Inomgårdsmaskiner

Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

25 inlägg 31952 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195761 En liten filmsnutt hade vart kul.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

Henrik Petersen  
#195775 Hej alla!

For nu att återgå til tråden. Min egen åsikt om just bobcat är att det är en mycket smidig och stark maskin, fast lite svårkört om man inte är van. Sen gräver den ju lite i marken när man svänger. Men dom är starkere än man skulle tro for sin storlek.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

tantgron  
#196191
Hema skrev:Det finns väl inget som hindrar en att sätta in en kupevärmare?

Edit: 26-11-12 "Har precis blivit uppdaterad att vissa bobcats endast har galler och inte är vindskärmade o då hjälper ju en värmefläkt föga, bättre med ett lager kläder extra isf."
Precis vad jag tänkte på Hema, så jag ringde till en Bobcatåterförsäljare i Stockholmstrakten och fick svaret: Visst går det, men det gör man inte. Man byter in den mot en som har värme/fönster/dörr.
Kostnaden skulle helt enkelt bli oförsvarlig. Men det kanske är något man kan fixa till själv i framtiden... :P

mrtornqvist skrev:det finns ju gehl oxå lite annat styr system bara annars minst lika bra
Vad är det för styrsystem då? Är det mera "frontlastarstyrning" på den då med joystick eller? Nu är det ju mest aktuellt med en Bobcat för mig eftersom grannen har en som han inte använder (han har två nyare Bobcatar med teleskop istället). Annars skulle nog inte idén om en minifrontlastare vara på tapten, just nu i alla fall.

Henrik Petersen skrev:...- Min egen åsikt om just bobcat är att det är en mycket smidig och stark maskin, fast lite svårkört om man inte är van. Sen gräver den ju lite i marken när man svänger. Men dom är starkere än man skulle tro for sin storlek. -...
Har du haft/kört en mycket själv? Vanan borde väl komma ganska snabbt eller? Jag har kört en hel del maskiner, men "banvagnsstyrning" är det mycket länge sedan jag körde.

Hur som, om allt går som vi har tänkt så hoppas jag på provtur i morrn efter jobbet. Tittade lite snabbt på den idag, och såg förvånansvärt fräsch ut under svalskiten (rost syns annars bra mot Bobcat-vitt). :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

Hema  
#196252 Ptja, man kan nog komma rätt långt med några skivor plxiglas o lite finurligt tänk.

Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

Henrik Petersen  
#196285 Svar til tantgron

Nej jag har inte haft nån bobcat själv och inte har jag kört så värst mycket heller. Det är väl därfor jag tycker det är svårt :roll: . Det kan ju faktisk vare jag som har dårlig kumunikation mellan händer och fötter :lol: . Andra kan ju köra dom så maskinen är det väl inte fel på.
Gehl nämtes tidigare i tråden och en sån har jag kört vid ett par tilfällen. All styrning ligger i vänstra spaken( en T spak som är vridbar) och lastagg. styrs med högra spaken. Det gick mycket bättre for min del.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

tantgron  
#211421 Bättre sent än aldrig! :)

Här nu testkört, och håller med om att det är lite knepigt! När man ska tippa börjar man svänga osv... :p

Tyvärr är den i risigt skick, så jag vet inte om jag ens ska ta mig än den... återkommer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

vedförsäljan  
#213581 Är i samma tankar... glidstyrdt eller midjestyrt :oops:

Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

tantgron  
#297865 Tänkte jag skulle göra en liten uppdatering, bättre sent än aldrig.

Det blev köp, och har fixat lite på den så att den är i bruksskick.

Till er som funderar på att skaffa en liten lastare: GÖR DET! Allt blir roligare när man har en maskin att göra det med! :D

Jag har en tandskopa, planeringskopa (hemmasvets), pallgafflar, lyftkrok, dragkrok(hemmasvets) och en timmergrip(hemmasvets) och gör i stort sett allt jag behöver med dessa verktyg;
Vedhanteringen, köra hönsströet, vända i komposten och allt som går att ställa på pall står på pall.

Rekommenderas!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

Tosca  
#297888 Bilder vore inte fel?

Avatar Fallback

Re: Bobcat på gård -onödigt eller nödvändig?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300492 Bobcat ser smidig ut och man hör oftast gott om dem. Är det nån som provat Gehl, eller New Hollland?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).