Skogsarbete

byte bransch

22 inlägg 11812 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Peteflamingstar  
#298065
Kse skrev:Visst kan man hitta en framtid i skogen, men man ska veta förutsättningarna innan man ger sig in i leken.
Åtta timmar om dagen och enkelskift på maskinerna funkar inte, i alla fall inte om man ska ha några marginaler att tala om.


Håller inte med där... finns en väldigt duktig entreprenör här i trakten som jag tror har fyra grupper (alltså åtta maskiner) och samtliga går på enkelskift. Det är en av de mest seriösa firmor (och troligen lönsamma) som jag känner till. Alla förare är duktiga och tar hand om "sin" maskin. En risk med tvåskift är nog att de två skiften i praktiken blir 1,5 producerat eller därikring men kostar för två. Dessutom går inte maskinerna lika många timmar på kort tid och med bara en ansvarig person per maskin blir risken för haverier kanske mindre också.

Avatar Fallback

Re: byte bransch

Svahn  
#298089 Naturbruk Ljusdal har ettårsutbildning :) relativt nära Sundsvall

Avatar Fallback

Re: byte bransch

husqvarna_med_sthil  
#298224
Svahn skrev:Naturbruk Ljusdal har ettårsutbildning :) relativt nära Sundsvall


Gillas !

Nu har jag mailat runt lite och frågat vilt.. nu ska vi se vad jag får för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: byte bransch

tallen100  
#298318
Peteflamingstar skrev:
Kse skrev:Visst kan man hitta en framtid i skogen, men man ska veta förutsättningarna innan man ger sig in i leken.
Åtta timmar om dagen och enkelskift på maskinerna funkar inte, i alla fall inte om man ska ha några marginaler att tala om.


Håller inte med där... finns en väldigt duktig entreprenör här i trakten som jag tror har fyra grupper (alltså åtta maskiner) och samtliga går på enkelskift. Det är en av de mest seriösa firmor (och troligen lönsamma) som jag känner till. Alla förare är duktiga och tar hand om "sin" maskin. En risk med tvåskift är nog att de två skiften i praktiken blir 1,5 producerat eller därikring men kostar för två. Dessutom går inte maskinerna lika många timmar på kort tid och med bara en ansvarig person per maskin blir risken för haverier kanske mindre också.

Han är nog en av få i så fall, det klart har han förare med 20 års erfarenhet som producerar för fullt, och har minimalt med reparationer/stillestånd kan det säkert gå skapligt. Men den dagen någon ny oerfaren förare ska tas in så är lönsamheten borta. Så illa verkar det vara...

Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Peteflamingstar  
#298320 Nix, två av förarna är under 30, iofs är de mer eller mindre födda i en hytt. Sen tror jag vid närmare eftertanke att han har fem-sex maskiner. Men ändå, skulle inte en förklaring till många firmors dåliga lönsamhet vara att två förare kostar för två men producerar för kanske mellan 1,5-2?

Sorry, drog iväg lite OT här :oops:

Avatar Fallback

Re: byte bransch

tallen100  
#298328 Allt hänger tydligen på att en förare ska kunna producera 100% från första dagen (hos dom flesta) vilket kräver att du nästan ska vara uppväxt i en skogsmaskin. Så det är inte lätt för någon "nyutbildad" att få chansen, inte många som har råd att lära upp nån på grund av dålig lönsamhet.
Vad gäller enkelskift, så går det troligen mycket lättare att få tag på en duktig förare till en sån maskin...

Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Kse  
#298331
Peteflamingstar skrev:
Kse skrev:Visst kan man hitta en framtid i skogen, men man ska veta förutsättningarna innan man ger sig in i leken.
Åtta timmar om dagen och enkelskift på maskinerna funkar inte, i alla fall inte om man ska ha några marginaler att tala om.


Håller inte med där... finns en väldigt duktig entreprenör här i trakten som jag tror har fyra grupper (alltså åtta maskiner) och samtliga går på enkelskift. Det är en av de mest seriösa firmor (och troligen lönsamma) som jag känner till. Alla förare är duktiga och tar hand om "sin" maskin. En risk med tvåskift är nog att de två skiften i praktiken blir 1,5 producerat eller därikring men kostar för två. Dessutom går inte maskinerna lika många timmar på kort tid och med bara en ansvarig person per maskin blir risken för haverier kanske mindre också.


Ja visst finns det undantag och all heder åt dom som lyckas, men tror du att han nöjer sig med 8 timmars arbetsdag?
Ligger sen vinstmarginalen på 3% så kan man fråga sig om det är värt jobbet?

Med 4 maskingrupper blir ju förutsättningarna lite annorlunda , med så många maskiner är omsättningen förmodligen rätt ordentlig och då funkar det ju bättre även om vinsten bara är några få procent.
Men jag tror inte trådskaparen tänkte börja i så stor skala. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).