Traktorn i skogen

Val av traktor

34 inlägg 25344 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Val av traktor

Drkeller  
#298206 Hej! Ny här på forumet, och dessutom ny som skog och lantbruksägare.

Vi letar efter en traktor som ska användas till lite av varje på gården. Snöröjning, småskaligt lantbruk och skogsbruk. Har läst lite trådar här och man varnar både för det ena och andra tex svaga framaxlar mm. Vi har tänkt lägga 100 tkr men kan smyga upp till 130 tkr om så behövs (exkl moms) Jag är helt inne på en 4x4 och den ska såklart ha frontlastare.

Någon traktor ni kan rekomendera vi ska kika efter?
Någon frontlastare som man ska akta sig för?


/Johan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

alias  
#298215 Hej och välkommen till forumet!

Jag vill börja med några motfrågor som kanske underlättar för övriga på forumet att ge dig goda råd:

1.Hur mycket skog resp. åker och betesmark?

2.Inriktning med jordbruket (nötkreatur, får, hästar, växtodling)?

3.Hur stor traktor är du ute efter (antal hk)?

4.Vilka arbetsmoment är huvudsaklig användning?

5.Är du intresserad och/eller duktig på att meka med maskiner?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Drkeller  
#298226 1. 22 hektar skog och 7 åker/bete

2. Hobbyodling, inge djur till att börja med

3. Ingen aning om storleken, men bättre med en stark 4x4 än en svag tycker jag.

4. Snöröjning har nog prio 1. Sedan använda skopa och gafflar för att flytta lite av varje. Sedan kommer den användas för att hämta ved i skogen. Bruka jorden är mest för hobbyns intresse.

5. Jag anser mig vara duktig på att skruva. Jobbar med mekanisk konstruktion och har egen mekanisk verkstad. Sen kanske jag inte vill köpa en traktor som man måste skruva med hela tiden, även om intresset för att meka finns...

Jag och sambon har ordinarie jobb, och köpte gården för att den ligger fint till, och att vi ville ut på landet. Allt vi kommer att göra är mest för skoj skull, vara lite privatbonde typ, och då måste man ju ha en traktor :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298228 Jag sålde min Valmet 605, Ålö 3300 lastare med 3000 timmar för 120.000+ moms.
Den hade passat dina behov perfekt.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

hayabusa 08  
#298238 Eftersom jag är lite valmetfrälst så skulle jag oxså rekomendera en valmet i 505-805 serien.
En 80- tals modell med rejäl 4wd, enkel o robust som är lättservad o nogerlunda lättmekad.
Har ett högt andrahandsvärde ja, men är befogat i mitt tycke

Misstänker att en forummedlem vid namn slurfi kommer att rekommendera en blå traktor som han vet mer om än nån annan här tror jag :smile: :wink:

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

jannee  
#298243 Har själv 100 ha skog, har klarat mig gott och väl i över 40 år med en helt vanlig tvåhjulsdriven Boxer. Hämta vindfälle, smärre avverkningar, all ved, snöskottning, skrapning av vägar + övrigt vägunderhåll, tidigare även plogat (tvåskärig Överum), harvat, sått och bärgat hö med samma traktor.
Visst skulle det vara betydligt bättre med en fyrhjulsdriven - men varför överdimensionera?
Självklart ska du satsa på fyrhjulsdrift om du har ekonomi - men behovet - tveksamt.
En BM 500 med frontlaster skulle duga mer än väl.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Drkeller  
#298293 Vad tror ni om den här? Har den för många timmar, eller är det normalt? Finns 2 mil ifrån där jag bor.

http://www.blocket.se/gavleborg/Traktor_56762306.htm?ca=5&w=1

   TS
Avatar Fallback

Re: Val av traktor

rikard_e  
#298302 Jag har kört ford 4000, 2wd i skogen i några år. Men känner att det är dags att uppgradera.
Inte just för att få bort svagheten på 2wd traktorer, spindlarna.

Sen har man besvärligt terräng och lite sura platser så är 4wd ett näst intill krav.

Vad du än kollar på för traktor så avgör frigångshöjden mycket.

Kan rekomendera fordarna, riktigt bra traktorer. Inte samma kvalité som valmet, men till ett behagligare pris.

Själv är jag ute efter någon same i leopard eller taurus-klassen.

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Storken  
#298357 7710 är en rejäl traktor med rätt bra markfrigång .
Kanske är en smula klumpig i skogen, men annars har den bra hydraulflöde så det är inga problem med att köra kranen med den.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

Karlsson_98  
#298398 En granne har en Ford 7710, som sagt så blir den lite klumpig i skogen. Men han kör ut ved o vindfällen samt plogar en hel del snö med den. :)

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298403 Var inte den där Forden väl dyr sett till ålder och körtimmar?

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

rikard_e  
#298457 Jo en aning. Kanske är i gott fysiskt skick trotts timmarna.

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

Jeep  
#298516 Kanske den här

http://www.mascus.se/lantbruksmaskiner/ ... fj8ui.html

Användarvisningsbild

Re: Val av traktor

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298710
jannee skrev:Har själv 100 ha skog, har klarat mig gott och väl i över 40 år med en helt vanlig tvåhjulsdriven Boxer. Hämta vindfälle, smärre avverkningar, all ved, snöskottning, skrapning av vägar + övrigt vägunderhåll, tidigare även plogat (tvåskärig Överum), harvat, sått och bärgat hö med samma traktor.
Visst skulle det vara betydligt bättre med en fyrhjulsdriven - men varför överdimensionera?
Självklart ska du satsa på fyrhjulsdrift om du har ekonomi - men behovet - tveksamt.
En BM 500 med frontlaster skulle duga mer än väl.



Vist duger det med tvåhjuldrivet, vi hade just en Volvo BM 500 innan, och det var en trevlig traktor, nackdel var att den gick rätt långsamt, då vi aldrig åkte långa sträckor spelade det ingen roll för oss.
Traktorn var faktiskt smidig i skogen, men.... Jösses vilken skillnad det var sen när vi köpte fyrhjuldrivet!!

Avatar Fallback

Re: Val av traktor

Chuck Norris  
#298753 Ja visst är det mycket som duger! Man kan åka i en gammal Volvo 240, det duger, man får ändå inte åka fortare. Man kan också äta blodpudding varje dag, köpa begagnade kläder och åka till Ullared på semester, det duger, men inte är det så speciellt roligt? Jag undrar varför folk så ofta anser att man skall nöja sig med det som "bara" duger. Köp en riktig traktor med 4 wd så blir det roligare att jobba istället.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).