Avverkning (slutavverkning)

Vad har entreprenörer för rastkojor?

34 inlägg 19739 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

ananders  
#298768
Mangan skrev:
Bild


Platåskor? Är det här du?!?!


Vart har du fått tag i den bilden någonstans :surp: . Trodde de bilderna var raderade :wink: .
Leran så här års har en stark tendens att bygga på under skosulorna.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Peteflamingstar  
#298805 På förra firman jag var anställd hade vi en liten 2-personers glasfiberkoja utan el (eller stödben) med en dieselkamin som aldrig funkade, så chefen ställde först in en fotogenkamin som inte heller fungerade (röjde ett par dagar i -20). Var lika kallt i kojan som utanför. Sen blev det en gasolkamin som fungerade, men det kändes som att sitta i ett skitigt råttbo. Arbetsmiljöreglerna följs nog rätt sällan i denna branschen... Tänk er "vanliga" människor som sitter på sina kontor med fullutrustade kök i lunchrummen, de har nog svårt att förstå den verklighet som finns ute i skogarna :wink:

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Jenny  
#301707 Jobbar som röjare /manuell huggare ,tar jobbet mer än 2-3 dagar och det är under 5 grader,hänger jag på kojan! Varmt och skönt när man ska luncha (dieselkamin)samt torkar "sur kläder " till nästa dag så jag slipper ta hem det!

Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Carl S  
#301726 Som egen manuell huggare var det oftast bilen som var rastkoja. Vid fint väder hände det att jag gjorde upp en liten lägereld på middagsrasten. Ibland vid större avverkningar, ett vindskydd + lägereld. Kaffet smakade alltid bäst i det gröna!
Med anställda gäller väl andra regler. Som egen är man inte så bekväm... ;-)

Men när jag jobbade för Skogsägarna i mitten på 70-talet hade vi en fin arbetsbod för 6 man. Verktygsbod i ena ändan + toa. Det var rena lyxen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).