Traktorer och processorer

Traktordäck för skogsbruk

18 inlägg 19126 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktordäck för skogsbruk

Sture Andersson  
#297598 Tänkte höra om eran åsickt om vad man ska ha för däck på traktorn i skogen.
Har en valmet 605 som jag kör nästan bara i skogen med.
Byte framdäcken för ett par år sen och fick då rådet att sätta på diagonaldäck .
Men tycker han blev hemsk på vägen studsar som f..
Nu är det nog tidsfråga innan nått av bakdäcken spricker sönder ,och funderar på vad jag ska sätta på då.
Vad kör ni på i skogen.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: traktordäck

ÅsaNisse  
#297608 Jag kör på Nokian klackdäck (industridäck) med broddkedjor i skogen. 2,5 bar lufttryck som jag sänker till 1,5 när jag åker på väg på sommaren. Går kanon, men däcken drar inte ett skit utan kedjor. Däremot får kedjorna perfekt grepp då det är så tätmönstrat däck, så det är nästan aldrig en tendens till slirning.

Användarvisningsbild

Re: traktordäck

hayabusa 08  
#297623 Tja, ska man köra i skogen så är det nog diagonal som gäller då dom är mkt styvare och tål skär och stickskador mkt bättre än radial.

Beroende på vilken skog man har eller hur man kör så kan man nog klara sig med radial ändå kanske men för min del med stenig snapphaneskog och körsätt, jag ska fram oavsett stenar o stubbar och vill inte tänka på att vara rädd om däcken så är det bara diagonal som gäller för mig. :P

Vet att det finns så kallade multidäck som är radial och ska klara "lättare" skogskörning. Nokian bla har men en omg nokian multiplus kostar nog nästan lika mkt som traktorn är värd :oops:

Avatar Fallback

Re: traktordäck

Robertberg  
#297633 Jag frågade lantmännen om skogsdäck till valtra, 6300. Fyra Trelleborg skulle gå till 27' +m och fyra alliance 33' (eller 36, inte säker) +m. Det tyckte jag inte var så farligt.
Senast redigerad av Robertberg lör 08 nov 2014, 20:38, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: traktordäck

ÅsaNisse  
#297675 En sats Petlas är ändå billigare.

Användarvisningsbild

Re: traktordäck

Mannfolk  
#297677 Skall man ha bra däck året om är man nog tvungen att ha rvå uppsättningar däck å fälg

Avatar Fallback

Re: traktordäck

olli  
#297678 Jag håller med Mannfolk.
Jag kör på diagonal med 2,5 bar i skogen, och på väg blir det dj---gt hoppigt.
Borde ha snabbyte till radial, men tycker jag kan uthärda med tankepå kostnaden. :|

Användarvisningsbild

Re: traktordäck

Mannfolk  
#297679 Har nokian forest på vintern å trelleborg tm600 på sommarn

Avatar Fallback

Re: traktordäck

Tosca  
#297704 Hur lågt tryck funkar det att ha i diagonalen, det kan ju vara en billigare lösning om det räcker att sänka trycket?

Användarvisningsbild

Re: traktordäck

Mannfolk  
#297727 iaf me forest däcken vare ingen skillnad på 3,0bar eller 0,7bar me fyraskäriga växelplogen i luften :| :|

Avatar Fallback

Re: traktordäck

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297778 Hmm,.om man som jag bara kör i skogen, så är det diagonal som gäller?

Avatar Fallback

Re: traktordäck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297790 Köper man nya så är de ett säkrare val.
Har tyvärr radialer själv på min o funderade på skogsdäck men de kostade visst över 50' med 600 bak o 480 fram och dessutom tillsagd att de sliter hårt på transmisionen att köra väg med olika däcktyperna fram o bak då de har helt olika egenskaper

Avatar Fallback

Re: traktordäck

Sture Andersson  
#297838 När du skriver skogsdäck ,menar du diagonal då .Diagonal är väl billigare än radial.

   TS
Avatar Fallback

Re: traktordäck

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297843 Med skogsdäck menade jag 14 lagrade,vanliga diagonaler är 8 lagrade och är betydligt billigare finns i fler dimensioner o fabrikat

Priserna hänger på storlekarna men på en 605a som du sa i början av tråden är de inga häftiga bredder så prisbilden på diagonaler är väl gynnsam

Avatar Fallback

Re: traktordäck

Sture Andersson  
#297857 Är ett 8 lagrat diagonaldäck starkare i sidorna än ett radialdäck.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).