad på skarpt och "rätt ok"..

Tack för tipset!

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärpa en tillväxtborr?

LingonLena  
#298942 Hmmm...borren fungerade hyfsat ok, tyvärr har nya problem dykt upp. Måste ha förstoringsglas med mig, eller läsglasögon. Herregu! Jag såg ju inte årsringarna! :-D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skärpa en tillväxtborr?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298951 Finns ju http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=187
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skärpa en tillväxtborr?

JensSkoog  
#298957
LingonLena skrev:Hmmm...borren fungerade hyfsat ok, tyvärr har nya problem dykt upp. Måste ha förstoringsglas med mig, eller läsglasögon. Herregu! Jag såg ju inte årsringarna! :-D

Jag har funnit att jag får fotografera med makrofunktionen, och senn hämta bilden inn i datorn och blåsa upp dom, innan jag reknar ringar. Funkar hyfsat när ögonen inte duger :lol:

Avatar Fallback

Re: Skärpa en tillväxtborr?

LingonLena  
#299124 Tror att skogmas manick är för stor, man ska inte ha för många grunkor med sig. Att fota av dom var ju lite roligt...då kan man göra djupanalys när man kommer hem. -Det där var sommaren -84 när det knappt blev varmgrader alls....och den där har vuxit mycket bättre än den där precis den sommaren...
Jag brukar ofta ha lupp med mig, borde fungera också. Finns risk för att man blangras eftersom förstoringen är ganska stor och man tappar helheten, men kan ju märka m penna.

Får i första hand ladda med kamera och lupp nästa helg (om jag hinner ut).
/Lena

   TS
Avatar Fallback

Re: Skärpa en tillväxtborr?

axwell  
#299130
LingonLena skrev:Jag brukar ofta ha lupp med mig, borde fungera också. Finns risk för att man blangras eftersom förstoringen är ganska stor och man tappar helheten, men kan ju märka m penna.

Kartritare som fanns förr hade bra luppar med måttskala som kunde avläsning ned till 1/100 mm, dom ville kolla så att tex linjen som skall vara 0,25 inte skulle misstolkas som 0,35 mm.

En sån lupp är toppen om du vill värdera orientaliska silkesmattor, annars omöjligt att räkna.

Ser att du bor i Norrbotten, sörlänningarna förstår nog inte "bläingres"(Överkalix) som jag hade kunnat använda istf. "blangras" :mrgreen:

En bra kamera vid lämpligt ljus är nog ingen dum idé det heller.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).