Skogsekonomi

Ränta på skogslån

116 inlägg 94413 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tonfisk  
#297942 Isteskog är det1,2,3..årig?

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Tonfisk  
#297943 Mangan ,det är dit jag vill. :)

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

isteskog  
#297947 Mångårigt..... med möjlighet att amortera av det snabbare om jag vill. :wink:

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

brassel  
#297974 Mangan, du har alltså stibor 1-veckas plus 0,61?
Bra jobbat isf!
Bäst vad jag hört.
Vilken bank?
PMa gärna om du vill inte skriva offentligt.
Mvh /Brassel

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297978
brassel skrev:Mangan, du har alltså stibor 1-veckas plus 0,61?


Stibor 1-vecka + 0,5% => 0,61%. När vi skrev så var det en normal ränta. De slutade med att binda till stibor strax efter, och den nya kontorschefen tyckte något år senare vi kunde förhandla om det. Men jag satt still i båten, och de lät det vara.

Finns ingen chans du kan binda till stibor idag.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

brassel  
#297987 Mangan, tack för svaret ( jag toktänkte repo istället för stibor)
Nog kan man annars få bundet till Stibor, men ingen av åtm. "storbankerna" skyltar med det...
En del relativt mindre aktörer gör de dock, tex :
"Räntan, som är rörlig under hela lånets löptid, revideras den 1 varje månad (eller föregående bankdag om den 1 är en helgdag).
De första 3 åren av lånets löptid är räntan kopplad till Stibor 30 dagar + 0,7 procentenheter. Därefter gäller Stibor 30 dagar + 1,65 procentenheter."
http://www.sodhaak.se/finansiering

Användarvisningsbild

Re: Ränta på skogslån

Ängagärdet  
#297990 Landshypoteks anbud 3/11:
1,7rörlig. 2,0fast, bundet 5år. fria extra amorteringar. amorteringsfritt ett år. Bottenlån naturligtvis.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298004 Spännnade att man kan låna i tre år till så låg ränta.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#298024 Lånade idag 3-månaders (rörligt) till 1,5 % på LF Bank. Jag ska göra en rejäl koll med flera banker under 2015 så får jag se var det hamnar då!

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

v2nichen  
#303730 Ska in till LF Bank om några dagar för att omförhandla räntan. Hörde först med Landshypotek och blev erbjuden 1,95% bundet i fem år. Tror ni det går att förhandla ner räntan mer än så? Är det någon som blivit erbjuden en lägre 5-årsränta? Den rörliga räntan som Landshypotek erbjöd var 1,39%, men jag funderar verkligen på att binda räntan.... Får se om Lfb kan matcha.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

isteskog  
#303734 2,12% Handelsbanken senaste amorteringen.

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

stektlök  
#303744 Du nichen... gå runt till bankerna där du bor. Jag tror det lönar sig. Låt dom pruta med sig själva och tala om vad "annan" bank i byn har erbjudit å så överdriv nån tiondel minst !

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

Skogsinvest  
#311216 Kollade rörligt (3-månaders) på Handelsbanken och Länsförsäkringar idag. Handelsbanken bjöd 1,58 % och LF hamnade på 1,74 %. Dock var LF vassare på längre löptider. Vet någon hur Landshypotek ligger till nu?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

v2nichen  
#311226 Jag band mitt mitt lån till 1,85% i 5 år hos LFB vid nyåret. Landshypotek hade samma bud. Bra eller dåligt? Framtiden får väl utvisa...

Avatar Fallback

Re: Ränta på skogslån

stektlök  
#311289 5 år ! ?? Det låter bra de tycker jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).