Motorsåg och handhållet

Sugi Hara Red mountain.

37 inlägg 16313 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sugi Hara Red mountain.

anersimyra  
#296369 Hej alla.
Vet någon om Sugi Hara tillverkar 13" 1,3 eller 1,5 / 325. Jag söker de dyrare " rostfria " varianterna. Det är fan tröttande med HVA / Jonsered " skräporiginal," de är ju fan slut efter halva kedjan trots noggrann kedjespänning.. :x :x
Mvh Anders.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sugi Hara Red mountain.

SawTroll  
#296377
anersimyra skrev:Hej alla.
.... Det är fan tröttande med HVA / Jonsered " skräporiginal," de är ju fan slut efter halva kedjan trots noggrann kedjespänning.. :x :x
Mvh Anders.


De er ikke verdens beste, men bedre enn mange vil ha det til.

Om de ikke holder min. 4-5 kjeder, så gjør du noe galt, eks vis kjører med for stramt kjede, og/eller ikke snur sverdet jevnlig og driver vedlikehold?



Nå går det jo egentlig ikke an å bruke antall kjeder som målestokk, da levetiden til disse også varierer med en lang rekke faktorer - men det finnes vel ikke noe bedre alternativ?

Avatar Fallback

Re: Sugi Hara Red mountain.

kallen  
#296385 Håller med. Husqvarna och oregonsvärd kör jag med. De går ofta innan kedjan är slut.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

Hammaren  
#296405 Jag har börjat med Iggesund solida svärd,16" 66dl, 1,5,0,325, ville ha lite rejälare svärd till vindfällshuggning, högg lite vindfällen i onsdags och det kändes stabilt och bra, nackdelen är väl att sågen blir lite tyngre.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

anersimyra  
#296406 Visst har något hänt med kvalitén, det senaste " Husqvarnasvärdet " var totalt slut efter en kedja. Visserligen efter drygt 160 timmars sågning av varierande slag. Det senaste Carltonsvärdet är nu efter två veckors körning totalslut, de första 5-7 cm framför noshjulet är uppsprucket. Materialet slits inte på så sätt att grader bildas, det lossar stora stycken material, lika på både över och undersida. Handhavandefel är uteslutet då jag är yrkeshuggare sedan drygt 40 år.. :geek: :geek: Jag gissar på...Made in China.. :x :x :x

   TS
Avatar Fallback

Re: Sugi Hara Red mountain.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296409 Eg har ikkje merka noken dårligare kvalitet på sverda, kjører med Oregon eller HVA er ikkje sikker. Kan det skuldest god/dårlig batch av sverd? Får ikkje håpe det går samme vei med kjedene.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

JensSkoog  
#296428
anersimyra skrev:Visst har något hänt med kvalitén, det senaste " Husqvarnasvärdet " var totalt slut efter en kedja. Visserligen efter drygt 160 timmars sågning av varierande slag. Det senaste Carltonsvärdet är nu efter två veckors körning totalslut, de första 5-7 cm framför noshjulet är uppsprucket. Materialet slits inte på så sätt att grader bildas, det lossar stora stycken material, lika på både över och undersida. Handhavandefel är uteslutet då jag är yrkeshuggare sedan drygt 40 år.. :geek: :geek: Jag gissar på...Made in China.. :x :x :x

Om det går av bitar, så måste det vara fel på svärdet - skulle gissa att det är för hårdt stål. Har du provat å fila det? Då känner du det strax.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

anersimyra  
#296437 Jodå Jens, jag har filat svärdet. Men filen är en minst tio år gammal Öbergfil, rätt slut den med .. :smile: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

T Landström  
#296443 Tycker oxå att det verkar vara dålig kvalitet på hva svärden...iaf med tanke på priset...

Köpte ett Iggesund i somras...ska se om det håller någe bättre...

Avatar Fallback

Re: Sugi Hara Red mountain.

kallen  
#296444 Går det inte ur bitar så går noshjulet. Har hänt mig på flera svärd som inte gått en vecka trotts att sågen smörjer.

Har ett iggesundsvärd jag kom över nånstans. Det har varit med länge som reserv då jag inte gillar dess runda form. Men kvaliten verkar bättre.

Påpeka detta för min Hva handlare i vintras när jag högg mycket. Han sa då att det bara var att lämna in och ta ett nytt men inte provat i praktiken.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296455 Husqvarna/Jonsered svärd har varit rent skit i minst 20 -25 år nu! inget som hänt dom sista åren!

Sugihara hittar du bla här: http://www.chainsawbars.co.uk/guide-bars/

eller så kollar du på: http://www.skogsverktyg.se ännu bättre är att ringa eller maila sven direkt! han fixar det mesta! :-)

Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

anersimyra  
#296472
Huggarn skrev:Husqvarna/Jonsered svärd har varit rent skit i minst 20 -25 år nu! inget som hänt dom sista åren!

Sugihara hittar du bla här: http://www.chainsawbars.co.uk/guide-bars/

eller så kollar du på: http://www.skogsverktyg.se ännu bättre är att ringa eller maila sven direkt! han fixar det mesta! :-)

Huggarn.
Tackar för tipset.
Jag har mailat Sven redan i går, förhoppningsvis finns SH " dyrsvärd " i 13"..jag har redan ett i 15, det svärdet verkar jag få dras med till pension.. :smile: :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

anersimyra  
#296474 KANON... :grin: Sugi Light Pro finns i 13"...aldrig mer ett original alltså.. :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sugi Hara Red mountain.

SawTroll  
#296494
anersimyra skrev:Visst har något hänt med kvalitén, det senaste " Husqvarnasvärdet " var totalt slut efter en kedja. Visserligen efter drygt 160 timmars sågning av varierande slag. Det senaste Carltonsvärdet är nu efter två veckors körning totalslut, de första 5-7 cm framför noshjulet är uppsprucket. Materialet slits inte på så sätt att grader bildas, det lossar stora stycken material, lika på både över och undersida. Handhavandefel är uteslutet då jag är yrkeshuggare sedan drygt 40 år.. :geek: :geek: Jag gissar på...Made in China.. :x :x :x


Med laminerte Carlton sverd er det sannsynlig, men ikke med HVA sverd.

Användarvisningsbild

Re: Sugi Hara Red mountain.

anersimyra  
#296573
SawTroll skrev:
anersimyra skrev:Visst har något hänt med kvalitén, det senaste " Husqvarnasvärdet " var totalt slut efter en kedja. Visserligen efter drygt 160 timmars sågning av varierande slag. Det senaste Carltonsvärdet är nu efter två veckors körning totalslut, de första 5-7 cm framför noshjulet är uppsprucket. Materialet slits inte på så sätt att grader bildas, det lossar stora stycken material, lika på både över och undersida. Handhavandefel är uteslutet då jag är yrkeshuggare sedan drygt 40 år.. :geek: :geek: Jag gissar på...Made in China.. :x :x :x


Med laminerte Carlton sverd er det sannsynlig, men ikke med HVA sverd.
Ur HVA svärden lossar inga bitar, men kvaliten kunde vara bättre med tanke på priset, jag har väl blivit bortskämd med Sugi Haras solida svärd... :smile:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar