Små skogsmaskiner och övriga maskiner

köra på väg!

14 inlägg 9352 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

köra på väg!

Fisketorp  
#29772 godagens!
ja som rubriken säger, vad krävs av maskinen för att man ska få köra på väg?

Då bensinpriset skenar iväg och bilen behövs ombesiktigas blir jag allt mer sugen på att skaffa eu-moped och rejsa till arbetet med, dok är det lite trist att puttra 45km/h i 2mil enkelväg.

Så jag funderar på att skaffa en fyrhjuling istället kikat på kineser som är väg-reggade osv men det hade ju varit lite kul om man kunde nytja dem lite i skogen men då tickar priset iväg till 30-**tusen kr vilket jag inte vill lägga.

Fick se en honda bigred 300 4x4 årsmodell 91 för 15`000kr
är denna lovlig att köra på vägen.
någon som har lite info om en sådan maskin?

Vad kostar reservdelar till sådana här och går det att hitta till så gammla maskiner? =)

tackar på förhand!
//Martin



   TS
Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29797 Min arbetskamrat köpte en 2 hjulsdriven kines ny för 17000.-. Typ TMS S7 200cc. Påminner om Yamaha raptor men mindre motor. Han gillar att skruva så det blev sänkning för att få ner tyngdpunkten och andra däck och fälgar. Även en omdrevning för att den inte ska varva så mycket. Vinter och sommar däck. Perfekt pendlarmaskin till och från jobbet. Nackdelen är nog vibrationer från motorn.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29798 jovisst det finns fina sådana och jag är inte rädd för att dra åt några muttrar då och då, är ju skönt med garanti.

men somsagt en sådan har man ju inte någon nytta utav mer än transport på väg.

vad krävs av fordonet för att få köra på vägen? gällande de gammla honda, suzukis osv man hittar för en någorlunda summa även fast det är mycket pengar för 20år gammal maskin =P

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#29809 En atv måste vara väg eller traktorregistrerad för att få framföras på allmän väg. Och en traktor får bara göra 45km/tim vilket är ganska långsamt.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29815
halvproffs skrev:En atv måste vara väg eller traktorregistrerad för att få framföras på allmän väg. Och en traktor får bara göra 45km/tim vilket är ganska långsamt.


ja tjohej då kan jag lika gjärna köpa en Eu-moped för 6000kr med 5års garanti =P

Går det att regga en äldre atv, är ju blinkers, ljus osv på många sådana med så vad skiljer egentligen?

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#29824 Jag själv har en ny Polaris 450 sportsman och det är ingen höjdare att åka mer än 45km/tim (gör ca 80km/tim) då det blir ganska vingligt. Det kanske blir bättre om man köper landsvägsdäck och sätter dit. Körde en Can-am 500 twin idag och den gick som en dröm motför Polarisen, utom styrningen som var väldigt trög. Vägregistrerade har blinkers och bromsljus osv som en motorcykel eller bil och måste besiktas. En kinesmoppe för billig peng är nog mycket skruva!?

Avatar Fallback
M_M  
#29826
Går det att regga en äldre atv, är ju blinkers, ljus osv på många sådana med så vad skiljer egentligen

Det går inte att vägregga en gammal ATV p.g.a problem med att få typintyg från tillverkaren. Och en vägreggad ATV går det inte att dra av momsen på.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29839 Måste man verkligen besiktiga? tror jag inte de häromkring gjort som köpt landsvägsreggade kinamaskiner, dok kan jag ju ha helt fel.

finns det ens något som heter landsvägsreggade?=P

uhm lite illa fråga men någon som har koll på vad som händer om man blir stoppad med en oregistrerat fordon ex atv.
Är det körkortet som ryker?

   TS
Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29851 På 90-talet gick det väl att regga dom som traktor om jag inte minns fel o då krävs väl ingen besiktning. Detta togs dock bort ganska kvickt .Dom får väl gå på väg enligt samma regler som traktorer skulle jag tro. Dom var dock tvugna att spärra så dom inte gick för fort. Har hört om svetsade drev o växelförare o liknande.
På senare tid är det väl terrängskooter eller MCreggning som gäller. Den första FÅR INTE vara på vägen o den andra FÅR INTE vara utanför vägen. MCreggning innebär ju besiktning oxå.

Magnus M

Användarvisningsbild
totte  
#29859 Vägverket har en del att säga om det här:

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... va%207.pdf

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29861
totte skrev:Vägverket har en del att säga om det här:

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... va%207.pdf


Toppen tackar!

Så om man vill spela dum så får man köra terängscootern till kneget i max 20km/h då jag anser att terängen till kneget är ganska oframkomlig mer berg hålor och skit. =P

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29869 Inte för att jag vill vara en sådna där trist en, men att köra flera mil varje dag i 60+ m/h med en fyrhjuling, är inte det att inbjuda till olycka?

Användarvisningsbild
totte  
#29888
Fisketorp skrev:
totte skrev:Vägverket har en del att säga om det här:

http://publikationswebbutik.vv.se/uploa ... va%207.pdf


Toppen tackar!

Så om man vill spela dum så får man köra terängscootern till kneget i max 20km/h då jag anser att terängen till kneget är ganska oframkomlig mer berg hålor och skit. =P


Jomenvisst! Det är bara en fråga om att välja rätt väg till jobbet. 8)

Avatar Fallback
Fisketorp  
#29890 hehe har ju inte poliser här så ofta men skulle säkert stå om man fick för sig att åka där. =)

lite intresant sida

http://www.trafikjuristen.se/korkorting ... lelse6.htm

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).