Motorsåg och handhållet

Kastskyddet 242

11 inlägg 4782 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kastskyddet 242

pelle_perry  
#296324 Har problemet att kastskyddet löser ut lite för enkelt. Fått tipset om att plocka isär det och göra rent så knäleden återgår till normalt läge. Gjort rent och provat men det gjorde ingen skillnad. Störst problem är det när kastskyddet återställs och jag släpper bågen, så löses det ut igen om jag inte bromsar bågens fart framåt.
Någon som varit med om något liknande?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

JensSkoog  
#296330 Såg du någon slitage på leden? Ska inte så mycket til.

Avatar Fallback

Re: Kastskyddet 242

pelle_perry  
#296332 Inget uppenbart fel vad jag kunde se. Men sågen är ju gammal och välanvänd så en ny sån kanske gör gott.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

JensSkoog  
#296333 Skulle tro det. Et kastskydd som slår sig i hela tiden är inte till å leva med :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#296438
pelle_perry skrev:Har problemet att kastskyddet löser ut lite för enkelt. Fått tipset om att plocka isär det och göra rent så knäleden återgår till normalt läge. Gjort rent och provat men det gjorde ingen skillnad. Störst problem är det när kastskyddet återställs och jag släpper bågen, så löses det ut igen om jag inte bromsar bågens fart framåt.
Någon som varit med om något liknande?

Min 242:a fungerar likadant. Man måste vara försiktig när man släpper skyddet efter att ha återställt bromsen till öppet läge. Jag har också testat med rengöring och byte av fjäderblecket (som är likadant för flera av HVA-modellerna), men inget hjälpte.

Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

anersimyra  
#296442 Har du det gamla skyddet i aluminium ? Den äldre varianten har en klack som kan filas om med rundfil.

Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

Åke Nilsson  
#296451 242 är väl en veteransåg ?
Finns det delar till dom än ?

Är väl 25 år minst sedan dom kom ut på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Kastskyddet 242

pelle_perry  
#296470
Åke Nilsson skrev:242 är väl en veteransåg ?
Finns det delar till dom än ?

Är väl 25 år minst sedan dom kom ut på marknaden.



Ja, det närmaste en veteran är det. Men det finns delar till dom ännu. Antagligen piratgrejer det mesta.

Satte i en ny led så blev den som ny igen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

Åke Nilsson  
#296496 Toppen.
Har farsgubben som bökar och ska ha mig att stöka i gamsågar.
Lagar man ett fel kommer ett annat...
Har många Stihl från-88-93 som vi bytt oljepump i en.
Renoverat förgasaren i en annan.
Bytt vevaxel i 024 blev en spricka då kedjan nöp fast i en kvist med fulla varv,,,,

Sågar billiga nuförtiden om man ser prisbilden på andra grejor.
Bättre köpa nytt då.

Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

JensSkoog  
#296499
pelle_perry skrev:
Åke Nilsson skrev:Satte i en ny led så blev den som ny igen!

Så bra :grin: Ska inte stora slitagen till i leden innan den slår sig i rent för snabbt. Det som är positivt är ju att det viser att användaren av sågen tänker säkerhet och använder kastskyddet flitigt :lol:

Användarvisningsbild

Re: Kastskyddet 242

Åke Nilsson  
#296501 Som sågkursinstruktörerna säger att kastskydden är oftast som nya.

Nya motorsågskörkortet innebär i praktiken att man får byta kastskydd varje år !!
Då ska alltid slå till kastskyddet då du lämnar sågen med motorn igång !!!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).