Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stabilitet med olika längd på dragstång

15 inlägg 7528 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stabilitet med olika längd på dragstång

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296768 Antar det ungefär som att fråga hur länge en liter mjölk räcker men ställer den ändå. Dragstången på min Nokkavagn är förlängd av nån anledning. Inte mätt hur mycket men det rör sig om 4-500 mm. Med stödbenen nere och jag skickar ut kranen max i sidled behövs det inte nåra stora rörelser för att tappa balansen. Blir den inte stabilare med kortare drag eller tänker jag fel? Även vagnen är ganska lång och det känns som den kommer minskas ner den med.



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

Førland  
#296775 jeg fylte i 100l frostveske i hvert hjul på venste side(hadde ikke mere) nå kan jeg svinge krana max ut 6,6m uten at den vipper med tom vogn.grunnen til at jeg veskefylte dekkene var at når jeg lastet stokkebordet til vedmaskinen var det ikke noe greit å vippe med den siste gripen når vogna var tom.nå står den stille.

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

Robertberg  
#296778 Märkligt att förlänga draget, blir ju otympligare i skogen.
Ju kortare du har mellan draget på traktorn och vagnens boggie desto stabilare blir vagnen. Och smidigare.
Har du ramstyrning så styr över vagnen åt den sidan som du har kranen ute på, då vinner du lite stabilitet.

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

ÅsaNisse  
#296797 Stabiliteten på en kärra kan jämföras med hur den triangel ser ut som bildas av stödpunkterna. spetsen i draget och en punkt i vardera boggien/ hjulet. Ju längre fram hjulen sitter desto större blir vinkeln vid draget och även större stabilitet.
Jag vill ändå förorda stödben för då kan man vinkla ramstyrningen så att man ökar räckvidden på kranen och få bakdelen på kärran som motvikt.

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296850 Boggi sitter ganska långt bak. Man ser rätt tydligt en vridning i vagnen innan hjulen börjar lätta. Kommer nog flytta över kranen på traktorn då jag har ett fäste liggandes men det blir nog ändå att korta dragstången. Med kran och stödben borta kommer vagnen se groteskt lång ut. Frågan är om man inte kan flytta fram grinden sen med.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

ÅsaNisse  
#296865 Vad är det för stödben? tänk på att om du monterar den på traktorn att du kan lyfta stödbenen över dragstången. Annars begränsar du svängen på ekipaget ganska mycket

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296895 Min moheda byggdes/byggdes om med grinden på kran pelarens plats.
Grinden kan vara så nära att som de bara går när du svänger fullt med både traktor o vagn styrningen.

Användarvisningsbild

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

jonathanA  
#296951 Tycker min dragstång är för lång oxå!
Har planer på att korta den lite :)
(mowi 1250)

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

olli  
#296965 Men Jonathan, om du kortar dragstången, spårar då inte vagnen sämre efter traktorn när du använder ramstyrningen. Eller tänker jag fel?

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

axwell  
#296968
olli skrev:tänker jag fel?


Du tänker nog mest rätt men inte fullständigt rätt.
Boggien kommer ju längre fram och det kompenserar en del av att dragstången kortas framför ramstyrnigen.

Om det är möjligt, korta bakom ramstyrningen, då blir det win win.

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296982
ÅsaNisse skrev:Vad är det för stödben? tänk på att om du monterar den på traktorn att du kan lyfta stödbenen över dragstången. Annars begränsar du svängen på ekipaget ganska mycket

Hamnar kranen på traktorn så ryker stödbenen. Behövs inte då. Men då blir det ändå större behov av kortning av vagnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296985 Jake fäste eller nåt liknande?

Användarvisningsbild

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

jonathanA  
#296987 Har redan kortat framför boggien.

Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#297017
gnisten83 skrev:Jake fäste eller nåt liknande?

Patu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stabilitet med olika längd på dragstång

sveakatten  
#297075 Hur mycket har ni mellan grinden och främre bonken, hur mycket mellan främre och bakre bonken?
Jag håller på att göra om en timmer kärra så den passar min maskin.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).