Skogsröjning

Röja eller inte?

27 inlägg 16366 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röja eller inte?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29380 Vissa vill inte röja sin skog, vilket är helt OK för mig, jag tycker att man ska få göra som man vill, men hur blir det sen när skogen ska gallras?
Har märkt en stor ökning på förröjning, i fjol körde jag nog 50% av årsarealen akut förröjning där skördaren redan var på trakten och vägrade köra innan det blev röjt.
Om det inte blir den uppsving på biobränsle/flis som det spås, där man går in i oröjd skog och tar knippen med träd som flisas direkt, så kommer det att bli en vanlig gallring på de oröjda områdena.

Vilken entreprenör gallrar en sån skog?

Är skogsägarna beredda på att betala för den röjning som kommer att bli mycket dyrare jämfört med om man hade gjort en normal röjning tidigare?

Får vi en massa igenvuxen skog som får stå och växa till sig tills naturens gång trycker undan de svagare stammarna?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29401 Klart att man skall röja. Det har många fördelar, billigare avverkning i framtiden, grövre träd, timmerproduktion, trevligare skog som man kan gå i.

Teoretiskt kan den producerade skogsvolymen bli något lägre om man röjer, men vad för skog får man för skog om man inte röjer, jo en djungel som inte är trevlig att gå i. Jag anser att även om man satsar på produktion av biobränsle så skall man röja.

Det man skall välja mellan är hur hårt skall man röja. Jag sparar ganska många stammar, kan vara 2500-4000 st/ha. Då finns det ju lite att ta av vid gallringarna också.
Senast redigerad av OAS-forests fre 23 maj 2008, 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29453 Det är just den billigare avverkningen i framtiden som jag ville diskutera med de som väljer att inte röja. Eller avverkning öht, det kan bli svårt att få det förröjt eftersom ingen gärna tar på sig sån röjning.

Jag tror att vissa skogsägare gillar artiklarna som skrivits på sistonde, där det påstås att de oröjda skogarna är framtidens melodi. Själv är jag inte övertygad :?
Samtidigt så är det bra med folk som inte gör som alla andra, det är ju de som driver utvecklingen.
Skulle jag äga skog så skulle det vara björk för hela slanten, fint med björkskog :lol:

   TS
Användarvisningsbild
Sjögård  
#29464
Palms skrev:Skulle jag äga skog så skulle det vara björk för hela slanten, fint med björkskog :lol:

Haha... Kul att höra, har lagt några sena kvällar efter jobbet på att röja 2ha björkskog :?

Tanken för några år sedan var självföryngrad tall, fröträd och markberedning. Det fungerade dåligt.
Sedan kom Gudrun och därefter Per m fl., vi hade dåligt med tid att fixa med röjningen för att underlätta
för tallen då björken växte på tok för mycket. Så nu blir det finfin vedskog istället.

Btw, ett helvete att röja när det växt upp sådana där buskliknande saker, sälg eller vad det är!

I vår skog kommer det alltid att röjas, ser ju förjävligt ut annars. Hurvida man tjänar eller förlorar på det är tillräckligt
osäkert för att vi i knatteligan ska kunna skita i vilket, eller?

Avatar Fallback
Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29474
OAS-forests skrev:Klart att man skall röja. Det har många fördelar, billigare avverkning i framtiden, grövre träd, timmerproduktion, trevligare skog som man kan gå i.

Teoretiskt kan den producerade skogsvolymen bli något lägre om man röjer, men vad för skog får man, jo en djungel som inte är trevlig att gå i. Jag anser att även om man satsar på produktion av bränsle så skall man röja.

Det man skall välja mellan är hur hårt skall man röja. Jag sparar ganska många stammar, kan vara 2500-4000 st/ha. Då finns det ju lite att ta av vid gallringarna också.


Man ska inte röja! Det säger i alla fall Thomas Lundmark professor vid SLU i Umeå.
Han säger att de på en försöksyta med Contorta fått mer än 500m3
på 34 år.
De hade planterat Contorta med ett avstånd på 1,1 meter och inte gallrat eller röjt, dock hade de gödslat.

Man ju alltid sälja Contortan som massaved för 400kr/m3.
500m3*400kr=200.000kr per ha är svårt att slå med andra metoder, på bara 34år.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29478 Averkningen fördyras ju både i gallring och slutavverkningen om det inte är röjt och skött från början. Har både slutavverkningsskördare och gallringsskördare och det går ju saktare i båda maskinerna när det är mycke sly och klena stammar.

Körde även vindfällor i oröjda och oskötta "djungelbestånd" efter gudrun,helt hopplöst, sänkte produktionen mycke(fastnade ofta röjstammar i aggregatet å hindrade mätningen t ex.)

Sen läste ja någonstans att även om man ska klippa ett oröjt " konfliktbestånd" så bör medelstammmen på uttagna träd vara 8 cm i brösthöjd för att det ska funka redigt,tror även dom förröjde lite innan dom klippte.

Måste ju vara hopplöst å sitta å klippa i ett helt oröjt bestånd med massvis med klena stammar,man ser ju så dåligt i "djungeln" å har svårt att få snabb blick för vilka man ska lämna som huvudstammar.

Tror på OAS_forests metod å lämna lite fler stammar (särskilt på bättre marker) och sen inte gallra allt för tidigt å så förröja något år innan gallringen vid behov.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29480 Var det i senaste skogen de visade sn flisare med flistugg fram och flisbehållare bak?

Man skall nog inte ge sig den på att kostnad per stam kommer vara dominerande faktor om 20 år och bioenergi driver priset. Heja Zalman! :-)

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29483
Zalman skrev:
OAS-forests skrev:Klart att man skall röja. Det har många fördelar, billigare avverkning i framtiden, grövre träd, timmerproduktion, trevligare skog som man kan gå i.

Teoretiskt kan den producerade skogsvolymen bli något lägre om man röjer, men vad för skog får man, jo en djungel som inte är trevlig att gå i. Jag anser att även om man satsar på produktion av bränsle så skall man röja.

Det man skall välja mellan är hur hårt skall man röja. Jag sparar ganska många stammar, kan vara 2500-4000 st/ha. Då finns det ju lite att ta av vid gallringarna också.


Man ska inte röja! Det säger i alla fall Thomas Lundmark professor vid SLU i Umeå.
Han säger att de på en försöksyta med Contorta fått mer än 500m3
på 34 år.
De hade planterat Contorta med ett avstånd på 1,1 meter och inte gallrat eller röjt, dock hade de gödslat.

Man ju alltid sälja Contortan som massaved för 400kr/m3.
500m3*400kr=200.000kr per ha är svårt att slå med andra metoder, på bara 34år.



låter som om dom gödslat ganska intensivt,eller vet du hur mycke/ofta dom gödslat? kostnaden för det?

självgallringen borde väl bli ganska stort i ett sådant bestånd annars med så tätt plant förband.

det blir väl lite över 8000 stam/ha eller va blir det? och med en medelstam på runt 0,06 eller nåt sånt, Blir lite dyr avverkning med så låg medelstam om man nu skulle klippa ner d nu å bara hugga massaved alltså.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29503
Mangan skrev:Var det i senaste skogen de visade sn flisare med flistugg fram och flisbehållare bak?

Man skall nog inte ge sig den på att kostnad per stam kommer vara dominerande faktor om 20 år och bioenergi driver priset. Heja Zalman! :-)


Japp, det var en makalös manick :wink:
Det är mycket möjligt att du har rätt men vad händer om alla skogsägare tänker att fan vad najs, nu behöver jag inte röja, jag får en massa flis ändå (dålig ordvits :lol: )
Sen kommer de på att energinivån på fliset från en ovårdad blandskog är väldigt låg, för låg för att vara värt att betala för, vad händer då?

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#29504 Då blir det som med all energiskog som blev satt med bidrag.
Inte ens lönt att flisa 8)

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29506
Zalman skrev:Man ska inte röja! Det säger i alla fall Thomas Lundmark professor vid SLU i Umeå.
Han säger att de på en försöksyta med Contorta fått mer än 500m3
på 34 år.
De hade planterat Contorta med ett avstånd på 1,1 meter och inte gallrat eller röjt, dock hade de gödslat.

Man ju alltid sälja Contortan som massaved för 400kr/m3.
500m3*400kr=200.000kr per ha är svårt att slå med andra metoder, på bara 34år.

Vi måste vara öppen för nya ideer kring skogsbruk. Detta kan ju vara vara en väg till ett alternativt skogsbruk.

Dock tycker jag det finns några frågetecken kring lönsamheten;
- Planteringskostnaden blir ju 4 ggr normalt (man sätter 8 000 plantor jfm normalt 2000 st) vilket medför extra kostnad på ca 10 000 kr/ha. Prolongerat i 35 år (med 5% ränta) medför en extra kostnad av 55 000 kr om 35 år
- Gödslingskostnaden måste tas med, antag gödsling tre gånger, det blir i runda slängar 10 000 kr/ha. Prolongerat i säg 15 år (med 5% ränta) medför en kostnad av 20 000 kr om 35 år
- Vid skörd av dessa 500 m3sk (om 35 år) blir fastvolymen massaved låg, antag 350 m3f
- Skörddekostnaden på så klena bestånd som har medelstam på 0,06 m3f torde närma sig 200 kr/m3f

Detta resulterar i ett netto vid avverkning på;
400-200 = 200 kr/m3f x 350 m3 = 70 000 kr/ha
Från detta skall då de ökade kostnaderna vid plantering och gödsling dras
-> 70 000 - 55 000 - 20 000 = - 5000 kr

Verkar inte vara någon lysande affär att satsa på massaved iallafall :!:
Senast redigerad av OAS-forests lör 24 maj 2008, 11:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29508 man ska inte plantera contorta! finns inte särskilt många fina planterade contorta bestånd i detta land, sådd är att rekommendera (iofs så finns det inte alltför många lite äldre sådda contortaområden att jämföra med) :S

dock behöver man ju åtmindstonde en röjning då det gäller sådd men det tjänar man troligtvis igen på eftersom det trotsallt är väldigt kostsamt att sätta så jäkla mycket plant per hektar....

Hur som helst är det ju bra att man prövar på nya metoder!

Sen för att komma tillbaka till tråden så håller jag cokså med om att man bör röja en lr 2 ggr innan första gallring men det är dock svårt att sia om framtiden

Avatar Fallback
flisshejk  
#29685 Intresant diskussion om det skall röjas eller ej och då förutsätter jag att det är plantröjning som diskuteras där man i ett tidigt stadium röjer beståndet enligt skogsstyrelsens normer dvs ca 2500 stammar per hektar, en kostnad som det tar många år att få igen. Som entrepenör vill man väl gärna att skogsägare skall röja det skapar ju jobb, men för markägarna är det inte lika självklart beroende vad man vill få ut av sitt skogsbruk. För det första så kan man inte generellt säga att det alltid skall röjas, det beror helt och hållet på hur biotoperna ser ut på din mark.
1979 slutade jag plantröja jag lät beståndet växa upp till ungefär 4-5 meters höjd innan jag gjorde någon ätgärd, då hade jag fått en naturlig kvistrensning utav de stammar som lämnades kvar, samtidigt byggde jag en flisanläggning där jag förutom egen värme sålde värme till två grannar. Jag använde ca 210 kubikmetr flis själpt mått det togs från den
försenade röjningen samt från underröjningar i slutavverkningarna, redan vid första tillfället hade jag ekonomi på åtgärden, dels genom en sparad kostnad för en tidig röjning samt cirka 20 kr billigare avverkning i de underröjda bestånden och att jag ersatte oljan med egen flis samt fick betalt för såld värme, det har ju åtgått några arbets timmar för allt är manuelt utfört eget arbete. Tyvärr är det alldeles för få skogsägare i dag som visar något intresse för egna insattser i sin skog

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29706 Jag tänkte på all slags röjning när jag startade tråden , inte bara förstaröjning.
Jag tror att ofta så äts det man sparar in på att hoppa över lövröjningen (plantröjn) upp vid slutröjning före första gallring. För 3 veckor sen röjde jag ett 26-årigt bestånd som aldrig röjts förut och det tog nästan dubbelt så lång tid som en vanlig slutröjning som utförs i samma ålder.
Stammarna var klena och höga, risken för toppbrott pga snö lär vara högre jämfört med om trakten hade röjts vid 10 års ålder där man hade enkelställt plantorna.

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#29707
Sjögård skrev:Btw, ett helvete att röja när det växt upp sådana där buskliknande saker, sälg eller vad det är!

I vår skog kommer det alltid att röjas, ser ju förjävligt ut annars. Hurvida man tjänar eller förlorar på det är tillräckligt
osäkert för att vi i knatteligan ska kunna skita i vilket, eller?


Sälgen är grymt irriterande, man fastnar i det hela tiden 😈
Du har nog rätt i det sista, det är så mycket som påverkar slutnettot från skogen att man inte kan säga att det är si eller så...
Kul att ni gör en björkskog, jag har en tendens att vilja lämna mer björk än vad som behövs, det är fint med glest bestånd av stora björkar. Vi har ju avtal som måste följas men det brukar bli som björk-alléer vid vägkanterna där jag har röjt :lol:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).