Traktorn i skogen

Val av traktor

34 inlägg 25352 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298756 Skall man inte tjäna några pengar på det så går det förstås att gå loss och betala för vad det är kul. Är det en arbetsmaskin som skall tjäna in sin kostnad, så bär man nog tänka igenom hur mycket man använder den först. Eller snarare, hur mycket man kör in med den per år.

Det är därför folk så ofta struntar i att köpa en dyr traktor.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Chuck Norris  
#298762 Jo och sen åker samma gubbe i en bil för 450 loppor som kostar 100 kr milen utan att ens fundera på vad det kostar, men visst han har en gammal traktor som går billigt.

Skall man bara tänka ekonomi så är det troligen bäst att inte köpa traktor alls och skaffa sig ett "riktigt" jobb istället och låta proffsen göra jobbet i skogen med effektiva skogsmaskiner.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298766 Nu hittar du bara på.

Om du vill ha en traktor för att det är en kul leksak är det upp till dig, men du måset väl ändå förstå att det inte alltid lönar sig om man bara har traktorn för nyttan?

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

Seb macahan  
#298781 Det lönar sig ingenting, inte ens o köpa gården på 30ha. Räknar man in allt med.nerlagd tid räntor etc så går.det inte i hop. Men det gör inte golf och segelbåtar heller. Köp en traktor du vill ha då blir det roligare och dessutom håller de sitt andrahandsvärde bra.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Chuck Norris  
#298787
Seb macahan skrev:Det lönar sig ingenting, inte ens o köpa gården på 30ha. Räknar man in allt med.nerlagd tid räntor etc så går.det inte i hop. Men det gör inte golf och segelbåtar heller. Köp en traktor du vill ha då blir det roligare och dessutom håller de sitt andrahandsvärde bra.


Det du skriver är tyvärr helt sant och egentligen ganska tragiskt. Vilka företagare förutom bönder/ skogsägare är nöjda med att jobba för den obefintliga ersättning som detta arbete ger? Tänkte man bara strikt ekonomiskt så vore det bästa att sälja gården. (Fast det var inte det tråden handlade om).

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

Seb macahan  
#298803 Jag driver mitt för det ger mig en otrolig möjlighet att finna själsro i den annars stressande vardagen som byggentreprenör. Jag har inte prutat gällande kraven på utrustning. Ska man göra ett jobb ska man ha riktiga maskiner o verktyg, oavsett om det är lönande eller ej. Sen ibland blir man dumsnål. Jag slängde både vedkap o vajerkran till förmån för vedmaskin och griplastare. Varför? Jag var alldeles för ofta nära o skada mig. Då kan man diskutera vad som är lönande? Vad är en hand, arm ett liv i rullstol värt?
Maskiner som funkar och underlättar arbetet håller ner skaderisken. Pruta aldrig bort det om ni gått o funderat på o byta upp. Ni skulle aldrig förlåta er själva. Köp en nyare traktor. Själv har jag en new holland t6020 med supersteer. Mycket nöjd. Den är ju inte billig men rolig. Kostar som en medioker segelbåt....annars finns ju new holland 5-serien. Billigare. Jag gillar new Hollands markfrigång o rymliga hytt. Samt deras ränta på söderberg & haak. När jag köpte min var räntan på 1,78% Rune Anderssons kassa är god....

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

brassel  
#298849 Apropå New Holland, bla Traktor Nord utanför Uppsala har säger de en ny skogsutrustad T485 för kampanj a ca 450 kkr.
Lite osäker dock på hur rymlig hytten är jämfört med T5-serien.
Räntan just nu under 1%...
Annars håller jag med om att de är inte bra att kompromissa med sin hälsa, bättre då att leja bort om inte det finns plånbok nog, tycker jag

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

totte  
#298866 Gjorde en egen tråd av frågan om Möre grävaggregat.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298868 Bara jag dim tycker det är roligare ju färre och enklare maskiner man har? :) Annars blir mest att man mekar, och känner dåligt samvete för att det kostar när man inte använder dem?

Visst skulle jag kunna köpa en alstor om jag ville, de är väldigt roliga! Kanske jag gör när jag blir gammal och lat. Tills vidare jobbar jag med utrustning från 60-talet, så kanske jag kan jobba ihop till räntorna på gården i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

rokon  
#298871
Drkeller skrev:Hej! Ny här på forumet, och dessutom ny som skog och lantbruksägare.

Vi letar efter en traktor som ska användas till lite av varje på gården. Snöröjning, småskaligt lantbruk och skogsbruk. Har läst lite trådar här och man varnar både för det ena och andra tex svaga framaxlar mm. Vi har tänkt lägga 100 tkr men kan smyga upp till 130 tkr om så behövs (exkl moms) Jag är helt inne på en 4x4 och den ska såklart ha frontlastare.

Någon traktor ni kan rekomendera vi ska kika efter?
Någon frontlastare som man ska akta sig för?


/Johan


Hej du sökte en traktor för småskaligt jord och skogsbruk, titta på denna http://www.noli.se/maskiner/traktorer/belarus-3205.html
samt en länk till denna tråd; viewtopic.php?f=107&t=18321

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Storken  
#298885
Mangan skrev:Bara jag dim tycker det är roligare ju färre och enklare maskiner man har? :) Annars blir mest att man mekar, och känner dåligt samvete för att det kostar när man inte använder dem?

Visst skulle jag kunna köpa en alstor om jag ville, de är väldigt roliga! Kanske jag gör när jag blir gammal och lat. Tills vidare jobbar jag med utrustning från 60-talet, så kanske jag kan jobba ihop till räntorna på gården i alla fall.


Jag håller helt med om att man inte ska ha för mycket prylar.
Men dom maskiner och verktyg man trots allt har ska fanimej fungera, annars är det bättre att inte ha nåt alls.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298894 Det fungerar alldeles utmärkt!

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Chuck Norris  
#298938 Det finns mycket gammalt skrot som "fungerar". Sen är det naturligtvis upp till var och en att välja en krav/prisklass som passar ens behov bäst.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298975 De är väl ungefär så skördar- och skotarförarna resonerar kring den här skiten med motorsåg, jordbritraktor och huggarvagn.

Är det något som är farligt i skogen är det att fälla träd, så håller du säkerheten högt, skaffa skördare.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298977 Som näringsidkare bör och skall man hålla koll på ekonomin (enligt skattemyndigheten).
Själv har jag volvo-Bm traktorer från sent 60-tal oömma ,lättskruvade, pålitliga och fullt fungerande visserligen tvåhjulsdrift och enkel AC-anläggning, men kommer inte att byta bort dessa inom närmaste tiden. Skruvar själv ifall det fodras eftersom jag finner tillfredställelse med att kunna fixa och förbättra.
Bra avkoppling från mitt dagliga jobb med tuffa projekt med tids och budgetramar som man inte alltid rår över.
i Skogen är jag min egen beställare och utförare.

8) :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).