Logistik, Transport

Traktorväg över myr

26 inlägg 28802 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktorväg över myr

Camwood  
#298366 Du skrev att du ska använda vägen på sommarhalvåret men alla förslag som näms ovan kostar en massa pengar! Ploga några gånger på vintern så har du en väg som håller för allt ! För en bråkdel av pengarna. Men :?: :???:

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

Robertberg  
#298372 När du ska köpa duk, glöm inte att du har rabatt hos tex ahlsell genom LRFs samköpsavtal. Om du nu är medlem dvs..
Även grus finns det avtal på.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

ÅsaNisse  
#298424
Camwood skrev:Du skrev att du ska använda vägen på sommarhalvåret men alla förslag som näms ovan kostar en massa pengar! Ploga några gånger på vintern så har du en väg som håller för allt ! För en bråkdel av pengarna. Men :?: :???:


Var står det att vägen ska användas sommartid, och hur får man till det genom att ploga några gånger på vintern???? :-\

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

Homo abies  
#298427 Hur djup är myren? Hur förmultnad är torven? vilken belastning skall vägen tåla? tre grundläggande frågeställningar..

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

johanhj  
#298434 Det är i södra Sverige så tjälen går inte så jättedjupt här. Hade gärna velat använda den under vår och höst för att smidigt åka dit och röja, gallra, osv. Vi kan förutsätta att den ska hålla för en bil eller traktor men mycket mer än ingen vits.
Jag ska faktiskt åka ut till myren och kolla hur djupt det kan vara, för jag har ingen aning. Jag tryckte ganska enkelt ner ett skaft 1,5-2 m utan att bottna utanför befintliga sjunkna vägen.
Jag har faktiskt ingen aning om vägen som sjunkit är lagd på en risbädd eller inte, men man känner att man slår i sten med en käpp. Det var troligen huvudinfartsväg till en gammal gård/torp och vägen har säkert inte underhållits på 50 år och har troligen varit under myrmarken i åtminstone 20-30-år.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

jannee  
#298451 Nu spånar jag bara men troligtvis har den eller de som en gång i tiden gjort vägen just börjat med att lägga ut ris därefter fyllt på med sten (material efter stenplockning från åkrar). Med tidens tand sjunker vägen helt naturligt, detta gör t.o.m länsvägarna här i Småland som just vilar på en bädd av ris.
Så länge riset/grenarna befinner sig i gyttjan/myren/vattnet förmultnar de inget alls = behåller sin bärighet.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298463 De flesta äldre järnvägar är anlagda på detta viset, kallas "granrisbanor"

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

Värmlänning  
#459947 Hur gick det?

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

johanhj  
#459950 Lösningen blev rätt ospännande för vi valde att anlägga väg från ett annat håll :roll: Pratade dock med en skogsentreprenör som tyckte att markduk och ev stockar från gallring tillsammans med några decimeter grus skulle bli alldeles utmärkt. Just nu har vi ingen större avverkning där så nu får vi nöja oss med att åka en lite längre väg. Nu är allt röjt också (ca 7 ha) så nu avvaktar vi.

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

ÅsaNisse  
#459982 Det är nu du ska göra iordning vägen. Nu kan du planera och ta dom tillfällen som kommer med billigt och bra arbete/material. När du ska avverka blir det bråttom och då får du ta det som det blir. Oftast dyrt och dåligt.

Avatar Fallback

Re: Traktorväg över myr

johanhj  
#459988 Klok synpunkt!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).