Avverkning (slutavverkning)

Vad har entreprenörer för rastkojor?

34 inlägg 19733 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad har entreprenörer för rastkojor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298467 I tråden om minsterns rastkojor, så kom jag och fundera över hur det ser ut för er entreprenörer med anställda.

Vad har ni för rastkojor om ni kör tex en vecka på samma ställe? Eller struntar ni i det? Vad finns det för krav om man har anställda?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

anersimyra  
#298489
Mangan skrev:I tråden om minsterns rastkojor, så kom jag och fundera över hur det ser ut för er entreprenörer med anställda.

Vad har ni för rastkojor om ni kör tex en vecka på samma ställe? Eller struntar ni i det? Vad finns det för krav om man har anställda?
Om ett arbete tar från 4 timmar och uppåt tror jag det krävs koja för de anställda. Finns koja på plats börjar och startar arbetstiden vid kojan. Finns ej koja utgår man hemifrån eller från annat ställe vid arbetstidens början, den anställde ska vara åter till utgångsplatsen när arbetstiden upphör. Finns ej koja ingår resor till och från matställe i arbetstiden. Tar restiden fram och åter till matstället t.e.x 40 minuter ska detta inte räknas av från rasttiden. Saknas koja och arbetsgivaren ändock kräver att den anställde ska infinna sig 07.00, och arbeta till 16.00 begår denne avtalsbrott, dessutom blir då arbetstiden på plats nio timmar plus övertid. Att förhållandena på många skogliga arbetsplatser liknar 1930 talet vad gäller arbetstid är tyvärr ett faktum.. :x :x

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

jannee  
#298495 Du anersimyra du har helt rätt, att det ser mestadels ut som på 30 talet - tyvärr. Föraren har i dag oftast hela skuffen full av reservdelar ( i sin privat bil). Arbetstiden börjar när aggregatet är igång eller när skotaren börjat röra sig. Många ggr är trakten i alla fall här i södra Sverige så små att det blir bara någon eller några dagar på samma ställe, därefter får han lasta upp bilen på släpkärran och dra i väg med ekipaget till nästa avverkning.
Entreprenören får oftast betalt på m3 - föraren/tim när ekipaget är igång.
Flyttning med trailer undviks i möjligaste mån.

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298510 Varför jobbar någon i skogen när man i bästa fall går plus/minus noll och arbetsförhållande är skit?

Ingen som tänkt tanken att all denna negativa framställning av skogen inte gör det lättare att få tag i folk eller motivera unga att utbilda sig?

Dagens ungdomar googlar, hade jag googlat "arbeta i skogen" och hittat vissa trådar här hade jag nog också sprungit fort och långt åt något annat håll...

Bara lite tankar från en som börjar bli lite less på "tyck synd om oss"-tänket.

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

tallen100  
#298512 Är det bättre att ljuga? Pratar ingen om det blir det troligtvis ingen bättring och då sticker folk ändå?.

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

jannee  
#298522 Vill man jobba med skog har man inte så mycket att välja på. Är man också intresserad av maskiner + har fallenhet för detta - vad göra?
Du få ta vad som erbjuds - eller vara arbetslös. Timpenningen som erbjuds, kanske lite låg men kör man bara 3 till 4 timmar extra/dag (obs ingen övertidsersättning) kan det bli rätt bra ändå.
Så är det i många branscher = m.a.o. inget ovanligt alls.
Dessutom kommer de flesta, inte alla, från lantbrukslivet/bondpojkar eller anhöriga som härstammar från den sektorn. Vi är vana vid att arbeta mycket för en erbarmlig lön, dessutom många ggr. lite tusenkonstnärer = problemlösare.
Arbete i skog eller chaufför är egentligen inte bara ett jobb utan en livsstil - och detta avlönas med en skitdålig lön/förhållande.

Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

T Landström  
#298527 Det är inte så mycket bättre inom byggbranschen... Vet inte hur många gånger man suttit i bilen...eller på en virkesbunt när man har haft rast...men det är inte vart man äter på rasterna som styr vilket yrke man väljer...man ska väl välja yrke utifrån vad man trivs med...

Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

anersimyra  
#298534 På en facebookgrupp kan man få sig märkliga historier till livs. Unga grabbar berättar om arbetsgivare vilka inte håller med t.e.x regnkläder, arbete med pannlampa, arbetsstart mitt i nätterna med vanlig timlön, detta liknar det gamla brukspatronssamhället där den anställde tacksamt ska bocka med mössan i hand. :x :x :x

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298550 Gott, då kanske man kan få tag i bra drängar! :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Högberg  
#298553 Har nån av er verkligen läst vad som står i avtalet och vet vad som egentligen gäller?
Kolla även vilka skyldigheter ni som är anställda har också.
Inte helt ovanligt att det glöms bort nämligen...

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

elis  
#298555
anersimyra skrev:På en facebookgrupp kan man få sig märkliga historier till livs. Unga grabbar berättar om arbetsgivare vilka inte håller med t.e.x regnkläder, arbete med pannlampa, arbetsstart mitt i nätterna med vanlig timlön, detta liknar det gamla brukspatronssamhället där den anställde tacksamt ska bocka med mössan i hand. :x :x :x

Man kan få höra märkliga historier i verkliga livet också. En mig närstående person arbetade åt en mycket välkänd hästuppfödare/förare och där fanns inget folkvett alls. Snygg utsida, äcklig insida.

Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

anersimyra  
#298558
Högberg skrev:Har nån av er verkligen läst vad som står i avtalet och vet vad som egentligen gäller?
Kolla även vilka skyldigheter ni som är anställda har också.
Inte helt ovanligt att det glöms bort nämligen...
Du ska som arbetsgivare även informera dig om arbetstids / semesterlagstiftningen och arbetsmiljölagen, de lagarna kan inget avtal i världen " förhandla bort.". :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298591
Högberg skrev:Har nån av er verkligen läst vad som står i avtalet och vet vad som egentligen gäller?


Nej, kan du sammanfatta vad gäller rastkojor?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

ananders  
#298612 Just nu sitter jag i traktorhytten och håller rast mindre än 500 m från lunchrummet men vågar inte köra dit pga av risk för en tillsägelse. När det är bra väder är det ganska fint att sitta ute men vid denna rådande väderlek hade det varit trevligt att sitta inne i värmen. När vi jobbar i skogen har vi tillgång till koja.

Avatar Fallback

Re: Vad har entreprenörer för rastkojor?

Jim_the_one  
#298613 Du får väl gå dit då. Alltid bra med lite vardagsmotion =)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).