Föryngring

Plantera ek?

9 inlägg 10042 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera ek?

Glooie  
#297399 Mina föräldrar (månskensbönder) ska avverka lite skog nu i vinter. Eftersom dom är lite till åren komna så är dom inte så jättepigga på det där med återplantering och deras tanke är att spara björken inemellan granarna och låta dessa fröa av sig och på så sätt slippa att återplantera. En tanke slog mig om det skulle gå att plantera ek på denna yta istället? Inte för ekonomins skull utan mer för "kulturvärdet" (tycker ekskogar är bland det vackraste man kan vandra runt i).
Ytan är lite drygt en halv ha. Eftersom jag är nybörjare på det här med att återplantera skog, vad behöver man tänka på? Behöver man hägna in hela ytan, eller kan man sätta skydd över plantorna endast? Ur "jaktsynpunkt" skulle det vara käckt om man kunde undvika hägn. Behöver man söka tillstånd/anmäla till Skogsvårdsstyrelsen?

Har förstått att man ska plantera ek med förband om 10-15 meter. Tycker det låter lite långt, men om så är fallet blir det ju inte fruktansvärt många träd på denna yta.
Alla tankar, fakta och idéer mottages tacksamt! :)



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera ek?

jannee  
#297400 Börja först med att be någon från skogsstyrelsen komma ut och bedömda om det är lämpligt med ek.
Följ sedan deras råd om du har ekonomi och tid, du måste troligtvis hägna in hela området om du över huvud taget ska få upp någon ek.
Googla annars på ekplantering och läs dig mätt - är inte så lätt som man först tror.
Senast redigerad av jannee fre 07 nov 2014, 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Plantera ek?

nalle34  
#297404 Läs lite om plantera ek i den här tråden.

viewtopic.php?t=12413

Avatar Fallback

Re: Plantera ek?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297406 Du får nog räkna med hägn för att de skall klara sig särskilt väl. Har du tur är det inte så mycekt sork, rådjur och älg så det kan gå ändå, men det är stor risk att de blir buskar av det. Det kanske inte gör något, men fina rakstammiga ekar kräver stängsel och skötsel.

Var ungefär är skogen?

Avatar Fallback

Re: Plantera ek?

Tonfisk  
#297490 Jag har provat att plantera ca20-25 ek på lite olika platser.
Har tagit en tom färgburk som jag sågat ur botten på sedan tryck ner 2-3 ekollon.
Planen är om det kommer något att ev sätt någon form av nät runt sedan när det växer upp.
Denna metod används på visingsö.

Användarvisningsbild

Re: Plantera ek?

anersimyra  
#297583
Tonfisk skrev:Jag har provat att plantera ca20-25 ek på lite olika platser.
Har tagit en tom färgburk som jag sågat ur botten på sedan tryck ner 2-3 ekollon.
Planen är om det kommer något att ev sätt någon form av nät runt sedan när det växer upp.
Denna metod används på visingsö.
Du kan annars plantera buskar med tornar runt ekplantorna. Berberis är en billig sort.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Plantera ek?

JPW  
#297610 På 90-talet planterade jag en halv ha med ek (norra Skåne) och blev då rekommenderad att använda plaströr som skydd för plantorna, vilket jag också gjorde. Det var mycket dumt. Plantorna växte visserligen mycket bra (skyddade i sina små drivhus) men till ingen nytta eftersom de aldrig blev högre än upp till rörmynningen. Det är lagom beteshöjd för älg och rådjur som såg till att plantorna stannade i växten helt, med en ful bollformad topp.
Jag fann ingen annan råd än att hägna i efterhand, vilket GIVETVIS borde gjorts från början. Plantorna stod och stampade åratal även efter det men kanske kommer de igång så småningom.
Fundera inte ens på nät runt varje planta e. d. eftersom skyddet ju måste vara hela vägen över älgfarlig höjd... Hägn är det som gäller, tror jag iaf.

Användarvisningsbild

Re: Plantera ek?

Seb macahan  
#297632 Grannen hemma har satt vilthägn 1,8 runt varje planta, varför skulle inte det funka? Kommer älgen åt kronan ovanför

Avatar Fallback

Re: Plantera ek?

JPW  
#297657 Aha, jo det funkar nog bra. Menade mer att det krävs nog just viltstängsel och inget mindre runt varje planta isf. Men det är ju enormt mycket mer krävande än att sätta samma stängsel runt hela stycket...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).