Uppvärmning

Ska man täcka stockar i vinter?

8 inlägg 8005 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ska man täcka stockar i vinter?

skogsdrom  
#296040 Hej, jag har varit tidigt ute och dragit hem några stockar som jag ska klyva i vår, samt att jag har några som redan är sågade i rätt längd, dock ej klyvna. Nu har dom legat många månader ute, men frågan är till vintern nu, är behovet av att täcka detta stort? Bör detta göras, hur gör ni när ni är tidigt ute med hemdragandet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

JensSkoog  
#296125 Jag lägger dom upp från marken och inte för samanpackade så det kommer gott med luft i mellan. Senn täckar jag lite på toppen med plåt. Turkar faktiskt bra eftersom jag drar av barken i två/tre stripor när jag hugger ved. Gør jobbet lättare när stockarna har turkat lite, och isär gran är lättkluven då. Enligt vad jag erfart, är björk det sämsta å la ligga utan å turka och i vädret. Passar bäst på sopen om den har liggit så från tidlig höst och genom vintren.

Avatar Fallback

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

Waldschrat  
#297383 Håller med, av asp och björk blir det bara skit kvar. De är nog bäst att klyva direkt, enligt min erfarenhet. Granstockar går nog bra, jag haft dem i res mot en stubbe, det har fungerat fint. Men plåt över blir nog bättre så som Jens skriver.

Användarvisningsbild

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297433 Jag har då haft en 20 kbm liggandes över vintern ett par,tre gånger.Gran,tall, björk,gråal, inga problem med den veden när jag kapade och klyvde till våren. Inte i skogen utan hemma. Ingen täckning alls.

Användarvisningsbild

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

JensSkoog  
#297436
Uvskogen skrev:Jag har då haft en 20 kbm liggandes över vintern ett par,tre gånger.Gran,tall, björk,gråal, inga problem med den veden när jag kapade och klyvde till våren. Inte i skogen utan hemma. Ingen täckning alls.

Det går inte här i vårat klima, med mycket regn och hög fukt! Björken, al och asp blir bara skit, och björk snabbast.

Användarvisningsbild

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297592 Kanske blir lika här nu också, numera regnar det ju mest hela tiden. Får se hur det går med stockhögen jag har nu.
Räcker det att kapa upp dem då, säg i halvmetersbitar. Sen klyva till våren?

Avatar Fallback

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

axwell  
#297616
Uvskogen skrev:Kanske blir lika här nu också, numera regnar det ju mest hela tiden. Får se hur det går med stockhögen jag har nu.
Räcker det att kapa upp dem då, säg i halvmetersbitar. Sen klyva till våren?


Uvskogen, om jag inte missminner mig har väl du övervägande barrträd :?:

Rönn, al o.d. är lättbarkade, björk är ett helvete att barka sedan de torkat lite, blir sen desto lättare att barka när förruttnelsen kommit igång.

Låt dom ligga i någon glänta, uppallade så gott det går.

Användarvisningsbild

Re: Ska man täcka stockar i vinter?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297621
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Kanske blir lika här nu också, numera regnar det ju mest hela tiden. Får se hur det går med stockhögen jag har nu.
Räcker det att kapa upp dem då, säg i halvmetersbitar. Sen klyva till våren?


Uvskogen, om jag inte missminner mig har väl du övervägande barrträd :?:

Rönn, al o.d. är lättbarkade, björk är ett helvete att barka sedan de torkat lite, blir sen desto lättare att barka när förruttnelsen kommit igång.

Låt dom ligga i någon glänta, uppallade så gott det går.


Det var gott att höra! De ligger hemma på grusplan, och är precis som du säger 90% tall/gran. Kommer fylla på med mer i vinter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).