Skotare

Sortimentsgripen

67 inlägg 41522 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296050 Ja, precis, de är HSP, Hassela Skogsprudukter AB tillsammans med Helsinge Skog Innovation som tagit fram Sortimentsgripen med hjälp från SkogForsk.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296051 Häftigt! Håll oss uppdaterade! :wink:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Skogsfrost  
#296052 Mer! :shock:

Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296054
image.jpg
Detta ser riktigt intressant ut :-)
Kommer länk till video senare.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296055 Häftigt, första bilderna!
Om du skulle våga dig på ett första intryck, hur skulle det låta?

Och posta gärna fler bilder!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296059 Varför har inte någon tidigare kommit på detta?
Detta är perfekt i gallring, då föraren kan ta med kubb och massa i samma kranlyft. Eller massa och timmer i samma lyft. Både tid och energi besparande. Jag tror riktigt starkt på detta!

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

stegmaster  
#296060 Detta var ju kult med Live update. :grin:
Hur har man löst hydrauliken/funktionen til denna "ekstra gripen" mån tro?? :???:

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Skogsfrost  
#296061 Hur går det med att jämndra/slå virket med den?

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296062 Ja, jag tror också på detta. Tycker också det är viktigt att vi i Norden inte halkar efter i teknikutvecklingen, så sådana här lösningar är kanon.
Funderar också lite ang den hydrauliska lösningen som Stegmaster. Är det liknande griptilten, alltså att du inte har några fler hydraulledningar över kranen utan har en ventil som reagerar på två funktioner, ex grip stäng och rotator? Eller är det elstyrt som några aggregat har en lösning på, antingen med kabel över kran eller med laddbara batterier och trådlös överföring?

Sedan, har du någon uppfattning om vad som skiljer övrigt i metod, ex ställer det extra krav på lastredet i och med sorteringen?
Och sedan är frågan om det är viktigt att greppa första sortimentet exakt så du inte får ett överhäng som gör att sortimentsknippet kan glida ur de röda skänklarna?

Trolle_T, du behöver inte svara på detta exakt nu. Dock får du gärna fylla på med fler bilder!
Tack för rapporteringen, otroligt skoj!

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Robertberg  
#296065 Trolle ligger bra till att bli månadens medlem efter denna insats ;)

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296067 Absolut! Det är kanonroligt att du gör detta Trolle_T. Jag vet att det krävs en del att kunna rapportera på detta sätt ute i skogen så all heder åt dig.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Skogsfrost  
#296069 Japp! Du förtjänar massa creds, Trolle_T. Fina bilder! :-bd

Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296074 Nya Sortimentsgripen kan monteras oberoende av maskinmodell då den inte kräver någon extra hydraulik, regleras med vanliga gripfunktionen.
Den fungerar genom någon sorts frekvensventil på gripfunktionen. Genom att öppna helt öppnas extragripen.
För att optimera effektiviteten av Sortimentsgripen krävs att skördarföraren sorterar "rätt" lägga massa och kubb brevid varann (inget timmer mellan massan och kubben alltså) för att skoterförarna skall maximera funktionen med den extra klon.
Fördel när lastbäraren är utrustad med skiljestöttor för att lätt kunna urskilja sortimenten.

Jag tror starkt på detta koncept i gallring. Ser ingen fördel med denna i slutavverkning då man ofta fyller varje grip ändå. De är ju lite av vistten att minimera kranlyften.

Gripen vi fått presenterad i dag är en prototyp, så den kan självklart vidareutvecklas. Kanske kommer klon sitta mitt i gripen istället för som nu på sidan. Nuvarande storlek är ca 0,15m3.
Senast redigerad av Trolle_T tor 30 okt 2014, 11:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sortimentsgripen

Fredrik Reuter  
#296075 Tackar!
Ja, det ska bli spännande att se hur det utvecklas. Sortimensskänklarna i mitten tror jag också på så du får stöd av bröstet på båda sidor.
Sedan blir ju hela gripen bättre balanserad om allt är mitten.

Frekvensstyrningsventilen verkade intressant, då är det inte samma funktion som griptilten vad det verkar. Griper de röda skänklarna ihop med samma tryck som de stora skänklarna får tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sortimentsgripen

Trolle_T  
#296079 Då det är en egen cylinder till dem små skänklarna tvivlar jag starkt till att de blir samma tryck...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).