Sågverk (mindre)

Vibrerande solosåg

11 inlägg 7874 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vibrerande solosåg

X-lon  
#296551 Jag och farsan köpte en M8 i våras och har väl gnagt igenom 30st stockar nu. Och ibland när man sågar speciellt långa stockar så börjar sågen vibrera så det blir vågigt. Det är mest i början och slutet som balken och sågen vibrerar. Vad beror detta på, hur får man bort det är kedjan fel slipad, för vass, lr slö?
Sågen är en stihl 391.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

Ferguson system  
#296556 Jeg har opplevd det samme med logosol og lange sverd. Sverdet flexer litt akkurat når det begyner å ta tak. På slutten av lange planker så klyper tyngden av planken ned på sverd og kjede. Det hjelper en god del med kiler for å holde vekta unna saga. Hvordan sverd og kjede kombo bruker du? Sliper du kjeden på 10 grader?

Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

axwell  
#296599 Tror mer på andra ytterligare orsaker; för hård frammatning, fel form på tänderna så att dom är vassare på sidan än överdelen, extra stockstöd för långa stockar saknas, hela linjalen kommer i självsvängning när sågen befinner sig mer än 1 meter ut från stabilt stöd, försök att efterdra alla skruvar i det som kan ge linjalen en säker infästning.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#296603 .
Senast redigerad av Vimekaren tis 09 dec 2014, 19:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

X-lon  
#296607 Vad är extra stockstöd för något?
Vi har ett extra stöd mellan balken och stocken i vardera ände, som man sedan fäller upp ett stöd för att inte få ner häng på plankan i ändarna.

Är det dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

axwell  
#296617
X-lon skrev:Vad är extra stockstöd för något?
Vi har ett extra stöd mellan balken och stocken i vardera ände, som man sedan fäller upp ett stöd för att inte få ner häng på plankan i ändarna.


Bra, det hjälper en hel del men mest uppåt, liksom diagonalsträvorna på linjalen.

På mitt hembygge har jag "horn" som är fästade i linjalens undersida och går upp mellan stocken och linjalen, stocken pressas mot hornen som slutar några mm under svärdet.

Kan du få till någon horisontell förbindelse mellan linjal och stock ute i ändarna så att släden ändå kan passera?

Kan du själv reglera frammatningskraften eller är det friktionsmatning?

Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

skogshasse  
#296643
X-lon skrev:Jag och farsan köpte en M8 i våras och har väl gnagt igenom 30st stockar nu. Och ibland när man sågar speciellt långa stockar så börjar sågen vibrera så det blir vågigt. Det är mest i början och slutet som balken och sågen vibrerar. Vad beror detta på, hur får man bort det är kedjan fel slipad, för vass, lr slö?
Sågen är en stihl 391.


har du någon bild på hela sågen så vi kan se hur den är uppställd. När ni ställde upp sågen såg ni då till att den står plant så inte sågbalken är vriden en liten aning. När jag hade en m5 så vägde jag alltid in den men ett avvägningsinstrument

Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

X-lon  
#296646 Ja horisontell förbindelse ska nog gå att få till på något vis. Det får bli något att klura på i vinter.

Frammatningen regleras med att man vevar mer lr mindre men det har ingen större betydelse den det går nästan bäst när man matar på rejält.

Har ingen bild tyvärr men sågen är bra uppställd på bädd av bärlager och slipers, men jag ska kolla hur vridningen är kan ju vara så att det rört sej sen jag justerade den sist.

Sågen ska snart flyttas så det jag får anstränga mej rejält med uppställningen då och se om problemen försvinner.

Tack för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

glofånen  
#296952 X-lon, har själv en M4 och känner igen det du beskriver med vibrationer i framför allt i början av snittet, mot slutet stagar ju stockklon upp (slå fast klon i stocken)

Jag har tillverkat en "vinkelhake" i trä som har perfekt passform mellan linjal och den släta sågade ytan
som dämpar stockens svängningar. Vinkeln placerar jag mitt i mellan änden på stocken och första stockhyllan för att ev behöva flytta den bakom sågsläden vid passage, alt skjuta den en bit framför.

Så även om hela balken kommer i lite svängning så följs linjal och stock åt! Värt att pröva

Jag har elsåg med manuell matning och förnimmer att när kedjan är slö så kommer vibrationer när veven lyfter från bottenläge och uppåt för att sedan avta när man trycker nedåt och detta fenomen försvinner om man trycker sågsläden i bakkant mot linjalen, vet ej hur det funkar med motorsåg!

Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

Palakangas  
#296956 Jag har en Bamsesåg och har upplevt samma sak, det blir vågigt och vibrerar. Jag hade slipat kedjan för aggressivt. Vid kedjebyte blev det bra igen.

Avatar Fallback

Re: Vibrerande solosåg

glofånen  
#296962
Palakangas skrev:Jag har en Bamsesåg och har upplevt samma sak, det blir vågigt och vibrerar. Jag hade slipat kedjan för aggressivt. Vid kedjebyte blev det bra igen.



Ja kedjan kan ge samma sympton har jag märkt!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).