Skotare

Komatsu 835

44 inlägg 34718 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297614 äh en skogsmaskin ska ju väga lite är ju ingen fyrhjuling ;)
Kan nån här verkligen säga att ni märker nån skillnad i körskador om skotarn väger 12 eller 17 ton tom??
Finns nog exempel då en liten skotare kör sönder mer än vad en storskotare gör då den får köra dubbelt så många resor.
Min erfarenhet är att det är inte vikten som förstör i första hand utan antalet resor.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

bodaedet  
#297617 Det har blivit mera spårrättning efter att skotarna blivit tyngre, allt enligt virkesuppköpare. Men då skotningen skall ske nästintill gratis då gäller det att få med så mycket som möjligt på varje lass.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

wrytter  
#297754
Valmet 890 skrev:äh en skogsmaskin ska ju väga lite är ju ingen fyrhjuling ;)
Kan nån här verkligen säga att ni märker nån skillnad i körskador om skotarn väger 12 eller 17 ton tom??
Finns nog exempel då en liten skotare kör sönder mer än vad en storskotare gör då den får köra dubbelt så många resor.
Min erfarenhet är att det är inte vikten som förstör i första hand utan antalet resor.



Måste hålla med dig, antalet vändor nöter nog mest på backen. Sen är det klart, kör man igenom en storskotare med 17-20 ton virke bakpå vagnen, då är det klart att körskadorna blir värre än om en 810 går igenom mossa täcket.
Där det varit blött har vi gjort som så att vi kör kanske hälften av maxlasten på vår storskotare, för att fylla på efter basvägen, då minimerar man verkligen körskador för en storskotare med lite på lasset går verkligen ovanpå det mesta, blir det spår då är man nog ute i helt fel årstid för den trakten.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298207 Där sa du nånting som det ligger mycket i PLANERING, Både ute hos maskinlaget och hos planerare/avv ledare, var på rätt avverkning vid rätt tillfälle.
Tänk till vid planering av basväg och huvudstråk, läggs dom fel kan allt bli galet

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

jelu777  
#298841 Det sägs att JD 1510E väger mer både med och utan lass än en äldre 1710. 1510 är vanlig i gallring isdag.......

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

bgl  
#298858 Vi kan jämföra Rottnes gamla F12 med den nyare F13:
F12 väger 15 ton och lastar 12 ton
F13 väger 20 ton och lastar 13ton!
Maskinvikten ökar 5 gånger mer än lassvikten!

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Tosca  
#299141
bgl skrev:Vi kan jämföra Rottnes gamla F12 med den nyare F13:
F12 väger 15 ton och lastar 12 ton
F13 väger 20 ton och lastar 13ton!
Maskinvikten ökar 5 gånger mer än lassvikten!

Nja, det stämmer inte riktigt, den reella viktökningen är fem gånger större, men maskinviktens ökning är 5/15=1/3 och lastviktens ökning är 1/12, vilket ger att maskinviktens ökning är fyra gånger större än lastviktens.

Är det möjligt att det sitter en längre och kraftigare kran på den F13 du jämför mot F12?

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299668 Och det är vägda vikter?lätt tungt 20 ton

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

T Landström  
#299733 Kollade lite på de gröna och rödas maskiner...de har ju även maskiner som är 6 wd...och om jag inte minns fel så va det en viss skillnad i vikt mellan 6 wd och 8 wd... Tror det va frän 1,5 till nästan 3 ton skillnad...

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

tallen100  
#299737 Blir ju mindre marktryck på en 8 hjuling... Men förr kunde ju skotarna lasta nästan dubbelt så mycket som de vägde, så allt har inte blivit bättre...

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

T Landström  
#299742
tallen100 skrev:Blir ju mindre marktryck på en 8 hjuling... Men förr kunde ju skotarna lasta nästan dubbelt så mycket som de vägde, så allt har inte blivit bättre...


Jo, det vet jag...
Men...finns det någon fördel med en 6 wd?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#299743 Hej, fördelen som jag ser det är att 6 hjulig blir billigare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

T Landström  
#299744 Okey...

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

tallen100  
#299748 Samt att det är två hjul mindre att få punka på :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).