Gallring

Gallra bort asp?

35 inlägg 23891 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#298442 Lycka till med huggningen inne i beståndet! Bilder vill vi se! :smile:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

mareka  
#298506 Jag har hört 1,5 m-stubbhöjd. Har testat en del och tycker det funkar bra!

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

rokon  
#298524
mahanshan skrev:Det är virkesproduktion som gäller. Med rätt hantering kommer det att bli grantimmer av detta. Det som måste hanteras är att det är olikåldrigt och så dessa storaspar. Granarna under dessa är ca 10 meter nu och börjar "slå i taket" mot asparnas grenar. Så antingen skiter man i det eller så måste det göras något. Ursprungsfrågan var i princip "finns det ngn möjlighet att 10 meters granskog - lagom tät, kan kväva småasparna?" Älglösningen har jag inte tänkt på, dom finns det ju gott om. Gå i flera omgångar med röjsågen är ju det jag vill undvika - det finns gott om ha att röja redan som det är.


Hej, jag lägger in texten från ett inlägg jag gjorde i en tråd som heter utrota asp, "Jag förstå inte, har ni inge älg på era marker? Här uppe är betestrycket så hårt från älgen att alla uppkommande aspskott blir till avbetade hårda störar som max når upp till midjan, när sedan den uppväxande granskogen skuggar dem så dör aspskotten, visst kan de vara irriterande när man gör annan röjning under tiden då röjsågens bakände fastnar i dem. Då ryker en del iväg i ren ilska, annars röjer jag ej dem. Fäller jag en asp så får skotten komma jag ringbarkar inget, älgen fixar det som försöker växa upp.
Enda sättet för en asp att kunna bli ett träd här nu är i tät självföryngring av gran, där är det för taggigt och osmakligt för älgen att ge sig in och beta, då blir jag glad. -Oj denna fina asp räddar jag och granarna får stryka på foten." Med en hälsning och full respekt för att du vill ha timmerproduktion, glöm inte att såga lite lavar och panel till bastun av aspen bara. Aspen ger även en fin glöd i kaminen, men smäller av gaserna som kommer från kvistarna.

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

axwell  
#298561
rokon skrev:Hej, jag lägger in texten från ett inlägg jag gjorde i en tråd som heter utrota asp, "Jag förstå inte, har ni inge älg på era marker? Här uppe är betestrycket så hårt från älgen att alla uppkommande aspskott blir till avbetade hårda störar som max når upp till midjan, när sedan den uppväxande granskogen skuggar dem så dör aspskotten, visst kan de vara irriterande när man gör annan röjning under tiden då röjsågens bakände fastnar i dem. Då ryker en del iväg i ren ilska, annars röjer jag ej dem. Fäller jag en asp så får skotten komma jag ringbarkar inget, älgen fixar det som försöker växa upp.
Enda sättet för en asp att kunna bli ett träd här nu är i tät självföryngring av gran, där är det för taggigt och osmakligt för älgen att ge sig in och beta, då blir jag glad. -Oj denna fina asp räddar jag och granarna får stryka på foten." Med en hälsning och full respekt för att du vill ha timmerproduktion, glöm inte att såga lite lavar och panel till bastun av aspen bara. Aspen ger även en fin glöd i kaminen, men smäller av gaserna som kommer från kvistarna.


Är du säker på att det är asp som du beskriver, här är det rönn som sällan blir ens 1 meter hög?

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#298562 Här är det asp,rönn,sälg och viden som blir max 1m pinnar ute i skogen, :???:

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

rokon  
#298565
axwell skrev:
rokon skrev:Hej, jag lägger in texten från ett inlägg jag gjorde i en tråd som heter utrota asp, "Jag förstå inte, har ni inge älg på era marker? Här uppe är betestrycket så hårt från älgen att alla uppkommande aspskott blir till avbetade hårda störar som max når upp till midjan, när sedan den uppväxande granskogen skuggar dem så dör aspskotten, visst kan de vara irriterande när man gör annan röjning under tiden då röjsågens bakände fastnar i dem. Då ryker en del iväg i ren ilska, annars röjer jag ej dem. Fäller jag en asp så får skotten komma jag ringbarkar inget, älgen fixar det som försöker växa upp.
Enda sättet för en asp att kunna bli ett träd här nu är i tät självföryngring av gran, där är det för taggigt och osmakligt för älgen att ge sig in och beta, då blir jag glad. -Oj denna fina asp räddar jag och granarna får stryka på foten." Med en hälsning och full respekt för att du vill ha timmerproduktion, glöm inte att såga lite lavar och panel till bastun av aspen bara. Aspen ger även en fin glöd i kaminen, men smäller av gaserna som kommer från kvistarna.


Är du säker på att det är asp som du beskriver, här är det rönn som sällan blir ens 1 meter hög?

Jodå rönnen har ingen chans att bli som midjehöga hårda störar så här beskrev jag rönnen i tråden om Strandklingan "Knepigt att älgen hittar all Rönn och betar ned den, men 2 klena rönnplantor i värsta granbuskaget räddade jag genom att vira den ena runt en gran och den andra runt en björk. Tänk att älgen betar igenom varje kvadratmeter mark i ändlösa skogar" dessa rönnar som överlever har en stamdiameter av endast ca 5mm.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Baggböla  
#300001 Nu är det ju svårt att bedömma utan att ha sett det. Men jag skulle då inte att påstå att du behöver oroa dig för att gallra bort asparna och oroa dig för rotskottproblem. Apsen är ett pionjärträdslag i fingerspetsarna och klarar överväxande konkurrens ytterst dåligt.

Gallra bort aspen och du nog se att det går fint. Istället för att hålla på med spikar och ringbarkning och annat tjoffs.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Skogshuggarn  
#300002 BD kustland,,,, ingen ungtall i beståndet?.
Isf bör du undvika traditionell aspgallring pga "Knäckesjukan".


mahanshan skrev:Norrbottenskusten - tanken var att fälla manuellt och sikta där det är för tätt i alla fall.....

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

axwell  
#300010
Skogshuggarn skrev:Isf bör du undvika traditionell aspgallring pga "Knäckesjukan".


Antar att det är detta dilemma som åsyftas.

http://skogssverige.se/tall-och-asp-pas ... vardvaxlar

Röj således bort det mesta av aspen :!:

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Skogshuggarn  
#300012 Exakt!

Man bör vara lite försiktig med Aspen i tallungskog.
Gran/löv eller blandskog därav spelar mindre roll.

axwell skrev:
Skogshuggarn skrev:Isf bör du undvika traditionell aspgallring pga "Knäckesjukan".


Antar att det är detta dilemma som åsyftas.

http://skogssverige.se/tall-och-asp-pas ... vardvaxlar

Röj således bort det mesta av aspen :!:

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Baggböla  
#300043 Vad jag fått höra från en skogsskade forskare från SLU (minns inte vem) så sade denna man att han trodde främst rörande knäckesjuka att man i borde i största möjliga mån borde undvika ha asp och tall i samma skikt. Dvs det är värre att ha om man skall ha tall, avverka aspen så att den får växa upp bredvid och i samma skikt som tallen. Därmed föredra att låta aspen så kvar som naturhänsyn istället för att avverka för slippa rotskotten. Därmed är det lämpligare avverka aspen i gallring innan alutavverkning för att undvika rotskottproblematiken. Oavsett knäckesjukeproblematiken så innebär ju aspens rotskott problem ioch med att de har ett utvecklar rotsystem och kan därmed växa snabbt och innebär en dyrare röjning.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Skogshuggarn  
#300194 Delar åsikt om att enstaka asp gärna kan stå kvar som miljöträd i slutavv av talldominerad bestånd för att slippa rotskott och knäckesjukan. Dvs om man ska satsa på tall fortsättningsvis.
Resten har jag mina egna teorier om, exvis åldern på tallen i gallring, och att HELT försöka ta död på aspen om den väl ska bort.

Inte lätta att "odla fram" ett vettigt tallbestånd på markerna idag.
Tar inte "törskaten" träden, så är det knäckesjuka, snöbrott mm, och sist men inte minst,,,älgbetesskador. 😡

Avatar Fallback

Re: Gallra bort asp?

isteskog  
#300207 Inte minst ...älgskador! 😡
Det sista är största problemet för mig. Törskaten har jag på enstaka äldre tallar, knäckesjuka lite i ett ungskogsbestånd med några äldra evighetsträd av asp. Snöbrott har man klarat sig från hitills .... peppar, peppar ...

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

Skogshuggarn  
#300211 Sett törkskatetall ner till stamdiameter på 2-3 cm bhd, så det går även på röj/ungskogen.
Äldre tall som drabbats av "skaten" ska bort fort som f-n!. men många skogsägare har varken tid/lust eller möjlighet att inventera (plockhugga), sina bestånd efter sjuka träd.

Användarvisningsbild

Re: Gallra bort asp?

svampbob  
#300231 Gaddtall säger vi här. Dom ska man åka runt och plocka med skoter och timmerdoning soliga vårdagar med skarföre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).