Traktorer och processorer

"Mindre" modern traktor för skogen?

11 inlägg 7516 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Mindre" modern traktor för skogen?

kungsis  
#298671 Tycker att begagnade traktorer är för dyra och har därför börjat kolla på nya. Om inte annat för att få koll på marknaden. Jag har i dag en Fiat 680 i skogen och ska jag ha någon annan traktor och lägga ut stora pengar, så ska den vara modern, så därför undar jag om någon har koll på vilken traktor man ska kolla på? När jag skriver modern så menar jag bl.a att jag inte vill ha några manuella växellådor och bra hydraulik där man kan koppla in flera cylindrar samtidigt. Vad ska man ha tycker ni?

M.v.h
Kungsis



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

rikard_e  
#298697 Vad är det för prisklass och årsmodell du vill ha?

Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

kungsis  
#298725
rikard_e skrev:Vad är det för prisklass och årsmodell du vill ha?


Nytt och så billigt som möjligt, då jag antar att med mina krav, som jag anser vara rimliga, gör att jag nog troligtvis får titta på "exlusiva" modeller eller?

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

Robertberg  
#298735 Hur liten är du ute efter? 60-70 hk?

Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

kungsis  
#298737
obantteg skrev:Hur liten är du ute efter? 60-70 hk?


Jo, den ska ju ersätta 680traktorn och effekten räcker långt för mina behov (och mindre är väl svårt att hitta?) och storleken är lagom. Har även en större JD när jag behöver större kraftbehov.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

H-P  
#298778 Är Valtra A93 för enkel? 55 liters kugghjulspump kopplingsfri fram back.

Eller skall du ha steglös transmission?

Användarvisningsbild

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

anersimyra  
#298804 Själva kör vi en 100 HP 3 tons Lamborghini sen flera i stort sett problemfria år. " problemet " är dock fantasipriserna på plastdetaljerna som huv och huvsidor, huvsidorna har dessutom olika pris trots att de är identiskt lika, förutom att de är spegelvända såklart... :smile:

Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

brassel  
#298850 New Holland T485 verkar ha kampanj just nu.
Kikat lite på den själv men inte kommit till skott...

Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

kungsis  
#298897
H-P skrev:Är Valtra A93 för enkel? 55 liters kugghjulspump kopplingsfri fram back.

Eller skall du ha steglös transmission?


Jag behöver inte ha steglöst, men att tvunget använda koppling accepterar jag inte på en ny traktor. Hade förut en JD från 60talet (numera utbytt mot nyare) och den hade powershift, så på en 50år nyare traktor så tycker jag att det borde vara standard. Men jag kanske skulle fråga om det överhuvudtaget finns någon mindre traktor som inte har vanlig växellåda? Letat lite och bara hittat Fendt (800tusen :surp: ). Är det bara jag som ställer krav på saker. T.ex så vet jag ju att Fiat hade framback redan på 90talet och jag har ju inte lust att betala stora pengar för en upphottad sådan som säljs som ny, t.ex New Holland TD 65.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298904 Kan en Hitech Valmet/Valtra passa?
Kör själv en Valtra N101 med kopplingsfri fram/back, 3 powershiftväxlar och
knappkoppling för övriga växlar, har dessutom turbinkoppling.
Använder i princip aldrig den vanliga kopplingen.
Dessutom är hytten stor nog att smidigt snurra runt 180 grader och köra kranen.

Vill du ha en ny Valtra så passar N93 Hitech 5 bra. Den har 5 powershift växlar och går att köra i
automatväxlar läge. Den finns även med turbin.

Avatar Fallback

Re: "Mindre" modern traktor för skogen?

kungsis  
#298937
Zalman skrev:Kan en Hitech Valmet/Valtra passa?
Kör själv en Valtra N101 med kopplingsfri fram/back, 3 powershiftväxlar och
knappkoppling för övriga växlar, har dessutom turbinkoppling.
Använder i princip aldrig den vanliga kopplingen.
Dessutom är hytten stor nog att smidigt snurra runt 180 grader och köra kranen.

Vill du ha en ny Valtra så passar N93 Hitech 5 bra. Den har 5 powershift växlar och går att köra i
automatväxlar läge. Den finns även med turbin.


Den var stor. Ungefär en och en halv Fiat 680. Men annars verkar det ju vara en trevlig och väl utrustad traktor :smile: .

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).