Före och efter jobbet

Hem till byn tv-serien

21 inlägg 15326 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

totte  
#298859
Skogshuggarn skrev:Vilken är eran "favoritepisod"?.


För länge sen för att jag egentligen minns handlingen så jag kan urskilja episoder. Men en obetalbar scen som fastnade: Det har blivit utlagt en trafikräknarkabel över vägen till byn. En av gubbarna stannar och så backar han och kör fram över den ett antal gången för att det skall bli lite trafik så inte underhållet dras in helt.

Seb, unge man :mrgreen: , du föddes i en tid när mycket av den gamla framtidsoptimismen hade nått sin kulmen och var på väg nedåt. Men tanken att vi nog ändå var lite världsbäst i det mesta satt kvar länge och Sverige var fortfarande ett land i toppen av mycket. Vi var nog lika beroende av världen då och tidigare, men det låg mer under ytan än det gör nu.

Det är alltid lätt att romatisera över det förflutna som man upplevt. Men att känna sig hemma i den tid som formade grunden till den man blev är väl egentligen inte att romantisera.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Sidenbladh  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298860 Svårt att nämna en särskild favorit i mängden, men vissa citat sitter bätte än andra. Som när storbonden Ragnar Dahl återberättar orginalet Jonas reaktion på att gamla affären brunnit ner "det är lustigt, att det brinner bättre nuförtiden när alla har brandförsäkring..."

Avatar Fallback

Re: Hem till byn tv-serien

isteskog  
#298864 Finns många favoritepisoder! Trafikräknarkabeln har nog gjort det mest bestående intrycket. Det praktiserades även på byvägarna här hemma :lol:
Eller när Ragnar Dahl säger till lantbruksnämndens ombud vid ett av deras besök för att slå ihop småbruken. - Är det utrotningsnämnden som kommer. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298867 Gillade karaktären Villy Strid, han som hade macken och gjorde en massa svartaffärer på sidan om. Så en dag blir han kallad in till Skatteverket i staden för att redovisa bokföringen. Villys starka sida var inte att föra bok så bokföringen var inte något han ville visa upp.. men då skatteverket kallar så måste man komma.

Villy lastar in alla papper och pärmar som fanns på kontoret (detta var ju före PC:ns tid) i sin sämsta bil sedan åker han iväg. Men han kommer inte fram.. han stannar och eldar upp bilen.. och klarar sig från skatteverkes granskning eftersom han hade haft sådan otur :)

Avatar Fallback

Re: Hem till byn tv-serien

axwell  
#298880
totte skrev:För länge sen för att jag egentligen minns handlingen så jag kan urskilja episoder. Men en obetalbar scen som fastnade: Det har blivit utlagt en trafikräknarkabel över vägen till byn. En av gubbarna stannar och så backar han och kör fram över den ett antal gången för att det skall bli lite trafik så inte underhållet dras in helt.

Kommer inte ihåg om det var en Peugeot 403 eller -404 som den äldre mannen använde, någon som minns ?

Har inte sett serien under 2000-talet, så minnet bleknar. :oops:

Användarvisningsbild

Re: Hem till byn tv-serien

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298908
axwell skrev:
totte skrev:För länge sen för att jag egentligen minns handlingen så jag kan urskilja episoder. Men en obetalbar scen som fastnade: Det har blivit utlagt en trafikräknarkabel över vägen till byn. En av gubbarna stannar och så backar han och kör fram över den ett antal gången för att det skall bli lite trafik så inte underhållet dras in helt.

Kommer inte ihåg om det var en Peugeot 403 eller -404 som den äldre mannen använde, någon som minns ?

Har inte sett serien under 2000-talet, så minnet bleknar. :oops:


Peugeot 403 var det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).