Skogsvagn (Huggarvagnar)

Scanreco, radiostyrning av skogskran.

38 inlägg 40516 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Nailik  
#297979 Hej,

Visst är det helt underbart med en radiostyrd kran. Att sitta i köket och lossa lasset som står ute
i busvädret skall upplevas för att förstås.
Kranen erbjuder en extra hand , stark sådan) i otroligt många situationer. bara fantasin sätter gränser.
På min kran hänger bland annat en Bio-Jack emellanåt. Det fungerar fint.

Är också i färd med att montera vinsch. Det blir en Weimer vinsch som styrs via den ordinarie Scanreco lådan och en elmanövrerad 6/2 ventil. Varför bära en extra radiosändare då funktionen finns i den befintliga.

Allt har självklart sina nackdelar. Armarna tar stryk av ställningen men ett midjebälte lindrar.
Det blir emellanåt ruskigt kallt då man rör sig i minsta laget, man stelnar till i en position.
Säkerheten kan i vissa lägen vara tveksam, i andra lägen starkt förbättrad.
Att se vad man gör underlättar.

Byte från vagn till annat redskap är någon minuts jobb och inga som helst lyft är inblandade.
Mitt ekipage, en Moheda vagn, har också ett stort rejält tippflak som jag lägger dit under sommarhalvåret.
Mad radiokran och olika gripar/skopor fungerar det enormt bra.

Jag uppnådde pensionsåldern för länge sedan, detta ekipage förlänger min aktiva tid i skog och mark med många år. Tänk på att ni troligen alla blir äldre och investera för framtiden om ni gör nyinköp.

Att en rutinerad kranförare, inkörd på sin utrustning, slår mig med hästlängder i produktivitet är inget jag grämer mig över.

K

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

olli  
#298012 Tycker att du resonerar lite som jag, som fyller 69 nästa gång. Det är väldigt inspirerande att kunna göra det som intresserar en några år till, utan att slita ut kroppen i onödan. Det känns kul att göra något produktivt.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Nailik  
#306425 Hej,

Visst är det helt underbart med en radiostyrd kran. Att sitta i köket och lossa lasset som står ute
i busvädret skall upplevas för att förstås.
Kranen erbjuder en extra hand , stark sådan) i otroligt många situationer. bara fantasin sätter gränser.
På min kran hänger bland annat en Bio-Jack emellanåt. Det fungerar fint.

Är också i färd med att montera vinsch. Det blir en Weimer vinsch som styrs via den ordinarie Scanreco lådan och en elmanövrerad 6/2 ventil. Varför bära en extra radiosändare då funktionen finns i den befintliga.

Allt har självklart sina nackdelar. Armarna tar stryk av ställningen men ett midjebälte lindrar.
Det blir emellanåt ruskigt kallt då man rör sig i minsta laget, man stelnar till i en position.
Säkerheten kan i vissa lägen vara tveksam, i andra lägen starkt förbättrad.
Att se vad man gör underlättar.

Byte från vagn till annat redskap är någon minuts jobb och inga som helst lyft är inblandade.
Mitt ekipage, en Moheda vagn, har också ett stort rejält tippflak som jag lägger dit under sommarhalvåret.
Mad radiokran och olika gripar/skopor fungerar det enormt bra.

Jag uppnådde pensionsåldern för länge sedan, detta ekipage förlänger min aktiva tid i skog och mark med många år. Tänk på att ni troligen alla blir äldre och investera för framtiden om ni gör nyinköp.

Att en rutinerad kranförare, inkörd på sin utrustning, slår mig med hästlängder i produktivitet är inget jag grämer mig över.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Ole Marius Granum  
#354420 Hei,

Er det noen som veit hvor man kan få tak i el ventilen på sentrale på ei farma vogn med radiostyring?

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Patrik radiostyrning  
#354426 En radiosyrning med 6 paddlar till en skogsvagn finns hos IRC AB i Björbo Dalarna
Dom hjälper även till med ventilpaket och montage

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Ole Marius Granum  
#354428 Takk, har styringa og sentral. Trenger noen nye ventiler til sentrale. Har de det også?

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Patrik radiostyrning  
#354462 Ja det finns 8- sektionens max flöde 70l / min

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Ole Marius Granum  
#354464 Er vel mere reservedeler jeg er ute etter, sitter to ventiler for vær seksjon. Er de jeg er ute etter?

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Patrik radiostyrning  
#354468 Nej tyvärr.. Bara kompletta paket

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

stegmaster  
#354472
Ole Marius Granum skrev:Er vel mere reservedeler jeg er ute etter, sitter to ventiler for vær seksjon. Er de jeg er ute etter?

Antar at du har kjøpt dette hos Skogsverktøy eller AB Landbruk??
Hva sier de der???

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Patrik radiostyrning  
#354479 Nej vi säljer detta på IRC AB.
Jag jobbar där som teknisk säljare. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

stegmaster  
#354493
Patrik radiostyrning skrev:Nej vi säljer detta på IRC AB.
Jag jobbar där som teknisk säljare. :wink:

Ja, att du jobbar innom et sådant företag tror jag vi er medvetne om. :wink:
Jag kanske inte skulle blanda mig i denna tråden/frågan, men det verkar som ni taler lite förbi varandra. :???:
Ole Marius Granum er Norsk(som jag, antar jag), så derför antar jag att han köpt sin vagn( med radiostyrningen) hos Skogsverktøy eller AB Landbruk, som er dom 2 större företag som säljar Farma vagner här i Norge.
Derav min fundering, varför inte någon av dessa företag kunne lösa Ole Marius Granum`s problem med radiostyrningen.
Skulle tro dom kunne ta fram reservedeler til produkter dom säljer? :surp:

Du skrivar: Nej vi säljer detta på IRC AB, va menas med detta??
Säljar ni lösa deler, eller endast hela ventilpaket som du skrev i innläggen ovan här???

Användarvisningsbild

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

totte  
#354500 En del av det som skrivits här ligger farligt nära textreklam. Jag har redigerat en del i vissa inlägg. Kan påminna om vad vi sagt tidigare, vi välkomnar representanter för företag som svarar på frågor om produkterna.Text och bilder som inte har med besvarade frågor att göra, utan kan tolkas som marknadsföring, är inte tillåtet.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Hema  
#354877 Jag såg IRC på Elmia och om jag inte minns fel gick ett komplett system på ca 35-40.000:- inkl moms. Klart man blir sugen, tyvärr finns det som oftast alltid en massa andra mindre roliga utgifter. Misstänker att de ev. har något samarbete med Kranman efter ett klipp jag sett.

Avatar Fallback

Re: Scanreco, radiostyrning av skogskran.

Nailik  
#356216 Hej,
En vinch på kranen är ju i det närmsta en nödvändighet, radiokran inget undantag.
På min Mowi kran har jag monterat Weimers 1700 kg vinch.

Jag använder Scanreco radiolåda med 8 paddlar och vinchen styrs från samma enhet. En elektrisk växelventil styr vid behov oljan till vinchen i stället för till rotatorn, bara en vippströmbrytare som knäpps över.
Vagnen har eget hydraulsystem, drivet av kraftuttagspump, med traktorn på tomgångsvarv går kranen lagom fort för min del om kraftuttaget är ställt på 750 rpm men vinchen kunde gått lite snabbare.
Denna vintern är traktorn utbytt mot en Agrofarm 430 TTV med 1000 varvs krafttag, lite fart ökning borde det innebära.
Fart är dock inte någon prioritet, tio år in i pensionsåldern är det andra faktorer som styr.
Att ha kul i skogen kostar skjortan men radiostyrning förlänger nöjet flera år.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).