Avverkning (slutavverkning)

Ta ner granhäck

12 inlägg 7573 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ta ner granhäck

Hultberg  
#296188 Hej. Vi köpte ett hus för ett år sen och då "ingick" även en granhäck a 200m långt (runt huset). Den är 2.5-3.5m hög och jag undrar hur jag ska bli av med den? Då frun inte gillar den☺ är det smidigast och få någon till att flisa den på plats eller hur ska man göra? Vi bor utanför Lidköping.

Tacksam för svar. Mvh hultberg



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

rikard_e  
#296191 jo det är väl lättare att anlita någon att flisar eller kör bort den. Slipper riset och sågspån.

Användarvisningsbild

Re: Ta ner granhäck

Peteflamingstar  
#296213 De flesta virkesköpande organisationer (typ Södra skogsägarna, Vida, Holmen, Stora eller vilka som nu finns hos er) köper också GROT/träddelar till att flisa. 200 m lång granhäck blir det säkert en hel del flis av. Tänk på att de helst vill flisa när riset/häcken fått ligga och torka en sommarsäsong så plats att lägga upp riset kommer behövas.

Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

Hultberg  
#296233 Hur skulle det vara om jag kapar av granarna nu och låter den stå tills i vår? På plats dvs. Dom kommer knappast att flytta på sig. Sitter tätt och stabilt. Då får jag ringa runt lite och fråga vem som kan ta hand om det. Någon som har någon bra erfarenhet av någon av ovanstående bolag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

jannee  
#296235 Såga kull häcken nu låt den ligga där tills alla barren ramlat av (eller är riktigt bruna, de släpper när du sedermera samlar ihop häcken, runt midsommartid), därefter bör den skotas ihop till en stor trave så att en lastbil med flistugg kan sätta i sig den. Finns troligtvis många entreprenörer som kan utföra detta uppdrag.
Barren måste eller bör ramla av INNAN du samlar ihop häcken. Du bör sedan kunna få runt 85kr m3 för flisen.

Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

Blivande snickare  
#296240 Tänk också på att om du lämnar granhäcken å ligga på gräsmattan så kommer den att kväva gräset och i kombination med barren som ramlar av så blir marken där häcken legat försurad. Kalkning rekommenderas :smile:

Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

tallen100  
#296242
Blivande snickare skrev:Tänk också på att om du lämnar granhäcken å ligga på gräsmattan så kommer den att kväva gräset och i kombination med barren som ramlar av så blir marken där häcken legat försurad. Kalkning rekommenderas :smile:

Är inte det bra? slipper att klippa gräs. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

Blivande snickare  
#296243
tallen100 skrev:
Blivande snickare skrev:Tänk också på att om du lämnar granhäcken å ligga på gräsmattan så kommer den att kväva gräset och i kombination med barren som ramlar av så blir marken där häcken legat försurad. Kalkning rekommenderas :smile:

Är inte det bra? slipper att klippa gräs. :mrgreen:

:lol:

Användarvisningsbild

Re: Ta ner granhäck

anersimyra  
#296245 Att täcka över groten kan rekommenderas, tidigt i våras mellanlagrade vi grangrot i ett område. Nu när vi kör ut för flisning är stora delar av groten möglig och delvis rötad, högen liknar tyvärr mer en kompost.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

jannee  
#296252 Det just av den orsaken du inta ska samla ihop granhäcken förrann barren ramlat av.
Tror personligen inte att det trots allt blir så många m3 av en 200 meter lång och endast knappt 3 meter hög häck, lite är förstås avgörande hur gammal häcken är - hur grova stammarna ändå är.
Väl värt att veta att den mesta energin i häcken finns just i grenarna.

Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

Hultberg  
#296334 Häcken är 40-50år gammal. En del av granarna har ganska grova stammar. Blir ett bra projekt till våren ☺

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta ner granhäck

jannee  
#296352 Då får du många m3 flis, inget tal om annat.
Lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).