Skotare

Komatsu 835

44 inlägg 34715 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Ådii  
#296964 Jag vet inte heller mycket om skotare men jag undrar hur det kan komma sig att man kan lasta mindre ton på en skotare än på en skogsvagn? Eller räknar dom på olika sätt eller hur är det? Och oftast så är det ju mera lastarea också på en skotare som man får lasta mindre ton på än en skogsvagn. Så om nån kan hjälpa mig förstå detta så skulle det vara bra :grin:

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#296970 Hej Ådii,
Detta har dryftats många gånger på skogsforum.
Om jag ska sammanfatta kort så tror jag det är så här (rätta mig om jag har fel).
En skotare är gjord för x ton virke och klassas efter det.
Skogsvagnar kan det lastas lite allt möjligt på, axlarna och konstruktionen tål de ton tillverkaren säger, men man får inte på så många ton virke.

Det är nog därför som en skotare på 10 ton har ca 4m2 lastyta medans en skogsvagn dito nästan har hälften av lastytan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

bgl  
#297019


Hej
Bilden 1:42 in i länkens sekvens av stillbilder som är minst 100 år gamla måste vara ett mål att uppnå för både Komatsu och alla andra skotartillverkare när det gäller förhållandet mellan fordonsvikt och lassvikt!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

T Landström  
#297023
Admin@skogsforum skrev:Hej,
Idag hade Komatsu visning av Komatsu 835 och Komatsu 845 i Edsleskog, Dalsland. Jag hade vägarna förbi och passade på att kolla lite och åkte med i 835:an.
Trots sin relativa storlek (jämfört med gamla 830 mm) så verkar den smidig. Komforten verkar det inte heller vara något fel på. Comfort Ride fungerar och ljudnivån är imponerande. Verkar också vara en riktigt bra kran, 105F. Räckvidd en masse.

Lite högupplösta bilder finns här: skogsbilder/album.php?album_id=1

Och en liten filmsnutt från hytten.



Edsleskog? :shock:
Vart då? Jag bor i Edsleskogs socken ;)

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#297032 Hej, detta var precis vid slalombacken. Skogen bakom den stora parkeringen. Det var synd du missade detta då!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

T Landström  
#297035 Okey...
Ja, det hade varit kul att se :)

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Ådii  
#297051
Admin@skogsforum skrev:Hej Ådii,
Detta har dryftats många gånger på skogsforum.
Om jag ska sammanfatta kort så tror jag det är så här (rätta mig om jag har fel).
En skotare är gjord för x ton virke och klassas efter det.
Skogsvagnar kan det lastas lite allt möjligt på, axlarna och konstruktionen tål de ton tillverkaren säger, men man får inte på så många ton virke.

Det är nog därför som en skotare på 10 ton har ca 4m2 lastyta medans en skogsvagn dito nästan har hälften av lastytan.


Det kan nog bra stämma det du säger :smile: Betyder ju också att man inte har så stor chans att köra överlass med skogsvagnen i alla fall inte med virke på om man inte verkligen bjuder till :grin:

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

rikard_e  
#297072 Självklart är det en fin maskin och robust byggd.
Men jag skulle aldrig ta in en 17 ton tung skotare i en ungskog, eller stirrar jag mig blínd på vikten?

Hur kan detta vara deras minsta maskin?

Vad väger en valmet 820 eller en fmg 678?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Skogsfrost  
#297078
rikard_e skrev:Vad väger en valmet 820 eller en fmg 678?


Frågeställningen gjorde mig lite nyfiken. Kollade upp hur gallringsskotarna från de olika tillverkarna väger. Vikterna är avrundade till närmsta ½ ton. Sorterade med de lättaste först..

De två äldre som inte tillverkas längre:
FMG 678 - 8.5 ton
Valmet 820 - 9.5 ton

Nya:
Gremo 1050 - 12 ton
Rottne F10 - 13 ton
JD 810 - 13 ton
Sampo FR28 - 13 ton
Ponsse Gazelle - 14 ton
Eco Log 554 - 14 ton
Komatsu 835 - 16 ton

Man får kanske ta vikterna med en nypa salt beroende på hur de är utrustade och om de är fulltankade mm. Uppgifterna är hämtade från tillverkarnas datablad.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

jonathanA  
#297093 Fmg är väl den minsta "riktiga" maskinen som funnits, att inte någon kopierar den och bygger nytt.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

stegmaster  
#297102 Tillverkas inte Komatsu 830 längre???
Den väger ju "endast" ca 10t.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Ådii  
#297107
stegmaster skrev:Tillverkas inte Komatsu 830 längre???
Den väger ju "endast" ca 10t.


Den finns inte med på den svenska sidan konstigt nog, men på den finska och engelska finns den :o

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#297128 Hej,
Nej, 830.3 försvann och 835:an ska ta dess plats. Fast det skiljer ju en del. 835:an är väl mer lik 840TX med 24.5 hjul och lastrede.

Det är synd att dessa små försvinner.

Ang vikten så sade Komatsu representanten att Komatsu nu börjat väga äkta vikt. Siffror som kommer från Komatsu ska alltså stämma. Har det inte alltid varit så? :wink:

Vi har ju varit inne på detta tidigare och tydligen är det så att det fibblas lite med vikterna. Enl källor ska det idag finnas skotare i tiotonsklassen som väger mer än 20 ton utan virke på redet...

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Steen  
#297379 835 och 845 har i stort sett samma mått vad är det för mening att ha maskiner så lika, jag har en TX idag och skulle jag byta nu så fick det utan tvivel bli en 845.
Vad jag förstod så gick inte 835an att få med load-flex.
Har bara snabb testat 845an verkar vara en trevlig maskin men tyckte inte om att första banken inte följde grinden.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297398 Så länge som NAF har monopol på boggilådorna så kommer vi att få dras med höga tomvikter.
Konstruktionen med en självbärande boggi-diff-boggi och sen ska en ram göras runtomkring så enda sättet för tillverkarna att få ner vikten är att sätta mindre däck....
Man märker en klar trend,för varje år så blir dom tyngre nu,och vi pratar nu 800 däck vilket i sin tur ger maskinbredder drygt 3 meter

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).