Avverkning (slutavverkning)

Fråga angående kvistningsteknik

77 inlägg 35735 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#258074 Själv använder jag en metod som kallades/ kallas, Husqvarnametoden. Den ser lite annorlunda ut än den det länkas till ovan. Högerbenet används mer än vänster ben, med den metoden underkvistar man ofta samtidigt som man rör sig framåt, den metoden ser jag dock inte i det länkade materialet.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298150 Jag hittad en ny film jag inte sett förut, en instruktionsfilm från 1985. Denna gav mig känslan av att vara gjord när man fortfarande använde motorsågning i produktion i gallring och fröträdfällning. Den bästa jag har sett hitintills, rekommenderas.

Den går även igenom svepkvistning (från ca 10:30), där använder man skjutande. Jag som har lärt mig dragande, får väl lära om igen då. ;)



Anersimyra, hur väl stämmer detta med hur du jobbar?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298165 Kunde varit jag.. :smile: Metoden kallas / kallades även Husqvarnametoden. Ett moment som inte är med är kapning av " hitre " undre kvist efter kvist nr 3. Man stöder bakre handtag mot knät och sågar av kvisten med skjutande, alternativt dragande kedja, därefter tar man kvist 4 som med min beskrivning blir nr 5.
Senast redigerad av anersimyra tis 11 nov 2014, 16:24, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298166 Nehej !! Länken funkade inte. Jag vet tusan inte hur det funkar att länka från youtube.. :x :x

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298168 ITS ALIVE !!!!! " Gubben " fick fason på datorn !!!!!.. :o :o :o :D :D :D :D :D :D :D

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Blivande snickare  
#298169 Anders du kan sätta in ett extra "s" efter http så att det blir https.
Sedan är det bara att använda youtube koden som vanligt så blir filmen en direkt lämk som Mangans här ovanför :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298170 Hmm, det såg ju rätt kompetent ut. Jag visste väl att proffs kör utan måttband... ;)

Tror nog att jag kvistat i läge läge "3,5" också, och stött med benet. Känns rätt naturligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298171
Blivande snickare skrev:Anders du kan sätta in ett extra "s" efter http så att det blir https.
Sedan är det bara att använda youtube koden som vanligt så blir filmen en direkt lämk som Mangans här ovanför :smile: :smile:
Youtubekoden ???.. :shock: :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298173
anersimyra skrev:
Blivande snickare skrev:Anders du kan sätta in ett extra "s" efter http så att det blir https.
Sedan är det bara att använda youtube koden som vanligt så blir filmen en direkt lämk som Mangans här ovanför :smile: :smile:
Youtubekoden ???.. :shock: :smile: :smile:


youtube.png


Klicka på den gröntonade knappen i raden, så läggs det in youtube-kod. Håll musen över knappen, så får du dessutom lite hjälp. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

axwell  
#298174
anersimyra skrev:Youtubekoden ???.. :shock: :smile: :smile:

Det undrar jag också :surp:

Kan han mena att du skall klicka på "youtube-klipp" direkt ovanför vänstra hörnet i besvara rutan; innan du trycker på ctrl/v :?:

Mangan är som vanligt inom skog ohyggligt snabb, hann före.
Det jag beskriver gör att det inte bara blir en grön klickbar textrad, man får även med en stillbild.

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298176 Tänk om man var bara hälften så bra på att ratta motorsåg som att hacka tangentbord! :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298179 Hmm..man ska visst " klistra " något.. :o @-) @-) :-w Jag får invänta sambon, hon talar ibland om att " klistra " in saker på datamaskinen.. :-? :-?

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

axwell  
#298185
anersimyra skrev:Hmm..man ska visst " klistra " något.. :o @-) @-) :-w Jag får invänta sambon, hon talar ibland om att " klistra " in saker på datamaskinen.. :-? :-?

Har också hört det uttrycket från min fru, även "klippa ut" (ctrl/x ?).

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#298187
axwell skrev:
anersimyra skrev:Hmm..man ska visst " klistra " något.. :o @-) @-) :-w Jag får invänta sambon, hon talar ibland om att " klistra " in saker på datamaskinen.. :-? :-?

Har också hört det uttrycket från min fru, även "klippa ut" (ctrl/x ?).
Just ja !!!.. :smile: Klippa ut och klistra in, det är visst knappar nere till vänster vill jag minnas, vi har nog lösningen på gång på min ära.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Skogstomte  
#298199 Klippa ut, kopiera, klistra in:
Markera texten, länken bilden eller vad nu är som är villebrådet. När man kopierar långa länkar högst upp i webläsaren kan man trycka Ctrl+A så markerar man hela länken smidigt.

Tryck sedan Ctrl+C för att kopiera eller Ctrl+X för att klippa ut. Klippa ut betyder att man tar bort det man klipper ut, kopiera så finns det kvar.

Nu finns det man ville ha sparat i urklipp. Där ligger det så länge datorn är på eller tills man kopierar/klipper ut något annat.

För att klistra in det som finns i urklipp: ställ markören där du vill klistra in. Tryck Ctrl+V

Snabblista:

Ctrl+A = markera allt (hela länken, hela texten, alla filer, etc.).
Ctrl+C = kopiera.
Ctrl+X = klipp ut.
Ctrl+V = klistra in.

Man kan även högerklicka så hittar man kommandona i menyn som kommer fram.

Allt ovan gäller PC (Windows) För er som använder Mac-dator tryck cmd istället för Ctrl. Annars samma.

Med hopp om klipp och klistra i sann Marjasin-stil här på forat :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).